اجتماعیدولت

رئیس‌جمهور: کنار دریا و تشنه، کنار صنایع و فقر اصلا با هم نمی‌خواند/

رئیس‌جمهور در بندرعباس تصریح کرد: کنار دریا و تشنه و کنار صنایع و فقر اصلا با هم نمی‌خواند و در کنار این درآمد عظیم، باید فقر مطلق در گام‌های ابتدایی ریشه‌کن شود.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماد ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور عصر امروز در چهاردهمین سفر استانی خود به استان هرمزگان در دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و جمعی از اقشار مردم شهر بندرعباس اظهار داشت: سخنان بیان شده در جلسه را با دقت گوش کردم و نکات و دغدغه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هرمزگان ذخایر بسیاری دارد. دریا، معادن، صنایع، زمینه رشد و پیشرفت بسیار و نیروی انسانی کارآمد که 1200 شهید این استان نشانه صدق آن هستند. ایثارگران و آزادگان و سردارانش مایه افتحارند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وحدت شیعه و سنی همواره در این استان زبان‌زد بوده و وحدت و انسجام این‌چنینی را باید قدر دانست.

رئیسی تصریح کرد: غواصان و شهدایی که نام‌آور شدند و نقشی که در عملیات‌های مختلف ایفا کردند و ایستادگی‌هایی که در برابر نیروهای آمریکایی و غاصبان و حضور سلحشورانه سپاه، نیروهای مسلح و بسیج که صیانت از این سرزمین می‌کنند و مردمی که پشتوانه این امنیت و اقتدار بوده، همه سرمایه هستند

وی گفت: باید به این سؤوال پاسخ داده شود و پژوهشگران و اتاق‌های فکری که در زمینه علل فقر استان با وجود این همه ظرفیت، بررسی کنند و ما آماده‌ایم تا بررسی‌های آنان را بکار بگیریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حتما مدیر بومی مقدم است بر مدیر غیر بومی، افزود: قطعا جوانان تحصیل‌کرده بومی باید بکار گرفته شوند و وقتی ما نیرویی داریم که می‌تواند توان خود را به میدان بیاورد این تقدم بر او وجود دارد و ما در شورای اداری استان امشب در این زمینه تصمیم خواهیم گرفت.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان ساخت: سواحل مکران را با ساز و کار قوی در بالاترین سطح و در بالاسر، تمام وزارتخانه‌ها برای تقویت اقتصاد گردشگری و اقتصاد دریا را به فعلیت برسانند و مواهب آن نه فقط برای ایران اسلامی بلکه برای منطقه مؤثر است.

وی ادامه داد: درصدی از درآمد صنایع استان باید به استان اختصاص یابد و این حتمی است و پاره‌ای از کمبودها باید توسط این کار برطرف شود.

رئیس‌جمهور افزود: یک نوآوری در بودجه سال آینده، تاسیس صندوق پیشرفت در هر استان است که یک تنخواهی دولت می‌دهد ولی رئیس جمهور درآمدهای استان بخشی از آن در این صندوق واریز می‌شود و درآمدهایی همچون مازاد درآمدهای مالیاتی، حقوق مالکانه معادن، فروش اموال مازاد در همین صندوق واریز می‌شود تا هم در اشتغال و هم در حل بحران‌ها به کمک بیاید.

رئیسی عنوان داشت: بازار تبادلات مرزی برای صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه صورت بگیرد و استاندار در این زمینه پیگیری کند تا استان‌های ما با استان‌های کشورهای همجوار وارد گفت‌وگو شود، به‌نحوی که صادرات شتاب بگیرد.

وی تصریح کرد: در بندر شهید رجایی دیدم محصولاتی به‌صورت خام در حال صادرات است و ما با این شکل از صادرات موافق نیستیم بلکه باید با تقویت صنایع پایین‌دستی، محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر صادر شود و برداشتن یک گام روی یک محصول و صادرات آن که برخی آقایان می‌گویند پذیرفته نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مشکلِ در حوزه عدم بکارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باید به‌طور دقیق توسط استاندار بررسی شود، افزود: مشکل اصلی در عدم بکارگیری نیروهاست و الا به نظرم ظرفیت کنونی دانشگاه‌های استان بالاست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه مسئله‌محوری را جدی بگیرید و راهکارهای برون‌رفت از مشکلات را ارائه کنید، گفت: نسبت به کمبود پزشک و کمبود مراکز درمانی بررسی‌هایی شده و امشب مصوباتی خواهیم داشت و به هیچ عنوان مرگ ناشی از نبود پزشک و دسترسی به درمان اصلا قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: تاکید می‌کنم به توزیع عادلانه پزشک و خدمات پزشکی در کشور تا همه در همه جا به این خدمات دسترسی داشته باشند.

رئیس‌جمهور افزود: نقطه نظرات خود در آمایش سرزمینی را ارائه کنید و ما در بودجه سال آینده به این مهم توجه کرده‌ایم و اگر اصلاحاتی نیاز است، حتما به دولت منتقل کنید.

رئیسی عنوان داشت: ایجاد امکان نگهداری مناسب کودکان و ایجاد مهد کودک در سازمان‌ها و دستگاه‌ها ضروری است و در طرح حمایت از خانواده‌ها نیز دیده شده است.

وی گفت: بسیاری خانواده‌ها را می‌دانم که مناعت طبع دارند و از حمایت دستگاه‌ها پرهیز دارند و دولت نسبت به همه اینها وظیفه دارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: قاچاق مانع تولید است و امروز در هرمزگان، قاچاق کالا هیچ تناسبی با تولید ندارد و قاچاق تولید را  زمین‌گیر می‌کند.

رئیسی گفت: ته‌لنجی باید ساماندهی شود تا لنج‌دار بداند که چه کالایی، چگونه و بر چه اساسی و بر اساس چه نیازی می‌تواند بیاورد و ما در زمینه کوله‌بری هم همین حرف را داریم.

وی افزود: کشورهای همسایه اگر نیازی به سوخت دارند، رسما پیگیری شود و حرف ما ایجاد انضباط مالی در کشور است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: اینجا اقتصاد دریا و وسعت وسیع ساحل داریم اما سهم ما در اقتصاد دریا چقدر است؟ برخی کشورها سهم اقتصاد دریا تا ۵۰درصد است اما ما باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

رئیسی افزود: در گردشگری سلامت، گردشگری آب و هوایی، گردشگری صنعتی و تولید خدمات می‌توان گام‌های بزرگی برداشت.

وی ادامه داد: کنار دریا و تشنه و کنار صنایع و فقر اصلا با هم نمی‌خواند و در کنار این درآمد عظیم، باید فقر مطلق در گام‌های ابتدایی ریشه‌کن شود.

رئیس‌جمهور گفت: بسیج کارهای خوبی در مناطق سیل‌زده و زلزله‌زده انجام داده و باید این خدمات را بیشتر کرد و نیاز است همه در این حوزه پای کار بیاییم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا