اقتصادیکرمانشاه

باباخانی :مرزهای اقتصادی کرمانشاه توان پوشش ۷۰ درصد صادرات ایران به عراق را دارند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه پنج مرز از ۱۲ مرز رسمی ایران با عراق در این استان فعال است، گفت: مرزهای استان کرمانشاه توان پوشش حدود ۷۰ درصد صادرات ایران به کشور عراق را دارند.

 

به گزارش خبرنگار ماد ، «بهزاد باباخانی» روز پنجشنبه در کارگروه صادرات غیر نفتی استان در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه، افزود: اکنون در مجموع ۵۴ درصد صادرات ایران به عراق از مرزهای استان کرمانشاه انجام می‌شود که آمار نسبتا خوبی است.

او با اشاره به اهمیت مرز سومار برای ارتقا توان صادرات استان کرمانشاه به عراق؛ از سازمان حمل و نقل و راهداری استان خواست هرچه زودتر طرح جامع پایانه های سه مرز سومار، شوشمی و شیخ صله را با اولویت مرز سومار در راستای ارایه خدمات گمرکی بهتر به تجار تدوین کند.

باباخانی در ادامه با اشاره به کسب رتبه اول مرز مهران ایلام در صدور کالا به عراق گفت: این در حالی است که رتبه اول همیشه متعلق به مرز پرویزخان قصرشیرین بوده، لذا با توجه به اکثریت جمعیت عربی نشین عراق، باید تمرکز صادرات کالا به این بخش عراق را با ساماندهی زودتر مرز سومار و همچنین مرز خسروی در دستور کار قرار دهیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه همچنین خواستار تلاش برای استقرار صرافی ها در سه مرز سومار، شوشمی و شیخ صله برای تبادل ارز و همچنین تکمیل پروژه فیبر نوری مرز سومار در راستای ارایه خدمات پایدار اینترنتی در این مرز تا پایان سال شد.

باباخانی در بخش دیگر از سخنان خود با بیان اینکه تعیین اخذ هزینه خدمات در مرزهای رسمی بر عهده اداره گمرکات است، گفت: تعیین تعرفه نرخ خدمات مانند بارگیری، انبار داری و ثبت سامانه، بازرسی و دیگر خدمات طبق قانون برعهده گمرک است و آنان باید نسبت به تغییر قیمت های ناگهانی در ارایه خدمات پاسخگو باشند و این مشکلات را با بخش خصوصی حل کنند.

او در پایان با اشاره به مشکل صدور کارت مرزنشینی برای دیگر مرز نشین های استان گفت: این موضوع را تاکنون سه بار در سطح کشور پیگیری کرده ام و منتظر هستیم دولت برای سال ۱۴۰۱ در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت و ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق در مجموع ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد و سالانه بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از این مرزها به کشورهای دیگر به ویژه عراق صادر می‌شود.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا