سیاسی

در قزاقستان چه خبر است؟

“ماریا زاخارووا”سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعتراضات و رویدادهای اخیر قزاقستان را تلاش سازمان یافته از خارج برای اخلال ثبات و امنیت این کشور دانست و از اعزام نیروها به قزاقستان که انان را “صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی” خواند، خبر داد.

 

زاخارووا روز پنجشنبه در بیانیه ای که در شبکه تلویزیونی روسیه ۲۴ منتشر شد، افزود: ششم ژانویه سازمان پیمان امنیت جمعی که متشکل از رهبران حکومت ها و دولت های عضو این پیمان است در ارتباط با درخواست “قاسم ژومارت توکایف” رئیس جمهوری قزاقستان تصمیم به اعزام نیروی صلحبان به قزاقستان برای مدت محدود باهدف تثبیت و بهبود اوضاع این کشور گرفت.

“سازمان پیمان امنیت جمعی یکی از سازمان‌های فعال نظامی و چندمنظوره درحوزهٔ آسیای میانه و قفقاز است که به دنبال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از کاهش توان سیاسی، اقتصادی و رزمی فدراسیون روسیه با هدف افزایش ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین توسط روسیه پایه‌گذاری شد.”

“یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت جمعی محدود کردن زمینهٔ گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزهٔ کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ روسیه است که دولت روسیه می‌خواست با ایجاد ساختارهای جدید سیاسی، اقتصادی و رزمی بازیگرِ اصلی در منطقهٔ آسیای میانه و قفقاز باشد.”

زاخاروو سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: این تصمیم مطابق بند چهارم پیمان امنیت جمعی پانزدهم می ۱۹۹۲ گرفته شد که در آن حمایت از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از جمله کمک های نظامی در صورت حمله به یکی از این کشورها و مورد تهدید قرار گرفتن ثبات و حق حاکمیت آن با درخواست این کشور پیش بینی شده است.

ناآرامی های قزاقستان از چهار روز پیش به دنبال اعتراضات شهروندان قزاق به افزایش بهای گاز در شهرهای آلماتی و بندر اوکتاو آغاز شد که به مناطق دیگر این کشور آسیای مرکزی گسترش یافت و به دنبال آن طی شبانه روز گذشته ۱۳ پلیس قزاق کشته، دست کم ۳۰۰ پلیس و نظامی نیز مجروح و حدود ۴۰۰ تن از شهروندان معترض نیز در بیمارستان ها و مراکز درمانی بستری شده اند. 

گزارش ماد به نقل از خبرگزاری روسی تاس که از یک مقام دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران عنوان شده حاکی است “نیروی صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی واحدی متشکل از صلحبانان روس به قزاقستان برای اجرای عملیات صلحبانی اعزام شده است.

به گفته این مقام ، صلحبانان این واحد انجام وظایف خود در مناطق گرفتار ناآرامی ها و آشوب زده در قزاقستان را آغاز کردند.

نیروی موسوم به صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از واحدهای روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان ، قزاقستان و قرقیزستان است و انتظار می رود بقیه واحدها نیز به قزاقستان اعزام شوند. افغانستان و صربستان دو عضو ناظر آن هستند که از سال ۲۰۱۳ به این سازمان پیوستند.   

نیروی موسوم به صلحبان روسی که به قزاقستان اعزام می شود از نیروی هوا برد این کشور تشکیل شده است و هم اینک انتقال این نیروها با هواپیماهای نیروی هوا فضای روسیه جریان دارد. 

برپایه این گزارش زاخارووا در بیانیه خود اضافه کرد که فدراسیون روسیه با تاکید بر پایبندی به تعهدات اتحادی در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی، از تدابیر فوری در رابطه با وخامت سریع اوضاع قزاقستان و تشدید خشونت ها در این کشور حمایت کرد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: ما رویدادهای اخیر در کشور دوست (قزاقستان) را تلاش تحریک شده از خارج برای برهم زدن ثبات، امنیت و حاکمیت این کشور با استفاده از عناصر مسلح و سازمان یافته با بکارگیری شیوه های زور می دانیم.

وی افزود : روسیه به رایزنی های فشرده با طرف قزاقستانی و سایر متحدان خود در پیمان امنیت جمعی برای تجزیه و تحلیل اوضاع و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای عملیات ضدتروریستی، تامین امنیت همه شهروندان این کشور و محافظت از مراکز حیاتی و زیر ساخت های مهم قزاقستان ادامه می دهد. 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا