سلامت

شمار مراجعین با علائم تنفسی ۷۰ درصد افزایش یافت/ ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر  

 

به گزارش ماد،  سعید کریمی با بیان اینکه روزانه حدود ۳۰ هزار نفر به کلینیک‌های سرپایی مراجعه می‌کنند که در پی آن یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ نفر بستری شده‌اند، افزود:  با بررسی‌های صورت گرفته و انجام نمونه‌گیری در بیش از ۲ هزار نفر، تست آنفلوآنزا بالای ۵۰ درصد مثبت شده در حالی که وضعیت مثبت شدن تست کرونا کمتر از ۱۰ درصد است و خوشبختانه در حال حاضر وضعیت کشور از نظر بیماری کرونا نگران کننده نیست.

 

وی با اشاره به علائم آنفلوانزا گفت: تب، سرفه، بدن درد شدید، در بعضی موارد علائم گوارشی همچون استفراغاز علائم نمود آنفلوآنزا است تب به صورت ناگهانی همراه با بی‌حالی شدید ظاهر می‌شود  در مجموع خطرات آنفلوآنزا نسبت به کرونا کمتر و طول دوره کوتاه‌تر است.

 

ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر

 

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بیماری آنفلوآنزا قدیمی است و واکسن‌ها بر آن بسیار موثر هستند اما ضرورتی ندارد تمام افراد واکسن را تزریق کنند. افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن را تزریق کنند. در هفته گذشته نزدیک به ۲ میلیون دُز واکسن آنفلوآنزا در کشور توزیع شده است.

 

کریمی  افزود: اکنون بیماری آنفلوآنزا که در کشور شیوع  پیدا کرده همان سویه‌های قدیمی H۱N۱  و H۳N۲ است در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توسط مردم ویروس، زیاد نمود پیدا نکرد اما با کاهش رعایت شیوه نامه هاو افزایش برخورد سیستم ایمنی با ویروس بیماری خودش را نشان داده است.

 

وی افزود: یکی از مهمترین درمان‌های آنفلوآنزا استراحت است افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند. استفاده از ماسک، شستن دست‌ها،  فاصله گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه ای تاثیر چشم گیری در کاهش ابتلا دارد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا