خودرو

طرح تبدیل سایپا، می تواند مشکلات ثبت نام کنندگان را حل کند

یک صاحبنظر اقتصادی گفت: در شرایطی که نرخ تورم سیر افزایشی به خود گرفته و تولید به جهت تحریم با مخاطراتی مواجه شده است، خواب سرمایه از نظر علم اقتصاد درست نیست، بنابراین به کسانی که به هر دلیلی سرمایه خود را در بخش و بنگاهی راکد نگه داشته اند، توصیه می کنم که از این مسیر خارج شوند.

ماد نیوز – مهدی تقوی، استاد دانشگاه و صاحبنظر اقتصادی درباره خواب سرمایه و اینکه این امر چه مصداق های دارد، تصریح کرد: یکی از بخش های که خواب سرمایه در آن اشتباه است، حوزه خودرو است، حال خرید خودرو با هدف کسب سود باشد یا ثبت نام کنندگانی که به امید تحویل خودروهای تحریمی پول های خود را در شرکت های خودروسازی بلوکه کرده اند.

وی گفت: با شرایط تحریمی که برای شرکت های خودروسازی به وجود آمده، عمل به تعهدات، کار را سخت کرده و در برخی از موارد، امکان تحقق تعهدات هم وجود ندارد، البته این موضوع در خیلی از صنایع و فعالیت اقتصادی پیش آمده، ولی از آنجا که حوزه خودرو مردمی تر است، تبعات منفی تحریم بیشتر در این بخش نمایان شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بخش خودرو با گلایه های مردمی زیادی روبرو هستیم که یکی از آنها قیمت است، خوشبختانه طی چند روز اخیر از التهاب  و نوسان قیمت خودرو کاسته شده است، اما نکته دیگری که در بین شرکت های خودروسازی دیده می شود، عمل به تعهدات و عرضه خودروهایی است که سال های گذشته خودروسازان امکان تولید آن را داشتند و اکنون به دلیل کسری قطعه توان تولید آن را از دست داده اند.

تقوی خاطرنشان کرد: گروه خودروسازی سایپا از مجموعه های است که به خاطر تحریم مجبور به کنار گذاشتن برخی از خطوط تولید خود از جمله ساندرو و برلیانس شده است، یعنی تحت اجبار به چنین سمتی رفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: سال های گذشته سایپا اقدام به ثبت نام خودروهایی کرده است که درصد داخلی سازی آن پایین بوده، فارغ از آنکه ثبت نام خودروهایی که وابستگی  قطعات در آن زیاد است و به میزان پیش فروش، قطعه وجود نداشته، اکنون خیلی از مردم دچار سردرگمی شدند که چگونه خودروی ثبت نامی خود را تحویل بگیرند.

وی تاکید کرد: برای آنکه بتوان مشکلات پیش آمده را حل کرد، دو راهکار وجود دارد؛ اول آنکه خودروهای ثبت نامی (ساندرو و برلیانس) وارد شود که البته این امر مستلزم آزادسازی واردات خودرو است که این مهم برخلاف قانون بودجه سال جاری است و دومین راهکار این است که به ارزش خودرو، خودروی دیگری تحویل داده شود.

تقوی افزود: به نظر می رسد که در شرایط فعلی تنها راهکار دوم عملیاتی باشد؛ با فرمول روشن و شفاف می توان خودروی جایگزین خودروهای تحریمی به مردم داد و حتی سودی را هم در نظر گرفت تا انگیزه برای همراهی مردم بیشتر شود.

وی گفت: صنعت خودرو ارثیه کسی نیست و نباید به این صنعت به گونه ای نگاه شود که هیچ  رشدی نکرده و درجا زده است، در این صنعت جوانان ایرانی فعالیت می کنند؛ لذا باید این را قبول کرد که با تولید می توان از آثار زیانبار تحریم کاست.

این صاحبنظر اقتصادی یادآور شد: وضعیت کشور به خاطر تحریم و شیوع ویروس کرونا با مشکلاتی همراه است و حتی این احتمال وجود دارد که خیلی از صنایع کشور با ورشکستگی روبرو شوند ولی اکنون می بینیم که جریان تولید متوقف نشده است، لذا برای حفظ این رویه نیازمند همکاری مردم هستیم.

وی تاکید کرد: طرح تبدیل سایپا کمک می کند که خواب سرمایه ثبت نام کنندگان ساندرو و برلیانس جبران شود؛ به نظر می رسد این طرح ایده خوبی باشد و امیدوارم ثبت نام کنندگان خودروهای که اکنون به خاطر تحریم امکان تولید  ندارند، برای نقد شدن سرمایه خود با اجرای این طرح همکاری کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا