خودرو

شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شود

کارشناس صنعت خودرو گفت: ایجاد بانک اطلاعاتی قیمت گذاری خودرو به تنهایی نمی تواند باعث مهار قیمت ها در بازار شود و به این منظور باید دست شورای رقابت را از قیمت گذاری کوتاه کرد.

فربد زاوه در گفت‌وگو با کارآفرین نیوز، در خصوص افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: در حال حاضر ثبات قیمتی در بازار خودرو نداریم و به طور مداوم شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی اضافه کرد: به واسطه افزایش قیمت ها، قدرت خرید اقشار مختلف جامعه از بین رفته و رکودی در این بازار ایجاد شده که خروج از آن، نیازمند برنامه ریزی مدون و دقیقی از سوی مسئولان مربوطه است.

کارشناس صنعت خودرو ابزار کرد: علاوه بر تحریم های اقتصادی اعمال شده، شیوع گسترده ویروس کرونا و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا از جمله عوامل موثر بر افزایش قیمت خودرو هستند.

وی ادامه داد: طی ماه های گذشته به دلیل شیوع گونه های جهش یافته کرونا شاهد تعطیلی های کرونایی در کشور بودیم و به واسطه این، معاملات خودرویی صورت نمی گرفت که این امر باعث افزایش چند درصدی قیمت انواع خودروها بعد از ایام تعطیلات می شد و شوک عجیبی به این بازار وارد می کرد.

زاوه خاطرنشان کرد: بالا رفتن هزینه های تامین مواد اولیه، خودروسازان را ناچار به افزایش قیمت محصولات خود کرده اما این افزایش باید معقول و در چارچوبی مشخص باشد بنابراین اگر کنترل دقیقی از سوی ارگان های مربوطه روی این قیمت گذاری صورت بگیرد و از افزایش سرسام آور آن جلوگیری شود، تا حدی می توان شاهد کنترل قیمت و رفع رکود در این بازار بود و از دلالی های آن کاست.

وی ادامه داد: لازم است که دولت سیزدهم برنامه هایی جدی برای کنترل قیمت ها در بازار خودرو داشته باشد و این امر را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد زیرا وضعیت اقتصادی کشور به نحوی نیست که مردم از توان مالی بالایی برخوردار باشند و بتوانند هزینه اضافی بابت خرید خودرو متحمل شوند از این رو ضرورت دارد اقدامی جدی در این بخش صورت گیرد.

کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: ایجاد بانک اطلاعاتی قیمت گذاری خودرو به تنهایی نمی تواند باعث مهار قیمت ها و متوقف کردن بازار رانتی و دلالی خودرو شود و این امر زمانی می تواند موثر باشد که دست شورای رقابت از قیمت گذاری کوتاه شود و به واقعی سازی قیمت ها پرداخته شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا