ورزشی

هجدهمین اجلاس اوآنا درتهران؛ ضرورت اتحاد اعضای اوآنا برای پایان تک قطبی رسانه ای در جهان  

 

به گزارش ماد ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را پشتیبان رسانه های مردمی، حق طلب و آزاد اندیش دانست و تاکید کرد: امیدواریم اجلاس تهران سرآغاز دوران جدیدی از فعالیت‌های این مجمع و ایفای نقش فعال‌تر آن در تحولات رسانه‌ای امروز و آینده جهان باشد.

اسماعیلی با ابراز خرسندی از حضور مدیران خبرگزاری‌های عضو اوآنا در این نشست با بیان اینکه جهان توسط رسانه‌ها ساخته، روایت و در اذهان عمومی بازنمایی می‌شود، افزود: در ادوار گذشته از رسانه به عنوان ابزار قدرت یاد می‌شد اما امروز رسانه دیگر ابزار قدرت نیست بلکه عین قدرت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه قدرتی است که همانند سایر اشکال قدرت هم می‌تواند در خدمت عدالت و سعادت برای بشر و هم در خدمت ظلم و بی‌عدالتی باشد.

 

قدرت رسانه ای عامل صلح و همبستگی

 

اسماعیلی با اشاره به این که رسانه قدرتی است که هم می‌تواند عامل صلح، همبستگی و همدلی ملت‌ها و هم می‌تواند عامل کینه، دشمنی و تفرقه میان مردم باشد، ادامه داد: رسانه قدرتی است که هم می‌تواند در خدمت مظلومان و محرومان صدای رسای آنها در برابر زورگویان جهانی و هم در خدمت ظالمان و زورگویان و پنجه‌ای برای فشردن گلوی حق‌طلبان باشد؛ قدرتی که هم می‌تواند خواستار حقیقت و صداقت و هم دستگاه دروغ‌سازی باطل‌نمایی باشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هنگامی‌که رسانه با قطب‌های قدرت و ثروت جهانی پیوند می‌خورد دیگر نمی‌توان از آن انتظار بازنمایی حقیقت، راستگویی و حق‌طلبی داشت و دیگر نمی‌توان آن را وسیله‌ای برای آزادی و سعادت بشر دانست.

 

اسماعیلی افزود: رسانه هنگامی قدرتی رهایی‌بخش است که از انحصار قدرتمندان و ثروتمندان عالم رها شود.

 

ضرورت خروج رسانه ها از سلطه قدرت های جهانی

 

وی با بیان اینکه رسانه هنگامی در خدمت آزادی ملت‌ها خواهد بود که ابزاری برای پیشبرد سیاست‌های قدرت‌ها سلطه‌گر جهانی نباشد، افزود: رسانه هنگامی برای ما ملت‌های مستقل جهان قابل اعتماد و قابل پذیرش خواهد بود که شریک فریبکاران و دروغگویان جهانی نباشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز بسیاری از کشورهای مستقل جهان قربانی هجوم تروریسم رسانه‌ای قدرت‌های سلطه‌گر هستند، اظهار داشت: این تروریسم رسانه‌ای نه تنها هویت، فرهنگ و استقلال کشورها را هدف قرار داده، بلکه به صورت آشکار به دنبال ترویج خشونت، تفرقه و ناامنی میان ملت‌های مستقل است.

 

اسماعیلی عنوان کرد: رسانه‌هایی که آشکارا خشونت، کینه و دشمنی را ترویج و تبلیغ می‌کنند و بر آتش اختلافات مذهبی و فرقه‌ای می‌دمند، حق ندارند خود را منادی آزادی و عدالت رسانه‌ای معرفی کنند.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: رسانه‌هایی که آشکارا در جایگاه پیاده‌نظام قدرت‌های سلطه‌گر قرار گرفته‌اند، حق ندارند مدعی حق‌طلبی و بشردوستی باشند.

رسانه قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران رسانه را قدرتی برای بیان حقیقت و گسترش رفاه، برابری و آزادی برای همه مردم جهان می‌داند و مفتخر است که همواره پیشتیان رسانه‌های مردمی، حقیقت‌طلب و آزاداندیش بوده و گسترش دانش رسانه‌ای در میان عموم مردم را از جمله سیاست‌های راهبردی خود قرار دهد.

 

اسماعیلی افزود: امروز ملت ایران با داشتن سطح بالای بلوغ سیاسی و سواد رسانه‌ای در میان ملت‌های منطقه و جهان توانسته است در برابر انواع تهاجم‌های رسانه‌ای مقاومت کرده و از هویت، استقلال و آزادی خود دفاع کند.

 

وی با ابرار امیدواری از اینکه مجمع اوآنا بتواند توانمندی ملت‌ها برای مقابله با جریان‌ سازی یکسویه خبری را افزایش دهد، گفت: بسیار امیدوارم نشست تهران فرصتی برای گسترش و تبادل تجربیات حرفه‌ای و رسانه‌ای میان کشورها و ملت‌های عضو باشد.

 

اسماعیلی تصریح کرد: امیدوارم کشورهای عضو این مجمع که بیش از نیمی از قدرت اقتصادی جهان را در اختیار دارند، بتوانند قدرت رسانه های خود را نیز به همین میزان افزایش داده و به جهان یک قطبی رسانه‌ای پایان دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد: حضور اعضای اوآنا در تهران فرصتی برای بیان و انتقال حقایق جمهوری اسلامی ایران به مردم منطقه و جهان باشد.

 

وزیر ارشاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی حقیقتی به نام ۴۴ سال مقاومت و پایداری در برابر انواع تهاجم‌های نظامی، اقتصادی و رسانه‌ای همراه با پیشرفت و توسعه همه جانبه در شرایط تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا