سلامت

بجز اصلاح قیمت سالانه، فعلا تغییری در دارو نداریم

به گزارش پایگاه خبری ماد،  دارایی گفت: زیرا هم برای مردم دل‌نگرانی دارد و هم برای صنایع داروسازی که به صورت عددی ۹۸ درصد نیاز دارویی کشور را تامین می‌کنند که رقم قابل توجهی است. باید توجه کرد که داروسازان ما، بین ۲۰ کشور دنیا قرار دارند و می‌توانند داروی خودشان را تامین کنند. این زیرساخت‌ها در حوزه دارویی کشور به راحتی به دست نیامده است.

 

بنابراین هم با نگاه حمایت از تولید داخلی و هم با نگاه حمایت از مردم باید در حوزه دارو تصمیم‌گیری شود. در واقع در زمستان سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه انجام شد و ما درصدد بودیم که بتوانیم یک طرح پایلوت را نیز در پایان سال گذشته اجرا کنیم، اما در هر صورت مجلس شورای اسلامی در پایان سال بودجه را مصوب کرد.

 

دارایی درباره سرانجام طرح تغییر نظام ارزی دارو و انتقال ارز دارو به بیمه‌ها در راستای حمایت از مردم، ادامه داد: در این زمینه سازمان غذا و دارو راهبر است. مدیریت ستادی که با عنوان ستاد اصلاحات یارانه در حوزه دارو تشکیل شده، با سازمان غذا و دارو است. همه افراد ذی‌ربط از سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت و … در آن حضور دارند. باید توجه کرد که مراحل تغییر نظام ارزی دارو زمان‌بندی شده و وظایف مشخص شده است و اقدامات لازم در حال انجام است.

 

به عنوان مثال اقدام در زمینه اتباع به وزارت کشور محول شده تا ساماندهی شوند. زیرا اتباع کشورهای دیگر نیز در کشور ما زندگی می‌کنند و به خدمات بهداشتی و درمانی و دارویی نیاز دارند و برایمان مهم است که این افراد هم بتوانند خدمات را دریافت کنند. همچنین تعیین تکلیف افراد فاقد بیمه که البته اخیرا نزدیک پنج میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مردم به صورت رایگان بیمه شدند. بنابراین وظایف مختلف تقسیم‌بندی و زمان‌بندی شده است. در آخرین جلسه‌ای که در این ستاد داشتیم، مشخص شد که کدام یک از زمان‌بندی‌ها به هدف رسیده و در کدام بخش همچنان عقب‌ماندگی داریم. در هر حال درصد بالایی از راه را رفتیم، اما باید توجه کرد که این اصلاحات مربوط به تصمیم دولت و شخص رییس جمهور است و هر زمان که شرایط اقتضا کند، این اتفاق می‌افتد. در عین حال هم در سبد خانوار مردم و پرداخت از جیب مردم بابت دارو افزایشی رخ نمی‌دهد.

 

دارایی تاکید کرد: با این حال باید توجه کرد که تا زمانیکه زیرساخت‌های تغییر نظام ارزی دارو آماده نشود، اتفاقی در حوزه دارو رخ نخواهد داد. بر همین اساس هم سازمان غذا و دارو طبق روال سال ۱۴۰۰ بحث واردات مواد اولیه دارویی و تولید دارو را پیش برده و با همان هزینه‌ها دارو را عرضه می‌کنیم. بنابراین به جز اصلاح قیمت سالانه دارو متناسب با تورم، اتفاقی در حوزه دارو نخواهد افتاد. در زمینه یارانه دارو هم تابع شرایط هستیم و تا زمانیکه زیرساخت‌های لازم به صورت ۱۰۰ درصدی آماده نشود، تغییری ایجاد نمی‌شود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا