قضاییکرمانشاه

۹۳ درصد از اراضی ملی و طبیعی کرمانشاه سند دار شدند

به گزارش پایگاه خبری ماد، پرویز توسلی زاده در نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و حقوق بیت المال استان کرمانشاه که ظهر دیروز (18 تیر) با موضوع  اجرای طرح “کاداستر” و با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل دادگستری کرمانشاه برگزار شد، بااشاره به تدوین برنامه راهبردی در دادگستری استان، اظهارکرد: باتوجه به اجرای این برنامه راهبردی، طی یکی دوسال اخیر توانسته ایم در بسیاری از جهات رشد کنیم ووقت خود را صرف کارهای بیهوده نکنیم.

 

وی ادامه داد: نتیجه این اقدامات باعث شده تا جایگاه کرمانشاه در بحث اجرای سند تحول قضایی از رتبه 21 کشور به رتبه  دوم کشور ارتفاء پیدا کند و به شکل برنامه محور راه خود را ادامه  دهیم.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه یکی از اقدامات مهم در این حوزه را توجه جدی به اجرای طرح کاداستر عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح می تواند میزان ورودی پرونده های قضایی را کاهش دهد، از تشکیل پرونده های جدید جلوگیری کند و در نهایت رضایتمندی مردم و افزایش سرمایه های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد باید منافذ  و راه های ایجاد اختلاف بین مردم را ببندیم که یکی از آنها همین مسئله مالکیت زمین ها است، لذا به این منظور طی دو سال گذشته حدود 19 جلسه شورای اراضی ملی و حفظ حقوق بیت المال را در استان تشکیل داده ایم.

 

توسلی زاده خاطرنشان کرد: نتیجه این پیگیری ها منجر به این شد تا عملکرد شواری حفاظت از اراضی در استان طی دوسال گذشته به اندازه 10 سال قبل از آن باشد.

 

وی در ادامه به ارائه گزارشی از وضعیت حقاظت از اراضی ملی و حفظ حقوق بیت المال در استان پرداخت و گفت: در مدت دو سال گذشته در حوزه جهاد کشاورزی و مقابله با تغییر کابری اراضی و باغات 1200 دستور موقت صادر شد و 233 هکتار از اراضی زارعی استان رفع تصرف شد، درحالی که این رقم طی سالهای 1389 تا 1398 تنها 164 هکتار بوده است.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه صیانت از مراتع و منابع طبیعی هم ضمن شناسایی افرادی که اقدام به تصرف این اراضی می کردند، طی مدت دوسال 399 هکتار از منابع طبیعی را رفع تصرف کردیم، درحالی که طی سالهای 1393 تا 1398 این رقم 168 هکتار بوده است.

 

وی با بیان اینکه صیانت از منابع آب، حفاظت محیط زیست، راه و شهرسازی و شهرداری مورد تاکید دستگاه قضایی استان قرار دارد، گفت: در سالجاری هم با تشکیل کارگروه پیشگیری در حوزه تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی و … از تشکیل پرونده های زیادی در این حوزه جلوگیری کردیم.

 

توسلی زاده در خصوص وضعیت اجرای طرح کاداستر در استان هم گفت: از ابتدای ابلاغ این قانون در سال 1394 تا سال 1398 وضعیت اجرای آن در استان چندان رضایت بخش نبود و در رکود قرار داشت به گونه ای که تنها 10 درصد از اراضی استان طی این مدت دارای سند شده بودند.

 

وی ادامه داد: با این وجود در دو سال گذشته آن را بصورت ویژه در دستور کار قرار دادیم و موفق شدیم که 100 هزار هکتار از اراضی دولتی را که فاقد سند دولتی بودند با پیگیری ها سنددار کنیم و رشد قابل توجهی را در بحث اجرای طرح  کاداستر برای اراضی ملی و دولتی بدست آوردیم.

 

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر حدود 93 درصد از اراضی ملی و طبیعی استان سند دار شده اند، اعلام کرد: مصوب کرده ایم تا پایان شهریور امسال، مابقی اراضی که سند دار نشده اند نیز دارای سند شوند.

 

وی از در دستور کار قرار گرفتن اجرای طرح کاداستر برای اراضی کشاورزی هم خبرداد و افزود: در این رابطه اقدامات کارشناسی انجام شده و موانع پیش روی این طرح هم دیده شده، با اینحال بنا داریم تا پایان سال 250 هزار هکتار از این اراضی را هم سند دار کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا