گردشگری

برقراری پروازهای بین المللی ضامن توسعه گردشگری در یزد است

[quote]سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد:توسعه گردشگری این استان در گرو برقراری پروازهای بین المللی است.[/quote]

 

ماد – سعید شعبان با بیان اینکه فرودگاه یزد با وجود داشتن عنوان بین المللی، پرواز بین المللی ندارد، ادامه داد: نخستین اقدام در حوزه گردشگری، فراهم کردن پروازهای خارجی است که مسئولان و دست اندرکاران مرتبط باید در راستای فراهم کردن و تکمیل زیرساخت های لازم حوزه گردشگری تلاش کنند، چرا که این بحث تخصصی است و نمایندگی وزارت امور خارجه نمی تواند به آن ورود کند.
مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه یزد اظهار داشت: چنین مشکلی در حوزه حمل و نقل ریلی یزد هم وجود دارد، طوری که ارتباط ریلی یزد با 2 ضلع مثلث گردشگری (اصفهان و فارس) ناقص است و خط ریلی با این استان ها وجود ندارد.
شعبان تصریح کرد: اگر به دنبال جذب گردشگر هستیم باید به شعار اکتفا نکنیم، بلکه در زمینه زیرساخت ها به سرعت فعالیت عملیاتی انجام گیرد.

** تلاش برای تسهیل حضور خارجی ها در یزد
شعبان که تیر ماه امسال با تصمیم وزارت امور خارجه مسئولیت نمایندگی این وزارتخانه در استان یزد را عهده دار شده است با بیان اینکه این نمایندگی شهریور 1393 افتتاح شد، گفت: هدف از ایجاد نمایندگی های وزارت امور خارجه در استان ها مهیا کردن امکان ارائه بهتر خدمات و توانمندی های استانی به خارج از کشور است، طوری که از این طریق قابلیت‌ها و ظرفیتهای استان به خارج از کشور معرفی شود.
نماینده وزارت امور خارجه در یزد با تبیین حوزه های فعالیت این نهاد اظهار داشت: در حوزه کنسولی خدمات بسیاری ارائه می شود، از جمله می توان به فراهم کردن تسهیلاتی جهت روادید گردشگران، کارشناسان و بازرگانان خارجی که قصد حضور در یزد دارند اشاره کرد.
وی افزود: تایید اصالت و اعتبار اسناد تجاری، پزشکی، دانشجویی و تحصیلی که یک طرف آن خارج از کشور باشد بر عهده نمایندگی وزارت امور خارجه در استان است.
شعبان ادامه داد: برای کسب خبر از اتباع و هموطنان در خارج از کشور، نمایندگی وزارت امور خارجه در استان نخستین مکانی است که موضوع را با درخواست خانواده ها پیگیری می کند، طوری که اطلاعات اولیه ارائه شده توسط خانواده آن فرد به نمایندگی، به سرعت به وزارت خارجه اعلام و موضوع تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
وی با بیان اینکه این نمایندگی آخرین وضعیت جسمی و روحی زندانیان ایرانی در خارج از کشور را با رایزنی وزارت امور خارجه پیگیری می کند، ادامه داد: وقایع چهارگانه شامل ازدواج، طلاق، تولد و فوت که یک طرف آن خارج از کشور است نیازمند تأیید نمایندگی وزارت خارجه در استان است.

** تلاش برای معرفی توانمندی های فرهنگی و اقتصادی یزد
سرپرست نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد با بیان اینکه 60هزار اتباع خارجی به طور رسمی در این استان سکونت دارند، گفت: یزد 2 توانمندی عمده در حوزه های گردشگری و صنعت دارد که نقش پررنگ تر نمایندگی را طلب می کند و بر این اساس از حدود چهار ماه پیش بخش اقتصادی شامل صنعت از امور فرهنگی و گردشگری در نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد تفکیک شده است
وی از رایزنی نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد با نمایندگی های این وزارتخانه در کشورهای مختلف برای جذب گردشگر خبر داد و گفت: در حوزه فرهنگی، بحث خواهرخواندگی با شهرهایی از کشورهای مختلف پیگیری می شود و از زمان افتتاح نمایندگی افزون بر 20 تفاهمنامه خواهرخواندگی منعقد شده است.
این مسئول در وزارت خارجه، پیگیری مستمر برای تداوم این روند را جزو برنامه های نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد عنوان کرد و اظهار داشت: با معرفی قابلیت‌ها و ظرفیت های یزد از طریق انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی، بستر همکاری های دوجانبه فراهم و این استان بیش از پیش به جهانیان شناسانده می شود.
شعبان افزود: بر این اساس مقدمات انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی شهرهای یزد و لینز اتریش فراهم شده و به احتمال تفاهم نامه در سال 2019 میلادی قابل پیگیری و اجرا است.
وی خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی، همکاری های دانشگاهی جزو اولویت های نمایندگی وزارت امور خارجه است تا در زمینه تعامل و تبادل اساتید، دانشجویان، ایجاد کرسی های زبان فارسی و زبان های خارجی در دانشگاه یزد بستر مناسبی فراهم شود.
شعبان با بیان اینکه دانشگاه یزد در این زمینه فعالیت‌های بسیار خوبی به خصوص با دانشگاه های کشور مجارستان انجام داده است ، ادامه داد: نمایندگی وزارت امور خارجه نیز پیگیر این موضوع با دیگر دانشگاه ها از جمله لاهور پاکستان است.
وی توضیح داد: پنجاب از استان‌های فرهنگی پاکستان محسوب می شود و دانشگاه های بسیار خوبی دارد که استادان آنها به زبان انگلیسی تدریس می کنند.

** ورود به حوزه گردشگری سلامت
مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد از ورود این نمایندگی به موضوع گردشگری سلامت در حوزه فرهنگی خبر داد و اظهار امیدواری کرد، زمینه جذب بیماران خارجی به خصوص از کشورهای همسایه با رایزنی نمایندگی های خارج از کشور و بیمارستان ها و مراکز درمانی که توان جذب این بیماران را دارند فراهم شود.
شعبان افزود: در حوزه اقتصادی، با توجه به امکانات مطلوب موجود در یزد به دنبال معرفی توانمندی ها و قابلیت های صنعتی استان به خارج کشور هستیم و در ابتدا ترغیب هیاتهای اقتصادی کشورهای همسایه برای بازدید میدانی از فعالیت های مختلف از جمله شیشه، کاشی، سرامیک و مواد معدنی را دنبال می کنیم.
وی با تبیین فعالیت های نمایندگی وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماتیک گفت: در زمینه معرفی قابلیت های یزد بهترین گزینه سفیران، کارداران، دیپلمات‌ها و رایزن های اقتصادی هستند تا با مشاهده این ظرفیت‌ها از نزدیک، سرمایه گذاران خارجی را برای همکاری های مشترک ترغیب کنند.
شعبان ادامه داد: در این خصوص، طی چهار ماه اخیر سفیران اتریش، اسپانیا و انگلیس به یزد آمدند و حضور سفیران سایر کشورها در یزد با تعامل با سایر دستگاه های استانی در دستور کار است.
وی خاطر نشان کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در راستای توسعه همکاری های دوجانبه و چندجانبه با دیگر کشورها، با هماهنگی سایر دستگاه‌های استان در حال برنامه ریزی و هماهنگی این سفرها و حتی برگزاری سفرهای دوره‌ای و تورهای دیپلماتیک است و در این زمینه فعالیت های فراملی انجام شده و تا چهار ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.
این مسئول گفت: یکی دیگر از برنامه های در دستور کار نمایندگی وزارت امور خارجه در یزد فراهم کردن زمینه حضور سفیران، دیپلمات ها و مقامات وزارت خارجه کشورمان در یزد است و بر این اساس در نظراست تا سفیران تازه منصوب شده با هماهنگی وزارت امور خارجه در قالب تورهای مختلف به یزد سفر و از مراکز صنعتی و کارخانجات یزد بازدید کنند.
شعبان تصریح کرد: نتیجه فعالیت های وزارت امور خارجه مانند برخی وزارتخانه ها به سرعت محسوس و ملموس نیست، بلکه اثر این فعالیت ها بلندمدت و جمعی است و به مرور زمان برای همه دستگاه ها و اقشار مشخص می شود.
استان یزد با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، یکهزار و 720 اثر تاریخی و فرهنگی ثبت ملی دارد.
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر شامل بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، دارالعباده، حسینیه ایران، دوچرخه ها، شیرینی، قنات، قنوت و قناعت و آفتاب شناخته می شود.
این استان با یک میلیون و 138 هزار نفر جمعیت، در حالی که 1.1 درصد جمعیت کشور را داراست ولی به لحاظ تولید صنعتی 4.4 درصد سهم تولید این بخش را در اختیار دارد.
یزد به عنوان چهارمین استان صنعتی، دومین استان معدنی شناخته می شود که در تولید محصولات کاشی و سرامیک رتبه نخست، محصولات نساجی ایران با 25 درصد تولید جایگاه دوم و تولید فولاد در جایگاه سوم را دارد.
سه هزار و 700 پروانه صنعتی با سرمایه گذاری اسمی 80 هزار میلیارد ریال و با حدود 100 هزار نفر اشتغال در استان وجود دارد.
این استان پس از تهران در میزان بهره وری اقتصادی در بین 31 استان کشور در جایگاه دوم قرار دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا