اقتصادی

اقتصاد را دریابید

به گزارش ماد، در حالی که پس از تصمیم دولت اقای رییسی، مبنی بر گران کردن 4 قلم کالا، با این استدلال که فقط این 4 قلم گران می شود، اما در عوض، ارز جهانگیری که منبع ایجاد رانت است برچیده می شود، اوضاع مردم نه بد یا بدتر که نفس ها آنها به شماره افتاد

بنابر اعلام خبرگزاری ها که وضعیت بازار و قیمت ها را بازتاب می دهند، در طول چند ماه گذشته، تورم 4 قلم کالا، اقتصاد ایران را در نوردید و تقریبا کمتر کالا و یا خدمتی بود که افزایش قیمت وحشتناکی را تجربه نکند.

آقای رییسی که خود از دستگاه قضا و با پیشینه ریاست بر سازمان بازرسی به دستگاه اجرایی آمده بود، به جای مبارزه با رانتخواران و فرصت طلبان و بستن گلوگاه های فساد ، مستقیما  و با ایجاد گرانی ناشی از تصمیم کارشناسی نشده، به سراغ سفره های مردم رفت، اقدامی که شاید از سر دلسوزی برای مردم و اقتصاد باشد، اما چون تبعات آن نیک اندیشیده نشده بود، به ضد خود تبدیل و محرومان  و حتی طبقه متوسط را به لبه نابودی رسانده است.

در علم اقتصاد رابطه بین عرضه و تقاضا معکوس است، یعنی با افزایش قیمت، باید و بر مبنای منطق اقتصادی، تقاضا کاهش یابد، اما تجربه سنوات گذشته اقتصاد ایران این قاعده را نقض کرده است، یعنی با افزایش قیمت، تب و تاب خرید، بویژه در کالاهای سرمایه ای(به عنوان مثال با شروع افزایش قیمت خانه، بنگاه ها شلوغ شده و مردم سراسیمه به دنبال خرید هستند و …) افزایش می یاید، چرا؟ به گمانم، دولت را ناتوان تر از آن می بینند که بتواند مانع از افزایش بیشتر قیمت شود، لذا از سر استیصال و با هزاران مشقت اقدام به خرید می کنند تا هستی شان دود نشود و به نوعی برای بی تدبیری ها تدبیری رنج آور داشته باشند.

قصه ی غم انگیز این روزهای اقتصاد ایران، باز هم اضطراب ها را بیشتر کرده است، چه قرار است بر سر مردم بیاید؟ دولتی که مدعی است فروش نفتش از گذشته بیشتر شده و قطار پیشرفتش با سرعت در حال حرکت است، برای مردم شفاف سازی کند، که این گرانی ها و بویژه افزایش نرخ ارز و یا به عبارتی،کاهش بیش از پیش نرخ ریال ناشی از چیست؟ بانک مرکزی چه می کند، آیا رییس فعلی بانک مرکزی اقتصاد کشور را با بورس اشتباه نگرفته و سرنوشت ان را به دلالان نسپرده است؟ آیا التهاب موجود در بازار ارز با دوران سیف و عراقچی متفاوت است و به اصطلاح این التهاب خودی و مطهر است؟ دستگاه های نظارتی چه می کنند؟ چه کسی پاسخگوی وضع موجود است؟ بزعم صالح ابادی، رییس کل بانک مرکزی، مردم(آنهایی که به خیابان آمدند) مقصرند، گیرم حرف شما درست باشد، پس نفس حضور شما برای مدیریت بازار چه می شود.

اگر بزعم و قرائت شما اغتشاشگران مقصر گرانی ارز و کاهش ارزش ریال هستند، بنا بر گزارش های صدا و سیما که تظاهرات مردمی را در کشورهای دیگر و مثلا فرانسه پوشش می دهد، الان ارزش فرانک فرانسه باید پایین ترین جایگاه را در بین سایر ارزها داشته باشد، نه خیر جناب رییس کل، شما و تیم اقتصادی دولت مقصر وضع موجود و اتی این کشورید، شاید ناتوانی مدیریتی شما موجد برخی اعتراضات باشد، فرافکنی نکنید و با اقتصاد به مثابه علم برخورد کنید. دلار 39 هزار تومانی یعنی…

شریف خسروی، مدیر مسوول

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا