کرمانشاه

استاندار کرمانشاه:
لزوم برنامه‌‎ریزی برای افزایش ۳ برابری زائران اربعین

استاندار کرمانشاه گفت: برای برپایی باشکوه راهپیمایی اربعین همه دستگاه‌ها با همه ظرفیتشان باید پای کار بیایند و از حداکثر ظرفیت‌های مردمی نیز باید در این زمینه استفاده شود.

محمد طیب‌صحرایی در گفت‌وگو با خبرنگار ماد اظهار کرد: ادارات و ارگان‌های مختلف باید خود را موظف به خدمت‌رسانی برای برگزاری مراسم اربعین بدانند و در ستاد اربعین استان کرمانشاه برای آمایش وضعیت موجود و نیازمندی‌های نقطه به نقطه باید نقشه‌ای از مسیر تردد زوار اربعین حسینی از ورودی استان در کنگاور تا خروجی مرز خسروی نصب کنند که به صورت هفتگی تمام اقدامات و نیازمندی به‌روزرسانی شود.

 

وی افزود: به طور مثال اقدامات هلال احمر، آتش‌نشانی، راهور و گروه‌های مختلف خدمت‌رسانی باید از اکنون روی نقشه قرار گیرد و مجموعه اقدامات لازم برای برگزاری مراسم اربعین روی نقشه مشخص باشد.

 

استاندار کرمانشاه دستگاه‌های عضو ستاد اربعین را موظف به اعلام دقیق نیازمندی‌های خود دانست و گفت: این نیازها به اطلاع استان‌های معین می‌رسد تا به سرعت برای تأمین آن اقدام کنند، همچنین در نشست ستاد اربعین کشور پیشنهاد شد که استان‌های هدف همچون کرمانشاه نیازهای خود را به استان‌های معین اعلام کنند تا آن‌ها نیز با تمرکز بیشتری به دنبال تأمین نیاز اعلام شده باشند.

 

ورود یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به کرمانشاه

 

وی تاکید کرد: نیازهای استان برای برپایی باشکوه اربعین حسینی باید از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در استان به صورت هفتگی به‌روزرسانی شود تا به صورت صحیح و دقیق به اطلاع ستاد اربعین کشور و استان‌های معین برسد و آن‌ها نسبت به تأمین و تهیه نیازهای اعلام شده اقدام کنند.

 

صحرایی خواستار مشارکت همه دستگاه‌ها برای برپایی باشکوه مراسم اربعین شد و گفت: از ظرفیت‌های مردمی نیز باید به صورت حداکثری استفاده شود و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که زوار اربعین حسینی با عبور از شهرهای استان فضای شهرها را معنوی کنند، همچنین مورد استقبال و پذیرایی مردم در شهرها و روستاهای مسیر قرار گیرند و مردم نیز در برگزاری مراسم اربعین مشارکت داشته باشند؛ این اقدام باید هنرمندانه طراحی شود.

 

وی با اشاره به ورود یک میلیون و ۸۰۰ هزار خودرو به استان کرمانشاه در شهریورماه سال گذشته، مصادف با ایام برپایی راهپیمایی اربعین اظهار کرد: ۳۴۷ هزار خودرو از استان کرمانشاه به سمت ایلام خارج شدند و ۱۶۲ هزار خودرو نیز به سمت مرز خسروی رفتند. سایر خودروها نیز یا از اهالی استان بودند یا زواری که قصد داشتند ادامه مسیر را با وسایل حمل‌ونقل عمومی طی کنند، بنابراین باید تلاش کرد ورودی به استان در ایام اربعین حداقل سه برابر شود.

 

امکان افزایش سه برابری زائران

 

رئیس ستاد اربعین استان کرمانشاه آمادگی این استان برای میزبانی از زائران را ضروری دانست و افزود: برای حضور سه برابری زوار در ایام اربعین باید تمام امکانات پذیرایی از ابتدای ورود به استان در کنگاور تا خروج از مرز خسروی به‌طور کامل آماده باشد. از فضای دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش باید همچون اقداماتی که برای مسافران نوروزی انجام شد، استفاده کرد.

 

وی ایام اربعین را همزمان با تعطیلات تابستان اعلام کرد و گفت: باید این آمادگی را داشته باشیم که اگر حوضچه‌های جمعیتی در مرز و مسیرهای منتهی به مرز پر شد، شاهد خوابیدن زوار کنار جاده‌ها و خیابان‌ها نباشیم و بتوانیم با یک طراحی هوشمند ورود و حضور زوار را در استان کرمانشاه را ساماندهی و مدیریت کنیم تا زوار با آرامش به مرز برسند.

 

آماده‌باش مساجد برای اسکان زوار

 

صحرایی آماده‌باش مساجد و بقاع متبرکه برای مدیریت اسکان زوار را ضروری دانست و ادامه داد: تمام ظرفیت‌های اسکان در استان از جمله اردوگاه‌ها، مساجد و مدارس باید در خدمت اسکان زوار قرار بگیرد، همچنین جلسات ستاد اربعین با توجه به اعلام نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شود تا آمادگی دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد و بتوانیم قبل از اربعین همه نیازها را برطرف کنیم.

 

وی یادآور شد: در نشست اخیر ستاد اربعین کشور با حمایت وزیر کشور مقرر شد کمک‌هایی در اختیار شهرداری‌های شهرهای مسیر راهپیمایی اربعین قرار گیرد تا تمهیدات اندیشیده و اقدامات تقویت و اجرا شود؛ از این کمک‌ها باید در راستای ساماندهی شهرها برای پذیرایی از زوار اربعین استفاده کنیم.

 

استاندار کرمانشاه درباره اعزام زوار از استان کرمانشاه گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اهالی استان نیز بتوانند به صورت چشمگیر و ملموس در مراسم اربعین شرکت کنند

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا