اقتصادی

گزارش رویترز از افزایش تولید بنزین در دوران تحریم

رویترز در گزارشی نوشت، تحریم‌های صادرات نفت خام باعث شد، ایران که تا ۳ سال پیش واردکننده بنزین بود، به صادرکننده این محصول تبدیل شود و با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و نفتی، منبع درآمدی خود را تغییر داده و هدف آمریکا برای قطع درآمدهایش را با شکست مواجه کند.

به گزارش مادنیوز، براساس گزارش رویترز ، «آمریکا در سال ۲۰۱۸ علیه صنعت نفت و گاز ایران تحریم هایی اعمال کرد تا منابع درآمدی جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرد. این اقدامات، صادرات نفت خام ایران را بسیار کاهش داد اما نتوانست بر فروش سوخت و محصولات پتروشیمی که رهیابی آنها بسیار دشوارتر هست، تاثیر چندانی بگذارد. نفت خام ایران به علت گرید (درجه) و سایر ویژگی‌هایش قابل شناسایی است و در عین حال، نفتکش های بزرگ آسان تر از طریق ماهواره قابل شناسایی هستند.

بر اساس آمار وزارت نفت و بانک مرکزی ایران، این کشور در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۲۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی و نفتی صادر کرده است. دولت ایران در ماه آوریل اعلام کرد این صادرات منبع اصلی درآمدهایش است.»

بنا بر این گزارش طبق آخرین آمارهای موجود پس از ایجاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه سازندگی، میزان تولید روزانه بنزین کشورمان به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر رسید؛ این در حالی است که مصرف بنزین در کشور به طور متناوب بین ۶۰ تا ۸۵ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود؛ مازاد تولید بنزین در این سال‌ها صادر می‌شود. رویترز: تحریم‌ها، صادرات بنزین ایران را رونق داد

با توجه به اینکه بنزین یک کالای با ارزش افزوده است، تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع صادرات آن شود. اخیرا کشور لبنان میزبان بنزین و گازوئیل از ایران بوده است.

به غیر از صنعت نفت صنایع دیگری هم در کشورمان پس از تحریم به یک رشد و خودکفایی دست پیدا کردند که از جمله آنها می‌توان به صنعت لوازم خانگی اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا