اقتصادیخبر ویژه

آقای رییسی اشتباه را تکرار نکنید

به گزارش ماد، پس از اعلام استعفای ابراهیم عزیزی از نمایندگی مجلس و کوچ او از جایی که حضرت امام، آنجا را راس امور دانست، به دولت گمانه زنی هایی در خصوص ریاست وی بر سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مطرح شده است، موردی که در صورت تحقق آن باید منتظر افول کارامدی این دستگاه حیاتی و نرم افزار برنامه ریزی کشور بود.

سایت مرکز پژوهشهای مجلس اوج فعالیت این نماینده کرمانشاه را به شرح ذیل لیست کرده است:

  •  1400/02/26 طرح اصلاحی ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی
  •  1400/04/17 طرح الحاق یک تبصره به بند ۲ ماده ۴۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی
  •  1399/09/23 طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان
  •  1399/11/01 طرح اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات کشور
  •  1399/08/27 اصلاح ماده ۵۴ قانون احکام دائمی برنامه های کشور در مورد شهرک های صنعتی و تسری آن به شهرک های کشاورزی
  •  1399/08/24 الزام سازمان سنجش آموزش کشور به طراحی سوالات کنکور سراسری صرفا از متن کتابهای رسمی آموزش و پرورش
  •  1399/08/05 طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی و مهریه

علاوه بر اینکه طبق مستند بالا، ابراهیم عزیزی، حضور فعالی در طرح ها و لوایح اقتصادی و برنامه ریزی نداشته، وی عضو کمیسیون امنیت ملی بوده، کمیسیونی که کمترین ارتباط را با حوزه برنامه ریزی و اشتغال و اقتصاد و … داشته است.

بنابر آنچه در سایت مرکز پژوهش های مجلس آمده است، وی حتی نتوانسته همکاران مجلسی خود را برای ریاست کمیسیون تلفیق مجاب نماید(شاید با ارزیابی توانایی ها) و در بهترین حالت رای به نایب رییسی وی برای این کمیسیون داده اند.

بنابر آنچه که در سایت سازمان برنامه و بودجه کشور آمده است، بخشی از وظایف سازمان به شرح ذیل است:

  • راهبري و رصد توسعه كشور
  • انجام مطالعات و بررسي‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور
  • انجام مطالعات و بررسي‌هاي علمي براي بهبود نظام‌هاي برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي
  • تهيه و تنظيم راهبردهاي توسعه و برنامه‌هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت
  • ارائه پيشنهاد خط‌مشي‌ها و سياست‌هاي مربوط به بودجه كل كشور به مراجع ذيربط
  • تهيه و تنظيم بودجه سنواتي و ارائه آن به مراجع ذيربط
  • نظارت مستمر بر اجراي برنامه‌ها و بودجه و پيشرفت دوره‌اي سالانه آنها و ارائه گزارش‌هاي لازم

بنابر وظایف و مسوولیت های خطیر ذکر شده برای این سازمان، بار عظیم توسعه کشور بر روی دوش این سازمان است، بنابر این نمی توان مسوولیت آن را بر عهده کسی گذاشت که نه دانش و نه تجربه موفقی در این زمینه دارد.

وی که احتمالا بواسطه عضویتش در شورای نگهبان، تحصیلکرده رشته حقوق باشد، بی شک نمی تواند بر سازمانی مدیریت موثر داشته باشد که حداقل اصطلاحات فنی آن را باد نباشد، اگر هم ملاک انتخاب، سابقه پیشین وی بر معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی در دوره دولت احمدی نياد است باید اذهان داشت که آن زمان درآمدهای نفتی کشور با درآمد کل سال های فروش نفت برابری می کرد و تا حدود زیادی بحث تخصیص بهینه مطرح نبود، در حالی که شرایط امروز کشور، مدیران متخصص و کار بلد را میطلبد.

هر چند گمانه هایی نیز  در خصوص وی برای معاونت پارلمانی رییس جمهور مطرح است که احتمالا در این سمت موثرعمل کند، اما نگاهی به پایگاه اجتماعی وی برای تصمیم درست از سوی رییس جمهور، شاید مفید فایده واقع شود.

فرمانداری کرمانشاه آمار واجدین شرایط رای دادن در انتخابات مجلس در این شهرستان  را بیش از 850هزار نفر اعلام  و تصریح کرد: رای اولی های کرمانشاه ۸۲ هزار هستند ، این در حالی است که ابراهیم عزیزی، با اخذ حدود 21 هزار رای حدود 2/5 درصد از آراء واجدین شرایط رای دادن را به دست آورد. نسبت آراء اخذ شده ابراهیم عزیزی نسبت به جمعیت رای اولی ها نیز قابل تامل است!

رییسی که در شرایط بد اقتصادی این روزها، به دنبال ترمیم کابینه است، نباید فرصت ها را از دست بدهد، بویژه آنکه نارضایتی مردم در حوزه اقتصادی قابل کتمان نیست.

برای کشوری که حدود 70 درصد اقتصاد آن دولتی و نقش سازمان برنامه و بودجه کشور در سفره مردم و کارامدی بخش های مختلف کشور کلیدی است،حساسیت انتخاب رییس آن باید بسیار بالا و با کمترین خطا باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا