خبر ویژه

این نوشته تیتر ندارد

به گزارش ماد، در حالی که فشار اقتصادی بویژه از طریق اعمال تورم، روزانه در حال افزایش است و اخیرا بی ثباتی هم به آن علاوه شده، بهارستان نشینان(برای برخی هایشان، در بکار بردن واژه نمایندگی تردید دارم، چه آنکه احساس می شود، غم مردم ندارند)، امروز تکانی به خود دادند تا رییس بانک مرکزی را پاسخگو کنند.

بر اساس آنچه فارس بازتاب داده، رییس بانک مرکزی به جای پاسخگویی طلب کارانه، توپ را به میدان های دیگر و از جمله خود مجلس انداخته است.

وی گفت:”  اکنون نیز در آستانه تدوین بودجه 1402 هستیم بنابراین بسیار مهم است طوری برنامه‌ریزی کنیم که کسری بودجه نداشته باشیم و دولت در این زمینه تلاش خود را کرده و می‌کند هر چند بودجه‌ای که در مجلس تصویب خواهد شد می‌تواند پیام ثبات را به بازار دهد”.

یعنی نتیجه نهایی بازار و نوسانات حاکم بر عهده مجلس است که تصویب بودجه را بر عهده دارد، صالح آبادی البته به نوعی اقتدار مدیریتی خود را نیز زیر سووال برد و دولت را تلویحا به دخالت امور بانک مرکزی متهم کرد، موضوعی که می تواند خیلی از حزف و حدیث های این روزها پیرامون تصمیمات اقتصادی دولت را در خود داشته باشد.

وی با اشاره به موضوع کمیته‌های خارج از بانک مرکزی ادامه داد: دوستان در دولت باید کمک کنند تا در بازار تعادل ایجاد کنیم، در بازار تمرکز باید با بانک مرکزی باشد و تأکید رئیس جمهور هم این است که عرضه‌ها در بازار و تقاضا در حوزه وزارت صمت، نفت و سایر دستگاه‌ها با هماهنگی بانک مرکزی باید باشد. بانک مرکزی باید در بازار ارز قدرت بالایی داشته باشد و همه دستگاه‌ها نیز مکلف به همکاری با بانک مرکزی هستند.

وی همچنین در مورد ارزیابی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت بیان کرد: بانک مرکزی تا آذر ماه امسال در حدود ۳۳/۵ میلیارد دلار در سامانه نیما ارز عرضه و خریداری شده‌ است؛ در مدت مشابه سال گذشته ۱۹/۶ میلیارد دلار در نیما ارز معامله شده یعنی ۷۱ درصد عرضه ارز و معملات ارز در سامانه نیما نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

رئیس بانک مرکزی ادامه داد: در بازار متشکل ارزی هم ۲/۱ میلیارد دلار معامله شد که نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد افزایش را داشتیم بنابراین بازارهای رسمی کشور کاملا متعادل است و هیچ کمبودی در این سامانه ها ندارد و آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است.

محتوای سخنان وی در خصوص عرضه ارز نیمایی و بازار متشکل ارزی و نیز افزایش عرضه ارز در این 2 بازار و در هین حال واقعیت های قیمت دلار در برابر ریال نشان می دهد که آدرس داده شده رییس کل بانک مرکزی غلط است، آنجا که می گوید:” آن چیزی که در بازار غیررسمی ارز وجود دارد، نسبت به بازار رسمی آن بسیار کوچکتر است“. البته همین بسیار کوچکتر دارد بازار را به دنبال خود می کشد، مقایسه قیمت ارز نیمایی یک ماه پیش تا کنون خود موید این موضوع است. آگر رییس بانک مرکزی دزست آمار داده باشد، می توان دخالت جهت دار دولت برای گران شدن ارز را محتمل دانست، چه آنکه دولت خود فروشنده ارز (اینجا دلار) است، لذا گران فروختن برایش ریال بیشتری به دنبال دارد، علم اقتصاد از تحلیل عاجز مانده، آیا حرف ها و رویه ها یکسان است ، یا در جهت مخالف هم حرکت می کنند؟!

شریف خسروی  1402/01/21

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا