اقتصادی

ایران در جایگاه هیجدهم اقتصاد جهانی قرار دارد؟

در دنیا، جنگ، جنگ پول است و جنگ دستیابی به منابع؛ و هر کسی بتواند به منابع بیشتری دست پیدا کند یا منابع بیشتری را خلق نماید، دست برتر را دارد.
به گزارش مادنیوز به نقل از کارآفرین نیوز، اخیرا رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفته است که “ایران در قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی در جایگاه هیجدهم دنیا قرار دارد” وی سپس اضافه نموده “البته باید فشارهای اقتصادی را که مردم تحمل می‌کنند بپذیریم.”
جنگ جهانی دوم که پایان یافت تغییرات چشمگیری در قدرت های جهانی ایجاد شد، تا امروز که 75 سال از آن زمان می گذرد و قدرت های جهانی، نه به اندازه آن جنگ های خونین، اما به هر قیمتی حاضرند رقبای خود را جا بگذارند و برای جا گذاشتن رقبا، گاه اقتصاد دیگر کشورها یا حتی اقتصاد جهان را دچار تلاطم می کنند. اما اینکه جایگاه ایران در میان قدرت های اقتصادی جهان در کجاست، نیازمند نگاه به وضعیت قدرت های برتر اقتصادی جهان است.
توجه به لیست اقتصادهای برتر جهان این نکته را دست می دهد که نه تنها ورود به این باشگاه به این سادگی ها نیست بلکه آنها فاصله خود را با سایر کشورها مرتبا بیشتر می کنند البته برخی نیز معتقدند که این کشورها موتور حرکت اقتصاد جهان اند.
تولید ناخالص داخلی مهمترین معیار برای رتبه بندی اقتصادی کشورهای جهان است برای محک زدن تولید ناخالص کشورها نیز دو روش وجود دارد. اول بر پایه نرخ تبدیل ارز و روش دیگر به مقایسهٔ برابری قدرت خرید کشورها می‌پردازد.
تولید ناخالص داخلی، متشکل از مجموع ارزش کالا و خدمات نهایی تولیدشده در یک کشور طی یک دوره معین است و این دوره به گونه‌ی معمول، یک‌سال در نظر گرفته می‌شود.
در کنار این، فهرست قدرت های برتر اقتصادی جهان توسط صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان ملل متحد تهیه و منتشر می شود.
اما در این فهرست کدام کشورها در لیست برتر قرار داشته و شریان اصلی اقتصاد جهانی را در دست دارند؟
باید گفت ایالات متحده آمریکا و چین رهبران اقتصادی جهان هستند و پس از آنها کشورهایی مانند ژاپن، آلمان، انگلیس، هند، فرانسه، ایتالیا، برزیل، و روسیه قرار دارند که البته رشد اقتصادی آنها متفاوت از این فهرست است بطوریکه رشد اقتصادی چین از آمریکا بیشتر است و هند نیز سریع ترین رشد اقتصادی را دارد.
این رشد اقتصادی متفاوت، باعث شده است که پیش بینی شود جایگاه این کشورها در 10 سال آینده تغییر خواهد کرد و جدول قدرت های برتر اقتصادی جهان به شکل جدیدی درخواهد آمد.
اما 10 کشور دومی که در بر اساس آخرین رتبه بندی در این لیست قرار دارند کشورهایی مانند کانادا، کره جنوبی، اسپانیا، مکزیک، استرالیا، اندونزی، هلند، عربستان سعودی، ترکیه و سوییس هستند.
این در حالی است که ایران در رتبه‌بندی بانک جهانی در پایان 2018 با تولید ناخالص داخلی به ارزش ۴۵۴.۰۱۲ میلیارد دلار، بالاتر از کشورهایی چون نروژ، امارات و ایرلند، و پایین‌تر از کشورهایی چون اتریش، بلژیک و سوئد در رده ۲۷ بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان قرار گرفت.
در این رتبه‌بندی روسیه یازدهمین، کره جنوبی دوازدهمین، استرالیا سیزدهمین، ترکیه نوزدهمین، فنلاند چهل و دومین، پرتغال چهل و هشتمین، نیوزلند پنجاه و دومین، قطر پنجاه و سومین و کویت پنجاه و نهمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی شده‌ بودند.
به نظر می رسد آنچه که مورد اشاره رییس سازمان برنامه و بودجه کشور است رتبه بندی صندوق بین المللی پول در سال 2017 بوده است.
صندوق بین‌المللی پول در پایان همان سال اعلام نمود تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 بر اساس شاخص قدرت خرید، بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است.
با پیش بینی صندوق بین المللی پول، ایران در سال‌های 2018، 2019 و 2020 نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی خواهد ماند اما در سال 2021 با پشت سر گذاشتن اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود خواهد کرد.
این صندوق پیش بینی نموده است تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2021 بر اساس شاخص قدرت خرید به 2095 میلیارد دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، عربستان و کانادا خواهد شد.
حال اینکه پیش بینی صندوق بین المللی پول در پایان سال 2017 چه میزان درست از آب درآمده و اکنون جایگاه ایران چگونه است، موضوعی است که باید در بیان آمارها به آن توجه شود و مدنظر قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا