علمی و فناوری

حفظ کرامت و منزلت اساتید دانشگاه در کشور یک وظیفه همگانی است

رئیس ‌جمهور حفظ شان، منزلت و کرامت اساتید دانشگاه را یک وظیفه همگانی در کشور دانست و به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستور داد پیگیری مطالبات، رفع دغدغه‌های اساتید دانشگاه خصوصا در حوزه معیشت را با جدیت در دستور کار قرار دهد. 

 

به گزارش پایگاه خبری ماد، آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر سه‌شنبه در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه با تأکید بر اینکه فضای دانشگاه‌ها باید فضای علم، دانش و پرورش نیروهای فرهیخته باشد، گفت: اعتقاد داریم حمایت از علم و پژوهش و دانشگاهها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای پیشرفت و آبادانی کشور به شمار می‌آید.

رئیس جمهور با یادآوری اهمیت بالای و جایگاه اساتید دانشگاه در فرایند توسعه و تعالی کشور، اذعان داشت: امروز موظف به رفع دغدغه‌های اساتید و جلب رضایت آنان هستیم تا آنان با روحیه و نشاط بالایی، آینده‌سازان کشور را پرورش بدهند.

دکتر رئیسی همدلی، همفکری و استفاده از ظرفیت عظیم جوانان و نخبگان دانشگاهی کشور را بهترین راهکار عبور از موانع و مشکلات کشور دانست و گفت: در دولت به استفاده ازهمه ظرفیت‌های فکری و منابع انسانی کشور باور داریم و به سوی همه دلسوزان و دغدغه‌مندان خصوصا در جامعه دانشگاهی و نخبگانی کشور دست یاری دراز کرده‌ایم.

رئیس جمهور دانشگاه‌ها را اتاق فکر دولت خواند و تأکید کرد: دانشگاه باید مسایل کشور را با اولویت و به صورت مسأله‌محور مورد بررسی قرار داده و در خصوص مسایلی مانند، آب، خاک، کشاورزی، هوا، صنعت، اشتغال و فناوری‌های نو راهکارهای عملیاتی به دولت ارایه دهد.

مرور الزامات تحول در دولت دیگر محور سخنرانی رئیس‌جمهور در این جلسه بود. آقای رئیسی با تأکید بر اینکه تحول در دولت باید علم‌پایه باشد، اظهار داشت: تحول پایدار و اثربخش در دولت در گروی این است که همه امور بر پایه علم و دانش انجام شود و لازمه آن ارتباط عمیق و مستمر دولت با دانشگاه است.

آیت‌الله رئیسی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری را پل ارتباطی دولت با دانشگاه و فضای نخبگانی دانست و با اشاره به برخی تلاش‌ها در این مرکز برای طراحی سامانه‌ای برای ارتباط ساختارمند دولت و نخبگان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: دولت قائل به ارتباط اثربخش با شبکه نخبگانی کشور است و راهکار مشکلات کشور را از مسیر اتکا به دانش و بینش و توانمندی نخبگان و دانشگاهیان جست‌وجو می‌کند.

دکتر رئیسی امیدآفرینی از طریق حمایت‌های ملموس و عملی را مهم‌ترین راهکار صیانت از نخبگان کشور خواند و گفت: باید با دانشجویان که آینده‌سازان کشور هستند، به نحوی رفتار شود که نسبت به آینده کشور امیدوار باشند تا مهاجرت نخبگان روند معکوس پیدا کند و این موضوعی است که دولت در خصوص آن وظیفه جدی برعهده دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در داخل کشور جاذبه‌های بسیار ارزشمندی برای فعالیت جوانان و دانشجویان وجود دارد، گفت: در داخل کشور و در سطح شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز آموزشی و علمی کشور باید به گونه‌ای جاذبه ایجاد شود که دانشجویان و جوانان احساس کنند که میدان فعالیت و پژوهش برای آنها وجود دارد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان یکی از اساتید در خصوص اهمیت توجه به علوم انسانی، ارتقا این علوم را جزو اولویت‌های کشور خواند و گفت: دانشگاه‌ مرکز پرورش انسان و تولید علم است و لازم است خصوصا در حوزه علوم انسانی دانشگاه‌هایی در تراز اسلام و انقلاب داشته باشیم.

همکاری و هم‌افزایی صنعت و دانشگاه موضوع بعدی سخنرانی دکتر رئیسی در جمع اساتید دانشگاهی بود. رئیس‌جمهور در این زمینه با اشاره به دغدغه یکی از میهمانان در خصوص موانع همکاری صنعت و دانشگاه، گفت: بارها در دولت تأکید کردم که بجای اینکه دانشگاه به دنبال صنعت باشد، امروز تمام دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند به سراغ دانشگاه بروند و با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در همه سطوح ارتباط کاربردی برقرار کنند.

آیت‌الله رئیسی خطاب به اساتید و روسای دانشگاه‌ها گفت: تلاش کنید فضای دانشگاه‌ها فضای علم، دانش و پرورش نیروهای فرهیخته باشد و همت اساتید در این زمینه می‌تواند آثار زیادی داشته باشد.

رئیس جمهور رعایت شئونات اسلامی و احترام به اساتید را مورد تأکید قرار داد و گفت: رعایت حرمت و منزلت اساتید اهمیت بسیار زیادی دارد و در دانشگاه باید هم دانشجو و هم مجموعه مدیریت چنین رویکردی داشته باشند.

دکتر رئیسی تأکید کرد: دانشگاه تراز اسلامی اقتضائاتی دارد که همه باید به آن، ‌التزام داشته باشند و برای این کار همه باید همت کنند تا فضای دانشگاه، فضای علم، تحقیق و پژوهش و فرهیختگی باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در سخنانی با اشاره به ارتباط نزدیک رئیس جمهور با اساتید و دانشجویان به مهم‌ترین برنامه های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: در دوره مدیریت بر وزارت علوم چهار اولویتِ «مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری»، «آموزش و پژوهش»، «نو‌آوری هدفمند» و «تولید ثروت از دانش» را پیگیری خواهیم کرد تا تحقق یابد.

در این دیدار دکتر حسن دانایی‌فرد استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر میرسامان پیشوایی استاد دانشگاه علم و صنعت، خانم غروی استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر نجف لکزایی استاد پژوهشگاه علوم، دکتر محمدرضا حسنی آهنگر استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دکتر تقی آزاد ارمکی استاد دانشگاه تهران، دکتر فواد ایزدی از دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا جهان‌سوز از دانشگاه تهران، دکتر علی عبدالعالی از دانشگاه علم و صنعت، دکتر داوود مرادخانی از دانشگاه زنجان ، دکتر حسن مسلمی نائینی از دانشگاه تربیت مدرس، دکتر عبدالحمید نقره‌کار از دانشگاه علم و صنعت، خانم دکتر فرهمندپور از دانشگاه تهران و دکتر علی رضائیان از دانشگاه شهید بهشتی، سخنان خود را به ترتیب در موضوعات بهبود کیفیت تصمیم‌گیری در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی، رویکرد سیستمی به نظام حکمرانی، رشته مطالعات زنان و خانواده، تحول علوم انسانی، نقش علم و فناوری در تمدن‌سازی، مسایل اجتماعی ایران، مطالعات منطقه‌ای در دانشگاه‌ها، امنیت غذایی با استفاده از یافته‌های علمی، نقش ترویج علم در تولید دانش‌بنیان، نقاط قوت و ضعف در ساختار منابع، نقش و چگونگی تعامل با کشورهای همسایه شرقی، اهمیت مباحث میان دانش در حوزه معماری و هنر، مهاجرت نخبگان و اقدامات دانشگاه در راستای شعار سال مطرح کردند.

در این دیدار همچنین دکتر جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر انبیاء رئیس دانشگاه علم و صنعت، دکتر نصیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مردانی رئیس بسیج اساتید کشور، دکتر چلداوی رئیس دانشگاه شاهد و دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دغدغه‌ها و موانع پیشرفت علمی در کشور را مطرح کردند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا