سیاسی

رقابت 1400؛ شاید میان رییسی و سیدحسن

به گزارش مادنیوز،  اگر چه رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری به طور رسمی آغاز نشده اما رایزنی ها روزبه روز جدی تر می شود و مدعیان کاندیداتوری در حال افزایش توان و عقبه خود از یکسو و رصد اوضاع از سوی دیگر هستند.

در این میان، ترکیب کاندیداها موضوعی است که نگاه جریانات سیاسی به آن معطوف است، و آمدن ها یا نیامدن ها بسیار سرنوشت ساز شده است بطوریکه ممکن است با آمدن یک شخص به عرصه انتخابات، کل صحنه انتخابات تغییر کند.

بر اساس شواهد، محمود احمدی نژاد میل به آمدن دارد اما قریب به یقین نخواهد توانست که از دالان تایید صلاحیت ها عبور کند، این بار، به غیر از شورای نگهبان، رقبای او نیز میلی به آمدن اش ندارند و همه سعی خود را خواهند کرد که مجددا ردصلاحیت شود یا اصلا نیاید.

اما قالیباف این بار بطور جدی تر، خود را پشت فرمان خلبانی دولت می بیند، و تنها مانع خود را آمدن آیت الله رییسی می داند. زیرا با آمدن آیت الله رییسی، اصولگرایان او را بر قالیباف ترجیح خواهند داد زیرا با عملکرد خود در قوه قضاییه، نگاه ها را به سمت خود برگردانده و توانسته پایگاه اجتماعی خود را تقویت نماید.

اما ظاهرا آیت الله رییسی رغبتی به آمدن به عرصه انتخابات را ندارد و به سرانجام رساندن برنامه های خود در قوه قضاییه را ترجیح می دهد اما ممکن است شرایط بگونه ای پیش برود و رایزنی ها به جاهایی برسد که رییسی، آمدن را انتخاب نماید.

سایر کاندیداهای اصولگرایان مانند سعید محمد، رستم قاسمی، ضرغامی، فتاح، محسن رضایی، حاجی بابایی و… هم نمی توانند خود را مهره اصلی انتخابات یا برنده آن بدانند تا جایی که مردم نیز آنها را رقبای جدی نمی دانند حتی اگر خودشان مدعی جدیت باشند!

از آنسو، در میان اصلاح طلبان، کاندیداهایی مانند عارف، شیخ انصاری و… نیز شرایط کاندیداهای اخیر در میان اصولگرایان را دارند که به قول معروف برای جوری انتخابات به کار می آیند! و کاندیداهایی مانند محسن هاشمی، پزشکیان، لاریجانی و حتی آذری جهرمی منتظر ایجاد موج احتمالی مانند سال 92 هستند، بر این اساس اگر رایزنی ها جواب دهد و سیدحسن خمینی وارد عرصه رقابت های انتخابات شود باید او را گزینه اصلی اصلاح طلبان دانست.

با این اوصاف، اگر رییسی از یکسو و سیدحسن خمینی از سوی دیگر اقدام به ثبت نام نمایند، باید رقابت 1400 را میان این دو نفر دانست که موفقیت هر یک از آنها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و برخی از این فاکتورها، فعلا قابل پیش بینی نیستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا