اقتصادی

بررسی دلایل گرانی روغن موتور/پیش‌بینی سازوکاری برای عرضه کافی روغن موتور به بازار

 

به گزارش مادنیوز ،مصطفی طاهری  در تشریح نشست دیروز (سه‌شنبه 11 مرداد ماه) کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دستورکار نخست جلسه امروز بررسی دلایل کمبود و گرانی روغن موتور در بازار بود؛ 5 شرکت تولیدکننده روغن پایه در کشور فعال هستند که این شرکت‌ها، 60 درصد از روغن پایه تولیدی خود را به روغن موتور تبدیل و با قیمت دستوری عرضه می‌کنند.

 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از باقی مانده روغن پایه تولید شده صادر می‌شود و بخشی دیگر را به 200 مجموعه‌ی دارای پروانه بهره برداری، عرضه می‌کنند تا این واحدها نیز روغن موتور تولید کنند.

 

وی اضافه کرد: با وجود اینکه قیمت روغن موتور تولیدی این شرکت‌ها، دستوری است اما این کالا به دست مصرف‌کننده با بهای مذکور نمی‌رسد و باید بررسی شود که سود ناشی از این موضوع به دست چه کسی می‌رسد.

 

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس وزارت صمت پذیرفت که کف عرضه شرکت‌ها براساس گرید تولیدی هر شرکت افزایش یابد در واقع برای گریدهای مختلف روغن پایه، نیازهای متنوعی وجود دارد بنابراین مقرر شد کف عرضه گریدهایی که متقاضی آن‌ها بسیار است، افزایش یابد تا نیاز بازار به روغن موتور تامین شود.

 

رئیس کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: تمام فرآیند خرید مواد اولیه و فروش محصولات تولیدی در واحدهای تولیدی کوچک باید در بستر سامانه جامع تجارت و با فاکتور انجام گیرد؛ سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز میزان عرضه و فروش را رصد کرده و به مجلس گزارش می‌دهد.

 

طاهری درخواست تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس از نحوه فروش داخلی و صادراتی محصولات پتروشیمی در شرکت‌هایی که وزارتخانه‌های دولتی و یا زیرمجموعه آن‌ها سهامدار هستند، دومین دستورکار امروز کمیسیون برشمرد و ادامه داد: پس از بررسی این درخواست، تعیین تکلیف و رای‌گیری این درخواست به جلسات آینده کمیسیون موکول شد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا