سلامتکرمانشاه

توصیه های مفید یک پزشک داروساز

متاسفانه روند رو به رشد  معضل خود درمانی و استفاده خودسرانه از دارو در جامعه ی امروز ما روندی نگران کننده است ،بخش اعظمی از مراجعین به داروخانه ها افرادی هستند که غالبا به جای مراجعه به پزشک و طی کردن فرآیند استاندارد معاینه ،تجویز دارو و درمان، به خود درمانی روی آورده و یا بنا به توصیه افراد غیر پزشک و یا مطابق اطلاعات غیر موثق و غیر علمی که این روزها به وفور در فضای مجازی به شکل گسترده ای در حال انتشار است نسبت به تهیه و مصرف دارو اقدام می نمایند.

 

 

دکتر ویانا نظری ( داروساز ) در گفتگو با خبرنگار حوزه سلامت پایگاه خبری ماد اظهار داشت،  استفاده بی رویه و خودسرانه از داروها خصوصا در یکی دو ساله اخیر که شیوع و همه گیری ویروس کرونا باعث گردید تا مراجعات عمومی به مراکز درمانی حجم بیشتری از استانداردهای تعریف شده داشته باشد شکل و شمایل پر رنگ تری به خود گرفته است .

برای مثال در این ایام مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها رشد قابل توجهی داشت غافل از اینکه بسیاری از افراد نمی دانند که مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها؛ باعث می‌ گردد تا میکروب‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند و دارو اثربخشی خود را تا حد زیادی است بدهد. متاسفانه در باور عمومی اینگونه جا افتاده است که به محض ابتلا به هر نوع دردی می توان از داروهای مسکن بهره جست و یا بدون دلیل و با احساس کوچکترین ضعف بدنی که می تواند عوامل مختلفی داشته باشد نسبت به استفاده از داروهای تقویتی و مکمل بدون نظر پزشک اقدام نمود .

هموطنان عزیز ما باید توجه داشته باشند که مصرف آنتی‌بیوتیک یا هر داروی دیگری باید با تجویز پزشک باشد چرا که هر دارویی حتی یک استامینوفن ساده که مصرفش در بین عموم عادی است عوارض خاص خود را دارد و تمامی داروها بسته به نظر پزشک و در شرایط خاص بیمار در زمان ابتلا به بیماری و بر اساس شواهد و معاینات و آزمایش ها تجویز می گردد و اینگونه نیست که هر بار و در شرایط مشابه به صورت خودسرانه بتوان به مصرف همان داروها ادامه داد .

متاسفانه این روزها شاهد هستیم که افراد مصرف داروهایی که برایشان تجویز شده است را به راحتی به اطرافیان خود پیشنهاد و توصیه می کنند غافل از اینکه با اینگونه توصیه ها ممکن است جان افراد را به مخاطره بیاندازند .

دکتر ویانا نظری در ادامه افزود : متاسفانه این روزها با معضل بزرگی به نام تجویز دارو در فضای مجازی مواجه هستیم که روز به روز در حال گسترش است در حالیکه اصولاً تجویزهای اینترنتی تخلف آشکار است و ما در پروسه ی درمان چیزی به نام تجویز اینترنتی نداریم و تمامی تجویز‌هایی که در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می پذیرد تخلف محسوب می‌شوند و مردم نمی بایست به این تجویزها اعتماد نمایند و به هیچ وجه نسبت به تهیه و مصرف دارو بر اساس تجویزهای اینترنتی اقدام ننموده و سلامت خود و اطرافیان را به مخاطره نیندازند .

دکتر نظری در ادامه به بحث تبلیغ و فروش دارو در شبکه های ماهواره ای پرداخت و افزود : متاسفانه برخی افراد بدون توجه و بدون داشتن علم و آگاهی فریب تبلیغات دروغ در شبکه های ماهواره ای را خورده و نسبت به تهیه و مصرف داروهایی اقدام می نمایند که به هیچ وجه مورد تایید نمی باشند . باید در نظر داشت که اساسا هیچ یک از این اقلام دارویی که از طریق تبلیغات در شبکه های ماهواره ای فروخته می شوند مورد تایید نیستند و به هموطنان عزیزم هم توصیه می کنم که مراقب باشند و فریب اینگونه تبلیغ ها ی پر زرق و برق که مبنای علمی ندارند را نخورند، چراکه در صورت استفاده و ابتلا به بیماری و یا هر عارضه دیگری امکان پیگیری و طرح شکایت از فروشندگان وجود ندارد و نمی توان عواقب چنین کار پر مخاطره ای را پیش بینی نمود .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا