سیاسی

مدیرعامل شستا: زیر بار درخواست‌های غیرقانونی نرفتم

مدیرعامل شستا علت برکناری خود از این سمت را درخواست غیرقانونی سازمان تامین اجتماعی برای دریافت پیش سود سالانه این شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی و تعیین تکلیف حقوق سهامداران عنوان کرد.

محمد رضوانی فر درباره دلایل برکناری خود از مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در آخرین روزهای فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه دولت دوازدهم، اظهارداشت: درباره علت برکناری چیزی که بنده می‌دانم علت، پیگیری سازمان تامین اجتماعی برای دریافت سود سهام زودتر از موعد قانونی از شستا بوده است.

وی افزود: از روزی که شستا بورسی شد، براساس اساسنامه نمونه بورس، قانون تجارت و قانون بازار سرمایه این شرکت دیگر نمی‌تواند رفتاری متفاوت نسبت به سهامداران داشته باشد و باید حقوق همه سهامداران را به طور مساوی رعایت کند.

مدیرعامل سابق شستا گفت: قبل از بورسی شدن شستا شاید آقایان در سازمان تامین اجتماعی می‌توانستند هر وقت خواستند به شستا دست اندازی کنند و منابع آن را بردارند و دارایی‌اش را بفروشند اما بعد از بورسی شدن که یکی از دلایل و مزایای آن بود از حیاط خلوت خارج شد و دست‌اندازی به منابع آن غیرقانونی شد.

رضوانی‌فر تصریح گرد: نباید اینگونه باشد که یک سازمانی دولتی بگوید چون من احتیاج دارم، برای رفع این احتیاج از شستا پول بر می‌دارم. برای این کار یا باید دارایی منتقل می‌شد و یا سازوکار قانونی برای آن طراحی می‌شد و این درخواستی بود که دوستان دنبال می‌کردند. سازمان بازرسی اعلام کرد سازمان تامین اجتماعی اجازه برداشت بیش از سهم خود از سود ندارد و از هر فرد مطلعی بپرسید متوجه می‌شوید که این درخواست خلاف قانون بوده است.

* نمی‌توانیم برای پرداخت حقوق یک عده، حقوق عده دیگری را تضییع کنیم

وی با طرح این سوال که آیا قانونا و شرعا اجازه داریم برای پرداخت حقوق یک عده، حقوق عده دیگری را ضایع کنیم، افزود: شما می‌خواهید حقوق به‌حق بازنشستگان را بپردازید، باید به روش‌های دیگری تامین منابع می‌کردید و دلیل نمی‌شود چون می‌خواهید حقوق به‌حق یک عده را بدهید، حقوق عده کثیری از سهامداران شستا را تضییع کنید.

رضوانی‌فر تاکید کرد: سهامداران وقتی می‌توانند سود عملکرد شرکت را دریافت کنند که مجمع عمومی برگزار شده باشد و پیش از آن امکان‌‌پذیر نیست. این پرداخت علی‌الحساب و زودتر از موعد قانونی و زودتر از برگزاری رسمی مجمع خلاف قانون است.

* تعهد سازمان تامین اجتماعی برای رعایت ضوابط و مقررات بازار سرمایه

وی در پاسخ به این سوال که آیا عامل اصلی برکناری فقط همین مساله بوده است؟ گفت: در روزهای اخیر روی این موضوع خیلی مانور می‌دانند و شاید موضوعات دیگری بوده است. به هر حال مکاتبه شد و توضیح داده شد روزی که شستا بورس شد، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به صورت مکتوب به بورس تعهد داده است که از 27 فروردین 99 به بعد رفتارش با شستا مطابق با ضوابط و مقررات بازار سرمایه خواهد بود و حالا خودشان پاسخ دهند که این درخواست پرداخت سود علی‌الحساب قانونی است؟ حتما غیرقانونی است.

* پیگیری پرونده ایران‌سازه هم در برکناری بی‌تاثیر نبود

مدیرعامل سابق شستا، در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا اقدامات اخیر شستا برای وصول مطالبات هم در این برکناری موثر بوده است، گفت: بالاخره حتما پیگیری پرونده‌های حقوقی در فقره ایران‌سازه و خیلی از موضوعات دیگر حتما در ایجاد دشمن برای ما بی‌تاثیر نبوده است. بخشی از این بی‌اخلاقی‌ها در فضای رسانه‌ای کسانی هستند که ذینفع در پرونده ایران سازه بودند. مستندات آن در سازمان بازرسی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه وجود دارد و همه مطلع هستند و حتما آنها هم بی‌تاثیر در فشارها وارده نبوده است.

به گفته وی گذر زمان هم نشان خواهد داد و به‌زودی دولت جدید استقرار کامل پیدا می‌کند و بعد از آن مشخص می‌شود چه کسانی به دنبال چه چیزی بودند.

* سود خالص شستا در مدت 2 سال از نظر ریالی 24 برابر و از نظر ارزی 8.5 برابر شد

وی با اشاره به عملکرد خود در شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گفت: سود خالص شستادر پایان سال 97 معادل 1250 میلیارد تومان بوده و رقم سود خالص در پایان سال 99 به بالای 31 هزار میلیارد تومان رسیده است. از نظر دلاری، درآمد ما به قیمت ارز بازار بالای یک میلیارد و 400 میلیارد است و این نسبت به دو سال قبل 8.5 برابر است. اینها اتفاقات ساده‌ای نیست. بورسی کردن شستا، صبا تامین و چند شرکت دیگر اتفاقاتی بوده که در این مقطع رخ داده است.

رضوانی‌فر با بیان اینکه عرضه اولیه‌های شستا در دو سال اخیر 35 برابر دو سال قبل از آن از نظر ارزشی بوده است، گفت: برای فساد ستیزی ما اصرار داشتیم عرضه کالا در بورس کالا انجام شود و در همین راستا میزان عرضه کالا در بورس کالا از 300 هزار تن در 4 ماهه اول سال گذشته به 2 میلیون تن در 4 ماهه اول سال جاری رسید. وقتی این اتفاقات را رقم می‌زنید و ساختار خرید و فروش را اصلاح می‌کنید، حتما کسانی که در ساختار قبلی ذینفع بودند، برای شما مانع درست می کنند.

وی در پایان تصریح کرد: این جابجایی را حق سهامدار عمده می‌دانم و این یک اتفاق عادی بود و من طلبکار هیچ‌کسی نیستم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا