اقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک
موضوعات داغ

بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه بدون نیاز به ضامن وام بگیرند

رییس سازمان بورس ؛ بنگاه‌های اقتصادی از بازار سرمایه بدون نیاز به ضامن وام بگیرند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فعالان اقتصادی اطلاع ندارند که بدون ضامن می‌توانند از بورس تامین مالی کنند، گفت: بنگاه‌های اقتصادی معتبر که از شرکت‌های رتبه‌بندی، رتبه اعتباری بالا دریافت کرده‌اند، می‌توانند به راحتی و بدون ضامن، اوراق منتشر کنند.
به گزارش ماد از سازمان بورس، «مجید عشقی» در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی سیمای کرمان اظهار داشت: یکی از راهبردهای اصلی بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است. تمام امکانات بازار سرمایه را در این جهت بسیج کرده‌ایم تا بتوانیم سرمایه‌ها را به سمت بنگاه‌های مولد اقتصادی هدایت کنیم تا به رشد و توسعه اقتصادی منجر شود.
وی افزود: یکی از کارهای تعریف شده برای تحقق این راهبرد این بود که به جای آنکه در تهران بنشینیم و منتظر باشیم تا پروژه‌ها درخواست تامین مالی خود را ارائه کنند، خودمان در پروژه‌هایی که نیازمند تامین مالی جدی هستند حضور پیدا کنیم.
رییس سازمان بورس بیان کرد: بخشی از کار ما در این سفرها انتقال دانش و معرفی روش‌های تامین مالی است. در جلساتی که برگزار می‌شود دانش و روش‌های تامین مالی به فعالان اقتصادی انتقال داده می‌شود.
عشقی اضافه کرد: در این سفرها ارتباطی با ارکان اقتصادی ایجاد می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند از این ارتباط استفاده کنند. یکی از استان‌های اقتصادی فعال، استان کرمان است که پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل کرمان را اولین استان در سال ۱۴۰۲ برای سفرهای استانی انتخاب کردیم. در این سفر قرارهای خوبی در اتاق بازرگانی گذاشتیم. امیدواریم در سال جاری بتوانیم شاهد نتایج این قرارها باشیم. بحث تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه و تامین مالی بنگاه‌ها از موارد دیگر است که در این سفر پیگیری می‌شود.
عشقی همچنین گفت: بازار سرمایه فراز و فرود زیادی داشته است، مخصوصاً در چند سال گذشته هجوم نقدینگی به سمت بازار سرمایه را شاهد بودیم که از این نقدینگی استفاده مناسبی نشد و هدفمند به سمت تولید نرفت.
رییس سازمان بورس تاکید کرد: در سال ۹۹ بعد از یک رشد غیرمنطقی، شاهد کاهش شاخص‌ها و رکود تقریباً ٢.٥ ساله بازار بودیم. سیاست ما این است که وقتی نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌آید و مردم به این بازار اعتماد کرده‌اند، بتوانیم این بازار را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت کنیم.
وی ادامه داد: ابزارهای مختلفی برای این کار تعریف شده که بحث عرضه اولیه سهام یکی از این ابزارها است و در این سفر هم پیگیر آن هستیم. همچنین شرکت‌هایی که امکان پذیرش آن در بازار سرمایه وجود دارد، پذیرش شوند. شرکت‌های خوبی هم شناسایی شده که مراحل پذیرش را طی کرده و بخشی از سهام آنها در بازار پذیرش می‌شود.
عشقی با اشاره به مزایای شرکت‌های سهامی عام پروژه گفت: بحث دیگر، بحث تاسیس شرکت‌های سهامی عام پروژه است. پروژه‌های متعددی در کشور داریم که به دلایل مختلف متوقف شده‌اند. این پروژه‌ها قابلیت تبدیل به شرکت سهامی عام پروژه را دارند.
رییس سازمان بورس افزود: با توجه به‌اندازه پروژه، می‌توان ۱۰ الی ۳۰ درصد از این پروژه‌ها را در بازار سرمایه عرضه کرد و منابع که در بازار سرمایه وجود دارد به سمت آن پروژه هدایت شود. امروز بازدیدهای خوبی داشتیم و امیدواریم به‌زودی به نتیجه رسیده و بتوان آن‌ها را عرضه عمومی کرد. پروژه‌های بسیار سودآوری که مردم هم از سود آنها بهره‌مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: به این شکل پروژه‌ها شفاف شده و اطلاعات آنها ارائه می‌شود. با این کار، نظارت همگانی ایجاد شده و یک مطالبه هم از سمت رسانه‌ها ایجاد می‌شود. تحلیلگران امکان تحلیل دارند سهامداران امکان مطالبه گری دارند و این اقدامات موجب می‌شود مجری پروژه احساس کند چشم‌های زیادی پیشبرد پروژه را نگاه می‌کنند و در پیشبرد پروژه دقت بیشتری می‌کند.
رییس سازمان بورس در ادامه گفت: یکی از صنایعی که در استان کرمان بسیار پررنگ بوده و نقش ویژه‌ای در توسعه اقتصادی کل کشور بازی می‌کند، بخش معادن است. شاید بتوان گفت کرمان بهشت معادن است.
وی ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم بارها اعلام کرده‌اند، در حوزه معادن به درستی کار نکرده‌ایم. ما منابع عظیم معدنی در همین استان کرمان داریم که آن‌طور که باید به جایگاه واقعی خود نرسیدند. سهم ما از منابع بسیار بالاست اما سهم ما از تولید بسیار پایین است.
عشقی اضافه کرد: یکی از کارهایی که در این سفر استانی پیگیری کرده‌ایم این است که به پیشبرد پروژه‌هایی که شرکت‌های معدنی دارند کمک کنیم تا در این صنعت به صورت ویژه شرکت سهامی عام پروژه تعریف شود و در یکی دو ماه آینده به پذیره‌نویسی عمومی برسد. برای اجرای این پروژه بالای ۵ هزار میلیارد تومان منابع جمع‌آوری خواهد شد. این اقدام نقش موثری در رشد اقتصادی استان و پیشبرد صنایع معدنی کشور خواهد داشت.
رییس سازمان بورس همچنین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی سیمای کرمان گفت: از سال گذشته تاکید جدی بر راه‌اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشتیم که بتواند با انواع ذائقه سرمایه‌گذاران مطابقت داشته باشد. عملکرد این صندوق‌ها توسط سازمان بورس نظارت شده و کاملاً تحت نظارت سازمان هستند، حتی هیئت مدیره آن‌ها تحت نظارت سازمان بورس انتخاب می‌شود.
رییس سازمان بورس اضافه کرد: سرمایه‌گذاران، این صندوق‌ها را می‌توانند انتخاب کنند و تا سال‌ها مطمئن باشند که سرمایه‌شان به درستی مدیریت شده است. برای افراد ریسک‌پذیر صندوق‌های پر ریسک طراحی کرده‌ایم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز برای طیفی که تمایل به پذیرش ریسک ندارند، طراحی شده است. شاید انتخاب این صندوق‌ها نیاز به مشاوره کوچکی داشته باشد.
وی اظهار داشت: انواع شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در بازار وجود دارد که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن‌ها استفاده کرده و مشاوره بگیرند.
وی عنوان کرد: بحث آشنایی با ابزارهای مالی بحث جدیدی است که متاسفانه شاهد آن هستیم که حتی فعالان اقتصادی هم آشنایی چندانی با این ابزارها ندارند. یکی از مباحثی که امروز در جلساتی که به صورت موازی در استان کرمان برگزار شد، مطرح گردید، در حوزه ارتقای سواد مالی دانش‌آموزان و کودکان بود.
عشقی افزود: همکارانم جلسه خوبی با دانش‌آموزان داشتند و امیدواریم با همراهی فعالان اقتصادی استان بتوانیم این را در استان کرمان ادامه و در سایر استان‌ها هم تسری داده تا دانش آموزان را به نحوی آموزش بدهیم که مفاهیمی مثل ریسک و سرمایه‌گذاری و پس‌انداز به سایر دانش‌آموزان هم تسری یابد. هنر ما این است که به نحوی آموزش دهیم که پس‌اندازها به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد برود.
رییس سازمان بورس در این شبکه استانی گفت: بازار سرمایه بازاری کاملاً پیچیده است اما اگر افراد از طریق نهادهای مالی دارای مجوز رسمی از سازمان بورس، مشاوره بگیرند قطعاً می‌تواند به توسعه کسب و کارها و تامین مالی شرکت‌ها کمک کند و فضاهای جدیدی را برای شرکت‌ها باز کند.
وی اضافه کرد: یکی از بحث‌هایی که امروز مطرح شد این بود که شرکت‌های بزرگ می‌توانند بدون ضامن اوراق منتشر کنند. بنگاه‌های اقتصادی معتبر که از شرکت‌های رتبه‌بندی، رتبه اعتباری بالا دریافت کرده‌اند می‌توانند به راحتی و بدون ضامن اوراق منتشر کنند. این کار در بازار سرمایه امکان‌پذیر است اما فعالان اقتصادی از این کار اطلاع ندارند. با توجه به تنوع ابزارها در بازار سرمایه، هر سرمایه‌گذار متناسب با شرایط خود می‌تواند ابزار مناسب را انتخاب کند.
عشقی افزود: فرهنگ‌ سرمایه‌گذاری باید گسترش پیدا کند. یکی از اقدامات دولت در چند وقت اخیر در راستای فرهنگ‌سازی، بحث اعطای واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوزادان بوده است.
رئیس سازمان بورس ادامه داد: خوشبختانه این طرح در بودجه گنجانده شده بود و والدین متولدین سال ۱۴۰۱ می‌توانند با مراجعه به سایت درگاه ملی هوشمند، ثبت نام کرده و از بین صندوق‌های موجود در بازار به میزان مبلغی که به آنها تخصیص یافته، انتخاب کنند. طبق قانون، این صندوق‌ها تا ٢٤ سالگی نوزاد قابل فروش نیست. با این اقدام دولت، افراد در طول این ۲۴ سال متوجه خواهند شد که مبلغی که به آنها تخصیص یافته در طول زمان چقدر تغییر خواهد کرد.
وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد صندوق‌هایی که از دهه ٩٠ راه‌اندازی شده‌اند بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم داشته‌اند. امیدواریم فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم جا بیفتد، کما اینکه در همه جای دنیا، عمده سرمایه‌گذاری‌های افراد، به صورت غیر مستقیم است.
عشقی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی سیمای کرمان گفت: هدف از این سفر، پذیرش شرکت‌های جدید در بورس و کسب نتیجه مطلوب است. همچنین تبدیل استان کرمان به بورس منطقه‌ای یکی دیگر از اهداف ما بوده تا به این واسطه به فعالان اقتصادی کمک بشود.
رییس سازمان بورس در اظهار کرد: یکی از انتقاداتی که مطرح می‌شود این است که نهادهای مالی در تهران مستقر هستند. ما به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه حاضر هستیم تا به متقاضیان تاسیس نهادهای مالی در این مسیر کمک کرده و مجوز بدهیم تا در بخش تامین مالی به ما کمک کنند. ادامه داد: ابزارهای مختلفی برای این کار تعریف شده که بحث عرضه اولیه سهام یکی از این ابزارها است و در این سفر هم پیگیر آن هستیم.
وی در پایان تاکید کرد: همچنین شرکت‌هایی که امکان پذیرش آن در بازار سرمایه وجود دارد، پذیرش شوند. شرکت‌های خوبی هم شناسایی شده که مراحل پذیرش را طی کرده و بخشی از سهام آنها در بازار پذیرش می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا