اجتماعی

اصرار عجیب وزیر برای بازگشایی مدارس/کرونا تمام شده؟!

یازده ماه بعد از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، بزرگترین بازگشایی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است؛ بازگشایی که جمعیتی چند میلیون نفری را به معابر و خیابان‌ها بازخواهد گرداند.

به گزارش مادنیوز، به فاصله یک روز از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر افزایش رنگ «آبی» به نقشه شیوع کرونا در کشور و قرار گرفتن اغلب شهر‌های کشورمان در وضعیت زرد و آبی و مجاز شدن تردد در بسیاری از محور‌های مواصلاتی، حالا خبر از اتفاقات قریب الوقوع دیگری می‌رسد که می‌تواند بروز حاشیه‌هایی را به دنبال داشته باشد.

ظاهرا وزیر آموزش و پرورش نسبت به بازگشایی مدارس دست بردار نیست در حالیکه مردم از هر چه بگذرند یقینا در مورد سلامت فرزندان خود ریسک نمی کنند، این روزها اصرار وزیر برای بازگشایی مدارس، عجیب شده تا جایی که کاربران به طنز نوشته اند که او همه اش یک سال وزیر است و در این یک سال هم مدارس تعطیل است پس باید مدارس را باز کند تا بتواند ریاست داشته باشد!

درباره بازگشایی مدارس سخن می‌گوییم که ظاهرا یکی از موضوعات کلیدی مطرح شده در نشست دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا بوده است. این را ساعاتی پیش محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش کشورمان خبر داده و تاکید کرده «در ستاد ملی کرونا در مورد بازگشایی مدارس پس از بررسی‌های لازم سه تصمیم مجزا گرفته شد.»

به گفته وی، «از ابتدای بهمن‌ماه، کادر اداری و اجرایی تمام مدارس کشور به استثنای مناطقی که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، موظف به حضور در مدارس هستند» و این نخستین تصمیم اتخاذ شده در نشست دیروز است که هدف از آن، برقرار کردن ارتباطی ضروری است که مدارس در آن نقشه حلقه‌های ارتباطی را ایفا می‌کنند؛ ارتباط بین آموزش‌وپرورش و خانواده‌ها.

آن گونه که حاجی میرزایی تاکید کرده، این ارتباط نقش چشمگیری در افزایش کیفیت آموزش به ویژه در مقطع ابتدایی و از آن مهم تر، در پایه‌های اول و دوم دارد. نکته‌ای کلیدی که بر اساس آن تصمیم دوم ستاد ملی اتخاذ شد: «تمام مدارس این دو پایه [اول و دوم ابتدایی]در شهر‌های زرد و آبی به‌صورت حضوری برگزار می‌شوند.» با این ملاحظه که «در مدارسی که دانش آموزان در کلاس‌های درس این دو پایه بالاتر از ۱۰ نفر هستند، لازم است دانش آموزان با برنامه‌ریزی مدیران مدارس، در روز‌های هفته توزیع شوند.»

وی تاکید دارد «در مدارسی که کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز دارند، تصمیم بر این است که تمام مقاطع به‌صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود.»

نکته جالب توجه در این خصوص، ارائه این پیشنهادات به ستاد کرونا توسط وزارت آموزش و پرورش است که حاوی نکات ریز و درشت زیادی بوده که بررسی برخی از آن‌ها به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شده است. شورایی که مسئولیت تدوین دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی مدارس را عهده دار شده و احتمالا نتیجه فعالیتش در جلسه آتی ستاد ملی در روز ابتدای هفته آتی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و برای اجرا به تصویب خواهد رسید.

این در حالی است که به گفته وزیر آموزش و پرورش، «تقریبا در اکثر کشور‌ها سیاست‌های بازگشایی مدارس مورد بازنگری قرار گرفته اند، زیرا دور بودن دانش آموزان با تبعات دراز مدت و نگران کننده‌ای همراه است. ضمن اینکه مجموعه مطالعات دنیا نشان می‌دهد که حضور دانش آموزان در مدارس با رعایت شیوه نامه‌ها در شیوع ویروس تاثیری نداشته است» و از این رو، بازگشایی مدارس در کشورمان حتمی است.

آنقدر حتمی که حاجی میرزایی تاکید کرده «مدارس در سراسر کشور فرصت دارند که برنامه ریزی لازم را انجام دهند و مشخص کنند که کدام دانش آموزان در چه روز‌هایی باید در مدرسه حضور پیدا کنند» و «امیدوار هستیم با مراقبتی که به عمل خواهد آمد مراقب سلامت دانش آموزان باشیم و از این فرصت برای یادگیری آن‌ها استفاده شود.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا