اجتماعیدولت

معاون اول رئیس جمهور: اشتغالزایی نیازمند رفع مقررات دست و پا گیر است

یکصد واحد اقتصادی غیر فعال و نیمه فعال احیا شده با حمایت صندوق کارآفرینی امید امروز به طور همزمان و با حضور معاون اول رییس جمهور در سراسر کشور افتتاح شد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماد، دکتر محمد مخبر صبح امروز پنجشنبه با حضور در صندوق کارآفرینی امید، این ۱۰۰ واحد را بطور همزمان از طریق ویدئو کنفرانس و ارتباط با استان های مختلف کشور افتتاح کرد و سپس در حضور معاون اول رییس جمهور تفاهم نامه احیاء هزار واحد اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال توسط مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به امضا رسید.

معاون اول رییس جمهور در آیین افتتاح همزمان این یکصد واحد اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال با بیان اینکه دولت برای تمام ظرفیت های اشتغالزایی در کشور برنامه ریزی کرده است، اظهار داشت: اقتصاد کشور در چند سال اخیر با رکود مواجه بوده و چرخ دنده های تولید به سختی حرکت می کند و این امر باعث شده که مسیر اشتغالزایی دشوار باشد اما به فضل الهی و همکاری، همدلی و فعالیت مردم در  در این مسیر مصمم هستیم و ایجاد یک میلیون شغل در سال که از شعارهای رئیس جمهور بود را با جدیت دنبال می‌کنیم.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه چندین روش برای اشتغالزایی در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: یکی از این روش ها احداث بنگاه های بزرگ اقتصادی و ایجاد جریان پیشران در روند تولید و توسعه کشور است.

دکتر مخبر ایجاد بنگاه های متوسط و همچنین بنگاه های خرد و خانگی را از دیگر روش های ایجاد فرصت های شغلی برشمرد و گفت: اشتغالزایی از طریق هر یک از این روش ها در اقصی نقاط کشور در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون اول رییس جمهور اشتغالزایی از طریق توسعه فعالیت های دانش بنیان را نیز از دیگر روش های در دست اقدام توسط دولت عنوان کرد و گفت: توسعه فعالیت های دانش بنیان یکی از مزیت های کشور است و نیروهای جوان، نخبه و خلاق که سرمایه اصلی این حوزه هستند، در تمام کشور و در تمام استان ها فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای اشتغالزایی از روش های مختلف، برنامه ریزی کرده و برای هر یک از روش ها متصدی و مسئول تعیین شده است، اظهار داشت: در تمامی دستگاه های اجرایی برای تحقق وعده های اشتغالزایی اتاق فکر ایجاد شده و کارها به صورت مستمر دنبال می شود ضمن اینکه محوریت اصلی در این برنامه ها مردم هستند چرا که بدون اتکا به مردم هیچ کاری را نمی توانیم انجام دهیم به همین دلیل دولت بسترسازی لازم را برای اجرای برنامه توسط مردم انجام داده است.

وی با بیان اینکه تجربه جهانی اثبات کرده معمولاً دولت ها اداره کنندگان خوبی نیستند، افزود: دولت هایی در دنیا موفق بوده اند که مردم را به صحنه آورده و اداره امور را به مردم واگذار کرده اند؛ در کشور خودمان نیز سابقه نشان می دهد حتی در مسایل امنیتی، سیاسی، جنگ و بحران هایی نظیر سیل و زلزله هر گاه که مردم پای کار آمده اند اهداف مورد نظر محقق شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از مسیر میانبر جهت دستیابی به رشد اقتصادی گفت: یکی از مسیر های میانبر همین احیاء واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل است چرا که با حمایت و کمک دولت و صندوق کارآفرینی ظرف یکی دو ماه فعال شده اند و این در حالی است که اگر قرار بود هر یک از این واحدها از ابتدا ایجاد شوند برای هر کدام حداقل دو تا سه سال زمان نیاز داشتیم.

دکتر مخبر با بیان اینکه با استفاده از روش احیاء واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل می توانیم بخش عظیمی از سرمایه های معطل شده کشور را به صحنه بیاوریم، افزود: دستگاه های دولتی و خصوصی مکلف هستند در این زمینه به صحنه بیایند و بانک های عامل نیز نمی توانند نسبت به این برنامه بی تفاوت باشند.

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دولت باید تکیه گاهی باشد که مردم بتوانند ایده های خود را به اجرایی کنند، تصریح کرد: دولت باید بتواند کانونی ایجاد کند که افراد بیکار با امکانات مختصری که خود دارند، از طریق حمایت های دولت بتوانند صاحب کار و اشتغال شوند.

دکتر مخبر در ادامه با اشاره به وجود برخی مقررات دست و پاگیر که از سالیان گذشته وضع شده و باقی مانده اند، گفت: باید مقررات دست و پاگیری که در گذشته وضع شده است و امروز ضرورتی برای وجود آنها نیست را شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی بر ضرورت تسهیل محیط کسب و کار برای مردم تأکید کرد و اظهار داشت: گاهی ممکن است یک بنگاه دار برنامه ریزی هایی را برای سرمایه گذاری انجام دهد اما برخی تحولات و اتفاقات در عرصه بین الملل منجر به نوسانات قیمت شود و برنامه های اقتصادی گره بخورد که لازم است برای اینگونه موارد مسیرهای میانبر طراحی کنیم تا بتوانیم از سرمایه گذاران حمایت کنیم.

وی از دست اندرکاران نهضت احیاء واحدهای اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل قدردانی کرد و گفت: راه اندازی این واحدها اثرات فراوانی در توسعه کشور، اشتغالزایی، رضایتمندی و آرامش مردم ایفا می کند.

در این مراسم که وزیر صنعت معدن و تجارت، معاون اجرایی رییس جمهور و نماینده معاون اول رییس جمهور در راه اندازی و عملیاتی کردن نهضت احیاء واحدهای اقتصادی نیز حضور داشتند از طریق ویدئوکنفرانس با استان های اصفهان ، تهران و قزوین ارتباط زنده برقرار شد و مسئولین مربوطه این سه استان گزارشی از طرح ها و واحدهای تولیدی احیاء شده ارائه کردند.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا