خبر ویژه

همایش یا نمایش؟

به گزارش گروه خبری ماد، ابراهیم رییسی در این همایش که با حضور سران سه قوه برگزار شد گفت: شفافیت یک اصل وارداتی به فرهنگ و قوانین و مقررات ما نیست، بلکه ریشه در فرهنگ دینی و اسلامی ما دارد.

وی البته با تایید وجود شفافیت در قوای مققنه و قضاییه بیان کرد: مجلس با شفافیت متولد شده و نیز احکام قضایی پس از صدور شفاف هستند. آنچه رییس دولت به آن نپرداخت،آسیب شناسی صدور احکام قضایی است و شفاف سازی این موضوع که مکانیزم نظارت بر عملکرد قضات چیست؟ اعمال ماده 477 برای مردم چقدر راحت و اصلا شدنی است؟ و دهها پرسش دیگر….

رییسی از لزوم شفافیت برای قوه قضاییه ای سخن می گوید که خود بر آن ریاست داشت، کاش برای شفافیت بیشتر فلسفه حقوقی صدور احکامی را که پذیرش اجتماعی ندارند بیان میکرد، چه آنکه از منظر جامعه شناسی؛ “جرم چیزی است که واکنش عمومی جامعه را در پی داشته باشد”. آیا افکار عمومی برخی احکام صادره را تایید می کند؟ آیا واژه هایی که این روزها از زبان برخی ها برای اعدام افراد خارج می شود، پذیرش عمومی دارد؟ و اصولا استقلال دستگاه قضایی در مسیر شفافیت است؟ هر چند نفس جکار ستودنی است و به نوعی اذعان به یک کاستی بزرگ.

مجلس همزاد شفافیت که رییسی بر آن تاکید کرد، اعلام کند که چند قانون کاربردی برای مبارزه با رانت و فساد به تصویب رسانده است؟ آیا تصویب قوانینی که عرصه هنرنمایی فضای مجازی را محدود می کند، کمک به شفافیت است یا ضد آن، اگر فضای مجازی نبود شاید طنین سیلی آن نماینده مجلس، هیچگاه به گوش مردم نمی رسید!

رئیسی در این همایش با اشاره به اینکه در دستگاه اجرایی نیز روند امور باید به صورت شفاف باشد تا عموم مردم از شیوه جذب، گزینش، انتصاب، ارتقا، بکارگیری، برنامه و پیشرفت کار، شاخص‌های کیفی و شاخص‌های کمی مطلع شوند، تصریح کرد: چرا قراردادهای اقتصادی علنی نباشد؟ چرا بهره‌برداری از حوزه‌های مختلف اقتصادی، شکل شفاف نداشته باشد؟ چرا در وضعیتی که همه باید بتوانند با رقابت ظرفیت‌های خودشان را عرضه کنند، این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود؟ اینها همان زمینه‌هایی است که کاملاً می‌تواند، فساد را ریشه‌کن کند.

آنچه رییس کابینه در این خصوص لازم بود بگوید اینکه؛ “گزینش مدیران کارنابلد یا ضعیف، قبیله سالاری و باندگرایی و مرید پروری فساد آوراست، کارنابلدی، همزاد هدررفت منابع و نیز کاهش بهره وری است”، در این راستا چه کرده است؟ آیا با تیمی در حد و اندازه موجود می توان کشورداری کرد؟ هزینه های تحمیلی اخیر در حوزه اقتصادی به مردم، نشانه خوبی برای ارزیابی سخنان جناب رییسی است.

بخش جالب این همایش سخنان رییس قوه قضاییه بود، جایی که گفت:”اگر اجازه می دادیم دوربین ها ،محاکم، دادسراها و زندان های ما را ببینند، وضع ما از امروز بهتر بود” دستگاه قضایی که طی یک بخشنامه داخلی ورود گوشی همراه را به محاکم ممنوع کرده، وسیله ای که می تواند، مردم را در کنار دستگاه های نظارتی قرار داده و شفافیت را بیشتر کند،اعتراض به رفتار و صدور آرای قضات پروسه سختی داشته و اعتراض به آرای صادره دادسرای انتظامی ممکن نیست، هزینه پیگیری اجحاف برخی قضات برای مردم سنگین است و عملا اعمال ماده 477 هفت خوان رستم، برای حرکت در مسیر شفافیت و رو به سوی مردم داشتن، راه سختی در پیش رو دارد، راهی که البته مرضی خداوند و مردم است و پشتوانه مردمی حاکمیت را با لا می برد.

سخن پایانی با سران قوا: خود را و تیمتان را همه چیزدان ندانید، با پیمایشی واقعی و فاقد سویه، نیازهای مردم را اولویت بندی و برای حل آن چاره اندیشی عالمانه کنید، برای حرکت در مسیر شفافیت کاربلدها را به کمک بگیرید و پست های مدیریتی را خرج دوستان و همفکران نکنید، اگر غیر از این مسیر طی شود، عملا این همایش ها، علاوه بر صرف هزینه از جیب مردم، در حد نمایش باقی خواهد ماند، خروجی ها در گذر زمان معلوم می کند که این گردهمایی همایش بوده است یا نمایش!
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا