اجتماعی

وام تحصیلی دانشجویان متأهل دوبرابر شد

به گزارش مادنیوز، مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در تکمیل اظهاراتش درباره دو برابر شدن وام‌های تحصیلی دانشجویان متأهل گفت: به عنوان مثال یک دانشجوی دکتری پیوسته که سال گذشته ۶ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت می‌کرد اگر امسال متأهل باشد ۱۳ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت خواهد کرد. اگر زوجین هر دو دانشجو باشند به یک نفر این وام تحصیلی تعلق خواهد گرفت.

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن متأهلی در تهران، کلان شهر‌ها و سایر شهر‌ها نیز گفت: وام ودیعه مسکن متأهلی در شهر تهران از ۳۲ میلیون و نیم به ۳۵ میلیون تومان، در کلان شهر‌ها از ۲۶ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها از ۱۹ و نیم میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت که منظور از کلان شهرها، مشهد مقدس، تبریز، قم، کرج، اصفهان، کرمانشاه، شیراز و اهواز هستند.

 

گنجی با اشاره به نوع و مبلغ وام‌های دانشجویی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و نیم، وام تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و وام تحصیلی دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون تومان به ۶ میلیون و نیم افزایش یافت.

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان افزایش وام شهریه برای دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: وام شهریه برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار و تومان به یک میلیون و نیم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان افزایش یافته است و برای دانشجویان دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته همان۶ میلیون و نیم  سال قبل است و اگر زوجین هر دو دانشجو باشند هر دو می‌توانند از وام شهریه ۶ میلیون و نیمی استفاده کنند.

 

گنجی در ادامه به وام بند ج تبصره ۹ قانون بودجه‌ای کشور ویژه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) سازمان بهزیستی کشور اشاره کرد و گفت: امسال مجلس با صندوق بسیار همراه بود و ۲۰۰ میلیارد تومان برای این بند پیش بینی کردند.

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره وام ضروری نیز گفت: همچنین امسال در قالب وام ضروری، وام کمک وسایل آموزشی ارائه می‌شود که قبلاً در وام‌ها نبود، کمترین وام ضروری ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش یافت.

 

گنجی در ادامه به وام تغذیه دانشجویی اشاره کرد و گفت: بند ت ماده ۶۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ۶ سال است که اجرا نشده است اگر اجرایی می‌شد، خیلی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها درباره تغذیه رفع شده بود، امیدواریم از امسال یا سال آینده این بند اجرا شود. می‌توانیم مبلغی از این هزینه تغذیه را به عنوان وام در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان درباره نرخ جدید تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: نرخ صبحانه ۳ هزار تومان، شام ۴ هزار تومان و ناهار ۶ هزار تومان تعیین شد.

 

گنجی در پایان از افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: بیشترین نرخ اجاره بها ۱۳۰ هزار تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۱۶۳ هزار تومان افزایش یافت و کمترین آن نیز ۶۷ هزار تومان است که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲۵ درصد افزایش یافته که مبالغ اعلام شده ماهانه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا