آخرین خبرخبر ویژهخبر یک

رهبری در دیدار با جمعی از فرهنگیان کشور
هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان زنده کنیم

ماد- شریف خسروی:به مناسبت روز معلّم، جمعی از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور صبح امروز – سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت – با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) با  رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبری در این جمع خطاب به فرهنگیان کشور اظهار داشتند:باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم؛ دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد.

به عنوان یک معلم لازم می دانم از سخنان ارزشمند رهبری در این حوزه سپاسگزاری نمایم، موضوعی که بی توجهی به آن باعث شده تا تعهد به ایران تا درصد محسوسی کاهش یابد که البته شاخص های قابل استناد آن را می توان در سرمایه گذاری ایرانیان در خارج از کشور، فرار نخبگان و غیر نخبگان، رواج فساد اداری و عمومی و… دید.

بزعم نگارنده، سخنان رهبری آنچنان که باید پاس داشته نمی شود و بیش از همه مسوولان و متولیان مقصر این موضوع هستند، مثلا در سال مهار تورم، دولت خود قیمت خدماتش را افزایش می دهد، جسارت و اقدام جدی در قوه قانونگذاری برای تسهیل تولید و مهار تورم دیده نمی شود، قوه قضاییه هم که اطلاعات چندانی از کارهایش در حوزه تسهیل فضای اقتصاد، مبارزه با مفسدان خرد و کلان و … وجود ندارد، در مسیر سخنان رهبری- اگر در عمل ولایتمدار هستید- تغییر ریل دهید و با ایجاد قرارگاه و ….اصل کار و سخن را به حاشیه نبرید.

اما در باب عملیاتی شدن سخنان رهبری مبنی بر زنده کردن شخصیت ملی در کودکان-نسل فردای ایران- موارد ذیل به متولیان امر پیشنهاد می شود:

1-نخست و قبل از هر اقدامی زبان میان قومی ایران باید به درستی تقویت شود، پاسداری از زبان پارسی که پایه بنیادین در تقویت هویت ملی ایرانیان است، اما در این حوزه غفلت جدی صورت گرفته است، کافی است به جایگاه های رسمی اشغال شده در این حوزه نگاهی بیندازید، حداد عادل، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسی را بر عهده دارد، فردی که در این حوزه دست و ذهنش ناتوان تر از آن است که اقدام درخوری انجام دهد، وی باید در اولین فرصت استعفا دهد تا کار به کاردان سپرده شود و به همین روال در بقیه جاهایی که مسوولیتی در این بخش دارند.

2-ایران را اقوام آن می سازند، خشونت نمادین حاصل از زبان های معیار ساختگی در استان ها، خلاف اصل تقویت هویت ملی است، مثلا در استان های کرمانشاه، لرستان، همدان، مازندران،قزوین و … به تعداد قابل توجهی لک زبان وجود دارد که شوربختانه دیده نمی شوند و گویش قالب صدا و سیما به گونه ای دیگر است که ادامه این روند، می تواند هویت زدایی از اقوام اصیل ایرانی باشد و حتما در استان های دیگر هم این موضوع جای بحث دارد. تغییر ریل لازم است

3-یک ایرانی وطن دوست برای سربلندی کشورش از جان مایه میگذارد، اما کافی است، نگاهی به پرسش های مطرح شده در گزینش دستگاه های اجرایی و حاکمیتی و نیز نحوه تایید صلاحیت مدیران توسط دستگاه های امنیتی بیندازیم، چقدر به موضوع تعصب ملی داشتن توجه شده است؟ من بر این باورم که یک ایرانی وطن پرست(عاشق ایران) به مراتب بهتر از دیگرانی که تعهد ملی ندارند، برای اداره ایران در هر سطحی شایسته است، باید باب ریا را بست و عاشقان ایران را در سمت های مدیریتی به کار گرفت، یک ایرانی دیندار و متعهد به مراتب بهتر از یک حافظ احکام(البته بی عمل و یا کم عمل) برای اعتلای نام ایران لازم است، توصیه ام به دستگاه های امنیتی و گزینشی توجه بیشتر به عرق ملی داشتن مدیران و استخدام شوندگان است. یک عاشق ایران اختلاس نمی کند، دزدی نمی کند، برای کشورش بیشتر وقت میگذارد و….

4- تعهد به ایران را چگونه می توان در دانش آموزان و مردم پرورش داد؟ نمی توان بخشی از تاریخ این سرزمین را محو و نادیده گرفت و بعد به دنبال تقویت هویت ایرانی بود، یک روزی سخن گفتن از فردوسی نه تنها از طرف مسوولان خریدار نداشت که گوینده طرد هم می شد، عناصر هویت ایرانی باید زنده و برجسته شوند، این عناصر و نمادها مانند نوروز، جشن مهرگان، آبانگان و… است، بخشی دیگر، نام نام آوران ایرانی است، چرا مثلا دانشگاه کوروش نداریم؟! چرا یادی از رستم و سیاووش و کیخسرو . سایر شخصیت های ایرانی نمی شود، ملت ها با دروغ برای خود پیشینه می سازند، چرا ما به دنبال کندن ریشه ها هستیم؟

در مورد بالا باید با بهره گیری از نظرات اندیشمندان ایرانی، به دنبال زنده کردن نمادهای ایرانی باشیم و آن را در کتاب های درسی به خوبی جای دهیم(این به معنی تعارض و تقابل با فرهنگ اعراب نیست)

5- صدا و سیما_به زعم نگارنده_مسیر مطلوبی برای زنده کردن هویت ایرانی نداشته است، کدام فیلم و یا سریال فاخر مثلا درباره داستان های شاهنامه تهیه و تولید شده است، ایران کهن را در قاب تاریخ اسلام دیدن خوب است، اما کافی نیست و تنها بخشی از هویت ایرانی را بازنمایی می کند و نمی تواند موجد قدرت مورد نظر رهبری در فرد ایرانی باشد، قهر با ریشه ها زیبا نیست، ما ایرانی هستیم، البته ایرانی مسلمان و غیر مسلمان با هم این هویت را می سازند، همه عناصر مطلوب این سرزمین پرگهر را دریابیم و تقویت کنیم.

6-سیاست خارجی ما اگر به سمت تمدن ایرانی تغییر جهت دهد، حرفی برای گفتن در منطقه خواهیم داشت، حرفی که نتیجه ان تقویت هویت ملی و انسجام و یکپارچگی ایران است، آذربایجان هرچه دارد از ایران دارد، ترکمنستان هرچه دارد از ایران دارد، عمده کشورهای حوزه تمدنی ایران هم همچنین، ما پدریم و لازم است آنها را مدیریت، و زیر چتر فرهنگی خودمان بگیریم، کار فرهنگی در حوزه تمدنی، البته عقبه داخلی قوی در حوزه فرهنگی می خواهد، در این بعد، قوی باید عمل شود تا نتیجه مطلوب گرفت.

رهبری وقتی می فرماید:”شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم” به نوعی اذعان به مرگ شخصیت ملی است، و این موضوع ناشی از عملکرد متولیان فرهنگی از آموزش و پرورش تا صداو سیما، وزارت ارشاد و … است، برای همراهی با سخنان ارزشمند رهبری باید به خود آمد و در عمل کاری کرد، نگذاریم ایران بمیرد.

1402/02/12

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا