خودرو

توسعه صادرات با رویکرد صادرات اقتصادی

ماد نیوز -علی کریمی با بیان اینکه گروه سایپا در حوزه صادرات خودرو در کشور پیشتاز بوده و تا کنون 9 جایزه صادرکننده ممتاز و نمونه را کسب کرده و به عنوان پر افتخارترین خودروساز داخلی درحوزه صادرات فعالیت داشته، گفت: بعد از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، صادرات محصولات دچار مشکل شد و همزمانی با بیماری کویید 19 باعث شدکه رکودی در منطقه و بازارهای خودرو ایجاد شود و صادرات گروه سایپا نیز به تبع این موضوعات دچار افت شد.

او افزود: با تغییرات مثبتی که در سطح دنیا و در داخل کشور انجام شد با وجود عدم احیای برجام، باشرایط روبه رشد و مطلوبی در صادرات روبرو هستیم و بازارهای صادراتی در حال احیا شدن مجدد هستند.

کریمی با بیان اینکه صادرات اقتصادی بحث جدید و محوری است که از امسال در دستور کار گروه سایپا قرار گرفته و دستاوردهای خوبی حاصل شده، افزود: امسال صادرات سایپا با رویکرد بسیار مثبتی همراه شده و صادرات بر اساس شعار اصلی سایپا که “تولید اقتصادی” است انجام می شود. به عبارتی علاوه بر احیای بازارها، مباحث سودآوری و افزایش قیمت محصولات، ایجاد حاشیه سود و اقتصادی کردن آن هم برنامه ریزی شده که دستاوردهای خوبی را به همراه داشته است.

او با اشاره به بازار عراق که بازار سنتی سایپا است و سالیان متمادی در آنجا حضور داشته گفت: در گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی بازار عراق، قیمت محصولات در حداقل قیمت بود اما در حال حاضر قیمت ها مورد بازبینی قرار گرفته و ارسال قطعات خودروها آغاز شده و پیش بینی می شود که تا پایان سال بتوانیم حداقل 2 هزار دستگاه به این بازار ارسال کنیم.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا با بیان اینکه سایپا در عراق خط تولید فعالی دارد که پراید 131 در آن تولید می شود و به صورت هفتگی یک پک قطعات به آن ارسال می شود، گفت: در حال تلاش هستیم که این تعداد به هفته ای دو پک برسد تا تولید افزایش یابد.

او با بیان اینکه در عراق از محصولات هاچ بک استقبال خوبی نمی شود تصریح کرد: بر همین اساس به دنبال ارسال ساینا، شاهین معمولی و شاهین اتوماتیک در سال آینده هستیم چرا که این محصولات می توانند جایگاه خوبی در این بازار  داشته باشند. البته تاکنون حدود هزار و 500 دستگاه خودرو ساینا به صورت CBU ارسال شده است.برنامه بلند مدت سایپا راه اندازی خط تولید خودرو شاهین در این کشور است که از سال آینده انجام خواهد شد.

کریمی افزود: در حوزه اقلیم کردستان عراق هم برنامه ریزی انجام شده و با مشارکت بخش خصوصی در آینده ای نزدیک در نمایشگاهی شرکت خواهیم کرد و برنامه ارسال کوییک و ساینا و در ادامه خودروهای جدید گروه سایپا چون اطلس و آریا را در دستور کار داریم که از چند ماه دیگر آغاز خواهیم کرد.

او گفت: سایپا در سوریه طی سالیان طولانی سهم بسیار خوبی از بازار خودرو این کشور رابه خود اختصاص داده بود ولی متاسفانه بعد از جنگ سوریه و بحران اقتصادی و مشکلات ارزی که در این کشور ایجاد شده، دولت سوریه واردات تمامی خودروها و قطعات منفصله را ممنوع کرده است. در این مدت با تمام توان و به صورت دیپلماتیک در سطوح مختلف موضوع را پیگیری کرده ایم تا شرایط صادرات مجدد به این کشور مهیا شود. در حال حاضر صرفا در حوزه قطعات یدکی در این بازار فعالیت داریم و اگر قوانین واردات این کشور اصلاح شود قطعا فعالیت ویژه ای مجددا انجام خواهد شد.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا تصریح کرد:اغلب خودروهایی که به عراق و سوریه ارسال شده و می شود به دلیل برخورداری این محصولات از مزایایی چون پایین بودن استهلاک، پایین بودن مصرف بنزین و ارزان بودن قطعات یدکی، در ناوگان حمل و نقل عمومی و به عنوان تاکسی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

او با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا گفت:چند ماه پیش در کشور ونزوئلا نمایشگاهی از محصولات ایرانی برپا شد که بازخورد مناسبی از آن گرفته شد. متقاضیان محصولات سایپا در آن نمایشگاه مشخص شدند که در بدو امر نزدیک به ۳۵ هزار نفر ثبت نام اولیه محصولات سایپا را انجام دادند. در ادامه مذاکراتی با وزیر راه و مسئول ونزوئلایی کمیسیون مشترک دو کشور انجام شد و قراردادی به امضای دو طرف رسید.

کریمی گفت: در قرارداد 5 ساله با کشور ونزوئلا، ارسال 200 هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون هزار دستگاه خودرو کوییک و ساینا به صورت CBU ارسال شده و تا پایان سال جاری دو هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد. البته در سال آینده محصولات شاهین و آریا نیز بر اساس تقاضا به این کشور ارسال می شود.

او تاکید کرد: خرید محصولات سایپا از سوی ونزوئلا منوط به دریافت وجه و تسویه حساب کامل است که در حال انجام است. برای مطالبات قبلی نیز بر اساس توافق مقرر شد به صورت تدریجی مبلغ تسویه شود.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا گفت: همزمان با فروش محصولات به کشور ونزوئلا ارائه خدمات پس از فروش مناسب در آن کشور جزء اولویت های شرکت سایپا است و لذا حجم مناسبی از قطعات یدکی ارسال شده و کارشناسانی از شرکت سایپایدک و حوزه کیفیت برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش و انجام آموزش در آن کشور حضور خواهند یافت. همچنین برای آموزش تعمیر محصولات، تیمی از آن کشور به ایران خواهند آمد تا آموزش لازم را فرا گیرند و این موارد همه در جهت عرضه خودرو باکیفیت به مشتریان ونزوئلایی انجام می شود.

او افزود: علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت ونیراتو ونزوئلا از سر گرفته خواهد شد و به دلیل اینکه خط تولید سایپا مدتی غیر فعال بوده، نیاز به بازسازی و انجام تعمیرات وجود دارد و برای احیای این خط هم در حال مذاکره و دریافت اطلاعات هستیم تا در سال آینده برای تجهیز آن نیز برنامه ریزی و اقدام کنیم.

کریمی با بیان اینکه سایپا در بازار کشورهای آفریقایی هم برنامه های خاصی دنبال می کند، گفت: برای صادرات به بازار کشورهای آفریقایی مثل تونس، الجزایر و کنیا برنامه ریزی انجام شده است. بازار کشور الجزایر به دلیل مزایایی چون دسترسی به بازار کشورهای همسایه، عضویت در پیمان های همکاری اقتصادی متعدد و… می تواند جایگاه خوبی برای حضور محصولات سایپا در شمال آفریقا باشد و بر همین اساس در چند سال گذشته، خط تولید در آن کشور احداث شده است.

او افزود: با توجه به تغییرات سیاسی که در این کشور انجام شده، این خط تولید فعلا متوقف است. در حال حاضر مذاکراتی با وزیر صنایع این کشور انجام شده و امیدواریم در اولین گام، بتوانیم خط تولید را دوباره راه اندازی کنیم. برای این همکاری نقشه راه ده ساله تدوین شده که اگر به نتیجه برسد در آینده نزدیک تحول و جهشی در حوزه صادرات سایپا ایجاد خواهد شد.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا تاکید کرد: در حال برنامه ریزی و برگزاری جلساتی با وزیر صنعت و صنعتگران آن کشور هستیم تا با ارتباط عمیق، در حوزه توسعه محصول، تولید خودرو و ایجاد مرکز R&D همکاری مشترک داشته باشیم.

او تصریح کرد: علاوه بر تولید خودرو، ایجاد مرکز آموزشی و پژوهشگاه خودرو به صورت مشترک در دستور کار قرار دارد و خروجی این مرکز ایجاد پلتفرم مشترکی خواهد بود. همچنین به صورت همزمان بحث قطعه سازی در آن کشور را پیگیری می کنیم تا بخشی از قطعات در آن کشور تولید شود. برنامه همکاری گسترده ای بین دو کشور مد نظر قرار گرفته که تحقق آن نیازمند عزم و همکاری دولت های دو کشور است.

کریمی افزود: خط تولید در این کشور از وضعیت خوبی برخوردار است و قابلیت راه اندازی دارد. امیدواریم با شروع همکاری مشترک بتوانیم به صورت SKD به این کشور قطعات ارسال کنیم و در ادامه بر اساس نقشه راه تعیین شده خط رنگ و بدنه را اضافه کنیم تا عمق تولید افزایش یابد و بعد از آن به صورت CKD تولید انجام شود. برای این بازار کوییک و ساینا تولید خواهد شد و در ادامه خودرو شاهین برای آن در دستور کار است و در نهایت محصول ایرانی- الجزایری در این کشور تولید خواهد شد.

او گفت: علاوه بر بازار الجزایر، در بازار تونس نیز با سرمایه گذاری بخش خصوصی آن کشور، خط تولیدی فعال شده و تولید در حال انجام است و محصولات سایپا 111 و ۱۵۱ تولید می شود و خودروهای تجاری سبک زامیاد به عنوان محصولات بعدی مد نظر قرار دارد.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه خودروسازی سایپا افزود: در حوزه بازار کنیا با توجه به پتانسیل های این منطقه و کشاورزی فعالی که دارد برنامه های توسعه ای خوبی در دستور کار قرار گرفته و خودروهای تجاری به بازار آن کشور ارسال خواهد شد.

او گفت: در این کشور و کشورهای همسایه آن، نیاز به خودرو تجاری قوی با استهلاک کم و قابلیت تعمیر راحت بسیار زیاد است و بر اساس مذاکره انجام شده،تولید و ارسال 50 هزار دستگاه برای آن منطقه برآورد شده است. البته چون خودروهای این کشور فرمان راست است، پروژه ای در شرکت زامیاد برای تولید محصول شروع شده و تعدادی خودرو نمونه از این محصول آخر آذرماه تولید و ارسال خواهد شد.

کریمی خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته و در کشور آفریقای جنوبی و زیمبابوه نیز با یک مجموعه دانش بنیان برای تولید محصول کوییک فرمان راست توافقاتی انجام شد که با توجه به مسائل تحریم و کارشکنی های انجام شده این پروژه فعلا فعال نیست و در حال پیگیری جهت اجرای مجدد آن هستیم.

او در خصوص بازار روسیه گفت: بازار خودرو روسیه بسیار بزرگ، پر رقابت و استراتژیک است، در نتیجه صرفا ورود به بازار و عرضه محصول را دنبال نمی کنیم بلکه در این بازار ارائه خدمات پس از فروش مناسب، برند سازی و حضور مستمر را در دستور کار قرار داده ایم که باعث ماندگاری محصول در بازار خواهد شد.

مدیر صادرات و امور بین الملل گروه سایپا افزود: با توجه به شرایط خاصی که برای کشور روسیه ایجاد شده، فرصت هایی برای ما به وجود آمده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم وارد بازار روسیه شویم. در چندین ماه اخیر هیات های متعدد روسی به ایران مراجعه و مذاکراتی با چند شرکت انجام شده و در صورت تایید شدن همکاری از سوی دو طرف، قرارداد نهایی جهت ایجاد نمایندگی و تجهیز شبکه فروش و خدمات پس از فروش در روسیه و کشورهای CIS منعقد می شود و در گام اول امیدواریم 20 هزار دستگاه از محصولات کوییک، شاهین و ساینا در این طرح به صورت CBU در سال آینده به این بازار ارسال شود.

او با بیان اینکه در حوزه پلتفرم نیز درحال مذاکره با شرکت آفتاواز روسیه هستیم، گفت:ایجاد پلتفرم جدید به منظور تولید مشترک خودرو را در دستور کار داریم و به زودی با حضور تیم جدیدی از شرکت آفتاواز شرایط و مذاکرات را دنبال می کنیم.

کریمی تاکید کرد: در صادرات خودرو، مبحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف پاشنه آشیل صادرات است و باید همزمان با ارسال محصول به کشورهای هدف، متناسب با سطح کیفیت محصولات و انتظارات بازار، سطح شبکه خدمات پس از فروش تعریف شود.

او افزود: در حوزه خدمات پس از فروش در بازارهای تثبیت شده وضع مناسبی داریم در عراق و سوریه شبکه خدمات پس از فروش فعال است. در ونزوئلا همزمان با ارسال خودرو، در این حوزه برنامه ریزی شده و با ارسال خودروها خدمات پس از فروش در کنار آن فعال خواهد بود.

مدیرصادرات و امور بین الملل گروه سایپا با بیان اینکه شرایط فروش و سودآوری قطعات یدکی بسیار جذاب است، گفت: در حال حاضر برند سایپایدک به عنوان برند اول سایپا فعال است. علاوه بر این برند دوم سایپا نیز در بازارهای صادراتی فعال است.

او گفت: قطعات تولیدی با برند اول از کیفیت بالا برخوردار است و از نظر قیمتی نیز در سطح بالایی قرار دارد. با توجه به اینکه همه مشتریان در بازارهای صادراتی امکان استفاده از این برند را ندارند، قطعات برند دوم که سطح کیفی مناسب با قیمت پایین تری دارد را عرضه می کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا