اجتماعیمجلس

کمیسیون مشترک در بررسی کلیات طرح صیانت تخلفات آشکار داشته است

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون مشترک در کلیات طرح صیانت با نظر هیئت رئیسه باطل شد، گفت که کمیسیون مشترک در بررسی کلیات طرح صیانت تخلفات آشکار داشته است. 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماد، مجتبی توانگر با اشاره به نظر هیئت رئیسه در مورد وارد دانستن ایرادات معاونت قوانین به طرح صیانت گفت: جلسه هیئت رئیسه در راستای ماده 22 آیین‌نامه داخلی تشکیل شد. طبق بند 10 ماده 22 آیین نامه هیئت رئیسه می‌تواند به تخلفاتآیین‌نامه کمیسیون‌ها ورود پیدا کند. در بند 10، «بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیسیون‌ها و شعب و اتخاذ تصمیم در موارد اختلافی یا عدم رعایت آیین‌نامه» به عنوان وظایف و اختیارات هیئت رئیسه آمده است.

 

وی افزود: بر این اساس  هیئت رئیسه طبق نامه معاونت قوانین مجلس در خصوص نحوه بررسی کلیات طرح صیانت جلسه ای را تشکیل داد و به این نتیجه رسید که نظر کارشناسی معاون قوانین درست بوده و آن را تأیید کرد لذا با این نظر هیئت رئیسه مصوبه کمیسیون مشترک درباره تصویب کلیات طرح صیانت ابطال شد.

 

نماینده تهران با بیان اینکه کمیسیون مشترک در بررسی طرح صیانت تخلفاتی داشته است، گفت: طبق ماده 166 آیین‌نامه وقتی طرح یا لایحه‌ای به کمیسیون فرستاده می‌شود باید همان طرح یا لایحه در دستور کار کمیسیون قرار گیرد نه اینکه نسخه متفاوتی را مورد بررسی قرار گیرد.

 

وی در عین حال گفت: از طرف دیگر اگر کمیسیونی قصد بررسی طرح و یا لایحه‌ای متفاوت با نسخه ارجاعی از صحن را داشته باشد باید طبق ماده 142 آن طرح یا لایحه را به کارگروه کارشناسی مرکز پژوهش‌ها ارجاع دهد. مرکز پژوهش‌ها موظف است متناسب با موضوع و مواد طرح و لایحه کارگروهی را جهت بررسی آن تشکیل داده و در نهایت طرح یا لایحه اصلاح شده به کمیسیون اصلی برگردد.

 

وی افزود: اتفاقی که درباره طرح صیانت رخ داد این بود که کمیسیون مشترک نه تنها طرح ارجاعی از صحن را در دستور کار خود قرار نداد که نسخه‌ای دیگر را در دستور کمیسیون گذاشت و برای اصلاحات آن هم موضوع را به مرکز پژوهش‌ها ارجاع نکرد. با فرض اینکه نظر برخی از آقایان را بپذیریم که طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع شده باز هم نظر مرکز پژوهش ها در رأی گیری کلیات در دستور نبوده است لذا کمیسیون مشترک نمی‌تواند طرحی را غیر از آنچه صحن ارجاع داده را بررسی کند و حتی برخلاف آیین‌نامه به مرکز پژوهش‌ها توجهی نداشته باشد.

 

توانگر افزود: تخلف دیگر کمیسیون مشترک براساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه بوده است که طبق این ماده در زمان بررسی بودجه هیچ لایحه و طرح دیگری نمی‌تواند در مجلس مطرح شود. با توجه به اینکه کمیسیون مشترک براساس ماده 85 مسئول بررسی طرح صیانت شده بود تصمیم‌گیری آن‌ها همان تصمیم‌گیری صحن محسوب می‌شود پس نحوه اداره جلسات آن‌ها هم باید مثل صحن علنی باشد بدان معنا که تشکیل جلسه کمیسیون مشترک در زمان بودجه خلاف آیین‌نامه است.

 

وی افزود: البته که در این ایام کمیسیون‌ها جلساتی را برگزار کرده‌اند که این جلسات مشورتی و کارشناسی بوده و منجر به رأی‌گیری درباره طرح یا لایحه‌ای نشده است. کاری که کمیسیون مشترک انجام نداد و از آیین‌نامه تخطی کرد.

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به نامه تعدادی از نمایندگان برای بازگشت طرح صیانت به مجلس گفت: تاکنون 170 نماینده نامه درخواست از هیئت رئیسه را امضا کردند که طرح صیانت در کمیسیون مشترک بررسی نشده و تصمیم گیری آن بر عهده همه نمایندگان در صحن علنی باشد که طبیعتا این موضوع به بعد از ایام بررسی بودجه موکول می‌شود.

توانگر در پایان گفت: براساس نظر هیئت رئیسه مصوبه کمیسیون مشترک درباره کلیات طرح صیانت دارای ایراداتی بوده و این مصوبه لغو می‌شود ولی اینکه چه اتفاقی رخ خواهد داد بدان معنا که ادامه بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک بوده یا اینکه به صحن علنی ارجاع می‌شود هنوز مشخص نیست و همه چیز به بعد از ایام بررسی بودجه موکول شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا