اقتصادی

با ارسال اکسیژن؛ عربستان، هند را نمک گیر کرد

کرونا، نفس اقتصاد هند را گرفته است تا آنجا که تولیدکنندگان نفت مانند عربستان و امارات و قطر دست به کار شدند و برای حفظ اقتصاد این خریدار از تلاطم همه گیری، خدمات و کالاهای طبی را به سوی این بازار نفتی روانه کردند.

به گزارش مادنیوز «دارمندرا پرادان» وزیر نفت هند روز جمعه از تولید کنندگان نفت در خاورمیانه به خاطر ارسال اکسیژن طبی مایع به هند برای مقابله با ویروس مرگبار کرونا تشکر کرد.

پرادان در صفحه توییتر خود از عربستان، امارات متحده عربی، قطر، کویت و بحرین به عنوان بزرگترین فروشندگان انرژی به هند تقدیر کرد اما نه با خاطر بشکه های نفت و کپسول های گاز؛ این بار به علت تهیه و ارسال هزاران کپسول اکسیژن برای شش ماه آینده و تضمین ارسال ارگانیسم های زنده اصلاح شده به هند با هدف مهار کرونا.

توییت های وزیر نفت هند یک روز پس از آن روی تایم لاین توییتر نشست که پالایشگاه حکومتی هند دوباره واردات انبوه نفت از عربستان را به دستور وزارت نفت از سر گرفت. پالایشگاه دولتی هند ماهانه حدود ۱۵ میلیون بشکه نفت از صادرکنندگان نفت خریداری می کند.

عربستان سعودی اخیرا قیمت رسمی فروش (OSP) انواع نفت خام خود را در ماه ژوئن به مشتریان آسیایی کاهش داده است.

به گفته منابع، عربستان قیمت نفت خام سبک خود را نسبت به ماه مه ۱۰ سنت کاهش داده است و با این وجود، آن را یک دلار و ۷۰ سنت گران‌تر از شاخص عمان/ دبی می‌فروشد. این نخستین بار از دسامبر سال گذشته است که عربستان قیمت نفت خود را کاهش می‌دهد.

از منظر اقتصادی، اقدام کشورهای عربی برای صادرات اکسیژن و تجهیزات طبی به هند به جای صادرات معمول نفت و گاز، فقط یک حرکت انساندوستانه نبود. واقعیت این است که تدبیر فروشندگان نفت بیش و پیش از هند، برای تضمین فروش نفت خودشان است زیرا نجات هند از کرونا، می تواند تحرکی دوباره به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان بدهد و خرید دوباره نفت را با به حرکت درآمدن چرخ دنده های تولید، ضمانت کند.

هند سومین وارد کننده و مصرف کننده نفت در جهان است و ۸۴ درصد واردات آن را نفت خام تشکیل می دهد. ۶۰ درصد نفت مصرفی هند از خاورمیانه تامین می شود بنابراین برای کشورهای عرب تولیدکننده نفت، خروج هند از بحران کرونا بسیار مهم است.

اکنون، هند از شرکای خود راضی تر است. پیش از این کمک های پزشکی، دوره ای از تنش در روابط اقتصادی هند با عربستان حاکم شد زیرا وزیر نفت هند از افزایش قیمت نفت انتقاد کرد و عربستان را مقصر این اتفاق آن هم در بحبوحه بحران کرونا دانست.

عربستان نیز از زبان عبدالعزیز بن سلمان فرزند شاه و وزیر نفت خود به هند توصیه کرد تا از ذخایر راهبردی خود که سال گذشته با نفت ارزان پر کرده است، برداشت کند.

وزیر نفت هند توصیه همتای سعودی‌اش به دهلی نو برای برداشت از ذخیره نفتی اش را مورد انتقاد قرار داد و آن را «غیردیپلماتیک» توصیف کرد.

وی افزود: قطعا هند راهبرد خاص خودش را دارد و می داند که چه زمانی و چگونه از ذخایر نفتی استفاده کند. مراقب منافع خود هستیم.

متعاقب این تنش، دولت هند به پالایشگاه های خود دستور داد واردات نفت خود را متنوع تر کنند و از میزان اتکا به نفت عربستان بکاهند. به این ترتیب، خوراک نفتی پالایشگاه های هند به یک سوم مقادیر همیشگی رسید و فروشندگان عرب را نگران کرد.

حالا به دنبال کمک های پزشکی عربستان و سایر تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به کشورش، وزیر نفت هند درخواست از پالایشگاه‌ها برای کاهش واردات نفت از عربستان را لغو کرد و سفارش‌های ماه ژوئن را طبق روال قبل انجام داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا