کرمانشاه

انجام عملیات سم پاشی زمستانه با روغن وک برای نخستین بار در کرمانشاه

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه از انجام عملیات سم پاشی زمستانه با روغن ولک برای نخستین بار در کرمانشاه برای مبارزه با آفات و بیماری‌های درختان در شهر کرمانشاه خبر داد.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماد، دکتر فرامرز رحمتی‌زاده اظهار داشت: برای اولین بار در سطح شهر کرمانشاه عملیات سم‌پاشی زمستانه با روغن وُلک جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های درختان اجرا شد.

وی ادامه داد: روغن ولک حشره‌کشی است که حشرات و کنه‌ها را می تواند از بین ببرد. این روغن ها به مقدار زیاد تصفیه شده اند و به گونه ای که اجزای خطرناک آن‌ها برای گیاهان حذف شده است. روغن ولک بین 92 تا 99 درصد خالص است که بعد از تقطیر و فیلتراسیون به این روغن مواد افزودنی و آب اضافه می کنند تا به آسانی قابل استفاده گردند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: روغن ولک در بیشترین حد می‌تواند حشرات و تخم آن‌ها ( لارو ) را از بین ببرد، این حشرات مانند انواع کنه‌ها، شپشک‌ها، شته‌ها، پسیل، کرم‌های جوانه‌خوار، حشرات سفید، تیریپس، عنکبوتیان و کرم‌های ریز و دیگر حشرات روی انواع درختان هستند و بهترین زمان حذف این حشرات در زمستان می باشد که علاوه بر حشره‌کشی از این روغن برای قارچ‌کشی می‌توان استفاده کرد و با کشتن حشرات که عامل انتشار ویروس‌ها هستند بیماری‌های ویروسی نیز از بین می روند.

دکتر رحمتی‌زاده افزود: روغن زمستانه وُلک حشرات را با تماس مستقیم از بین برده و کنترل می‌کند، که طی این عملیات حشرات که عامل انتقال بیماری‌ها هستند با پاشش روغن روی حشرات و لارو آن ها، راه تنفسی حشرات و لاروها بسته و به عبارتی حشرات خفه می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمستان که معمولاً برگی روی درختان نیست درختان بی‌برگ بوده و جایی بری مخفی شدن حشرات روی درختان نیست و تمام درخت و حشرات روی آن در معرض پاشش روغن ولک قرار می گیرد و بدین ترتیب حشرات ازبین می‌روند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمانشاه مزایای استفاده از روغن ولک را این گونه برشمرد و گفت: این روغن برای انسان و محیط زیست طبیعی بی‌خطر است و همچنین این روغن‌ها غیر انتخابی هستند و بیش تر حشرات را از بین می‌برند و برای پاشش روغن وُلک وسیله خاصی جز یک سم پاش مورد نیاز نیست.

دکتر رحمتی‌زاده بهترین زمان برای سم‌پاشی زمستانه را اوایل اسفندماه عنوان کرد و افزود: آنچه از سم‌پاشی زمستانه با روغن وُلک باید مورد توجه باشد این است که روغن وُلک در صورتی که خوب به کار برده شود برای کنترل آفات و حشرات بسیار  موثر می باشد و کم تر از حشره کش های شیمیایی ایجاد مسمومیت می کند و سم‌پاشی زمستانه بسیاری از آفات و حشرات را که به گیاهان و درختان خسارت وارد می کند؛ از بین می برد و از بُروز مشکلات در این زمینه جلوگیری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عملیات سم‌پاشی زمستانه با روغن وُلک از سری برنامه ها و اقدامات مجموعه کلینیک گیاه پزشکی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری می باشد که با نظارت مستقیم کارشناسان و مهندسین مربوطه و با همکاری و مشارکت فضای سبز مناطق هشت‌گانه شهرداری در دست اقدام است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا