اجتماعی

افزایش خودکشی در سنین زیر 18 و بالای 60 سال

تقی رستم وندی در نشست خبری اظهار کرد: آثار تبعات سیاسی و اقتصادی را می‌توان در حوزه اجتماعی دید، در سه دهه گذشته میانگین بیکاری ۱۰ درصد بوده است.

وی افزود: بلایای طبیعی فشار اجتماعی را زیاد کرد، مثل زلزله و سیل در سال ۹۸ که ۵ استان درگیر ماجرای سیل شد.

رستم وندی ادامه داد: در سال‌های اخیر با تحریم‌ها مواجه بودیم و این تحریم‌ها تأثیرات زیادی بر کشور ما گذاشت و اگرچه در دهه‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شده اما سال‌ها است که زیرساخت‌های اقتصادی دارای مشکل است.

رئیس سازمان امور اجتماعی گفت: یک صد میلیون نفر بر تعداد فقرا در یک سال اخیر با ورود کرونا به کشورها اضافه شده است.

معاون وزیر کشور بیان کرد: سه عامل استرس، اضطراب و افسردگی در دوران کرونا ۳۰ درصد اضافه شده است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته تغییرات شدید سلامت روان در کشور نداشتیم اما باید به هشدارهایی روانشناختی که داده می‌شود اهمیت داد.

رستم وندی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا در یک سال گذشته آمار خودکشی افزایش داشته است، گفت: ظرف چند سال گذشته با روند صعودی در خودکشی مواجه بودیم و سالیانه ۴ الی ۵ درصد افزایش آمار خودکشی داشته‌ایم که امسال هم در مقایسه با سال قبل همین آمار را داریم.

معاون وزیر کشور بیان کرد: اما نکته قابل توجه این است که یک تغییر معناداری در بازه سنی افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند داریم و در یک سال اخیر خودکشی در سنین زیر ۱۸ و بالای ۶۰ سال افزایش داشته است.

رستم وندی درباره ازدواج و طلاق گفت: در ۵ الی ۶ سال اخیر میزان طلاق در ۱۷۵ هزار طلاق ثابت مانده است البته در سال ۹۶ یک آمار ۱۸۰ هزار نفری ثبت شده است اما در سی الی چهار سال اخیر ما تعداد طلاق در ۱۷۵ هزار طلاق ثابت مانده است.

وی با اشاره به سامانه تصمیم گفت: در سه سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار مراجعه به سامانه بوده و زوجین قبل از طلاق به روانشناس ارجاع داده شده‌اند و ۱۵ درصد زوجینی که در این سامانه ثبت نام کرده‌اند صلح و سازش کرده‌اند.

معاون وزیر کشور درباره ازدواج گفت: سالانه ۵ الی ۶ درصد از سال ۸۹ تا ۹۸ با کاهش ازدواج روبرو بوده‌ایم اما شواهد نشان می‌دهد احتمالاً در سال ۹۹ با کاهش ازدواج مواجه نباشیم و حتی شاید با افزایش در حوزه ازدواج نیز مواجه شویم.

وی درباره انضباط اجتماعی افزود: در دهه ۹۰ در حوزه فوت شدگان در تصادف ۲۳ درصد کاهش داشته‌ایم. طی دهه ۹۰ قتل در کشور ۱۰ درصد کاهش داشته است و به رغم افزایش جمعیت اما انضباط اجتماعی خوبی داشتیم.

رستم وندی گفت: از سال ۹۰ تا ۹۸ حدود ۲۴ درصد افزایش در خشونت خانوادگی به ویژه در همسر آزاری داریم اما در ۹ ماهه سال ۹۹ این خشونت‌های خانوادگی کاهش داشته‌ایم.

وی ادامه داد: آمار پزشکی قانونی در این مدت ۹ ماهه اضافه نشده و کاهش مختصری در حوزه همسر آزاری و کودک آزاری داشته‌ایم.

رستم وندی در پایان گفت: در آمار ۹ ماهه امسال در حوزه همسر آزاری ۸.۸ درصد و در کودک آزاری ۳.۳ درصد کاهش داشته‌ایم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا