اقتصادیکرمانشاه

۵۳ درصد صادرات کشور به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه انجام می‌شود

دکتر بهزاد باباخانی گفت: ۵۳ درصد از کل صادرات کشور به عراق در سال ۱۴۰۰ از طریق مرزهای مبادلاتی استان کرمانشاه انجام شده‌است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری ماد، معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه در نشست کارگروه توسعه صادرات استان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا از طریق مرزهای مبادلاتی استان کرمانشاه به عراق صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۹ حدود ۱۵ درصد رشد داشته است. 

 

وی افزود: همچنین سهم استان کرمانشاه از کل صادرات کشور، به لحاظ ارزش ۱۰ درصد و به لحاظ وزنی ۱۲ است.

 

دکتر باباخانی ادامه داد: ۵ استان با کشور عراق مرز مشترک دارند که در این میان سهم استان کرمانشاه به تنهایی ۵۳ درصد از کل صادرات کشور به عراق در سال ۱۴۰۰ است که در حوزه صادرات غیرنفتی این رقم ۴۳ درصد است.

 

وی این میزان از صادرات را به دلیل جایگاه مناسب مبادلاتی استان کرمانشاه دانست و گفت: استان کرمانشاه به صورت همزمان با دو بخش کردی و عربی دارای مرز مشترک است و تعداد مرزهای مشترک کرمانشاه هم بیشتر از دیگر استان‌های همجوار با عراق است و می توان با یک برنامه‌ریزی مناسب این سهم را افزایش داد.

 

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه همچنین خواهان نظارت بیشتر گمرک بر جلوگیری از قاچاق کالا به ویژه در حوزه کالاهای اساسی شد.

 

وی همچنین خواهان استفاده از ظرفیت‌های مرزی برای واردات کالاهای مورد نیاز استان شد و گفت: برای بهره گیری بهتر از این ظرفیت ابتدا نیاز است که موضوع تاثیر افزایش واردات بر وضعیت اقتصادی استان و همچنین راهکارهای افزایش ظرفیت های وارداتی استان مورد بحث و بررسی کارشناسانه قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا