اقتصادیخبر ویژهخبر یک

رکورد ۴۰ ساله با بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات شکسته شد

سید ابراهیم رئیسی در آیین گشایش نمایشگاه ایران اکسپو:رکورد ۴۰ ساله با بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات شکسته شد

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با ثبت بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات یک رکورد ۴۰ ساله ثبت کرده است، از فعال شدن دفاتر بازرگانی ایران در سایر کشورها برای معرفی هرچه بهتر توانمندی‌های علمی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
به گزارش ماد، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز یکشنبه در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در محل سالن اجلاس سران گفت: بیش از هزار بازرگان و فعال اقتصادی و مسئولان اقتصادی کشورهای منطقه و خارج از منطقه از این رویداد بازدید خواهند کرد و این رویداد مهم سبب ارتباط اقتصادی و تجاری بین ایران و دیگر کشورها شده و سطح روابط تجاری و اقتصادی ارتقا خواهد یافت.
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران به صنعت نفت بیشتر شناخته شود و دیگر توانمندی‌های کشور مورد غفلت واقع شده بود، اظهار داشت: لذا دولت سیزدهم با عمده کشورهایی که ارتباط دارد سطح روابط تجاری و اقتصادی خود را از وضع فعلی ارتقا خواهد داد.
آیت الله رئیسی نخستین گام برای توسعه روابط تجاری را شناخت توانمندی ها و ظرفیت ها دانست و اظهار داشت: ابتدا باید ظرفیت ها شناخته شود و ظرفیت دیگر کشورها نیز باید برای بازرگانان شناخته شود.
وی یکی از وظایف مهم دفاتر بازرگانی را معرفی کردن توانمندی ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی ایران به فعالان اقتصادی سایر کشورها برشمرد و افزود: در این دوره تلاش شده با فعال کردن این دفاتر، این ماموریت پیگیری شود.
رئیس جمهور برگزاری «ایران اکسپو» را زمینه خوبی برای معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری کشورمان توصیف کرد و گفت: در این حوزه ما با عمده کشورهایی که در اتباط هستیم، سطح روابط تجاری و اقتصادی ما می تواند متفاوت شود و در سطح بالاتری قرار گیرد.
آیت الله رئیسی، محصولات امروز ایران را در کشورهای همسایه و دنیا قابل‌ رقابت با کشورهای مدعی در تولید آن محصولات عنوان کرد و گفت: اقدامات مفیدی در حوزه سلامت و دارو و تجهیزات پزشکی در این دولت انجام گرفت به طوری که امروز ۹۵ درصد از داروهای مورد نیاز در داخل تولید و صادر شود و از افتخارات این کشور است.
وی ادامه داد: در صنایع فولادی و پتروشیمی و معادن فعال هم در کشور کارهای بزرگی انجام شده و یا در دست انجام است ضمن آنکه پارک های علم و فناوری نیز می تواند مورد بازدید تجار و فعالان اقتصادی قرار گیرد.
رئیس جمهور گفت: هیات‌های اقتصادی دیگر کشورها و روسای جمهورشان که از توانمندی های ایران بازدید کرده اند، در شگفت بودند که با همه تحریم‌ها ما به این جایگاه دست یافته‌ایم.
وی در عین حال با بیان اینکه دشمنان برای اینکه دست ما به بخش های مختلف دانش، علم و فناوری نرسد، تلاش‌های فراوانی می‌کنند، اظهار داشت: با وجود این تلاش ها امروز دانش در بسیاری حوزه‌ها از جمله صنایع دفاعی و هسته‌ای در ایران بومی‌سازی شده است و محققان ایرانی در این زمینه‌ها نه تنها دست به بومی سازی دانش زده اند بلکه صاحب نظریه هم هستند.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: با وجود تحریم ها و تهدید ها گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است.

رئیس جمهور به اظهارات سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه فشارهای حداکثری به ایران شکست مفتضحانه خورده است اشاره و دلیل آن را دستیابی دانشمندان ایرانی به حوزه های مختلف علم و فناوری عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی ما توانستند تحریم ها را دور بزنند و خنثی کنند که این نمایشگاه از جلوه های توانمندی ایران است.
آیت الله رئیسی تاکید کرد که شرکت های ایرانی نباید به این میزان فعالیت بسنده کنند زیرا اراده، دانش و زمینه کار و فعالیت و در کشور موجود است‌.
رئیس جمهور بر جلوگیری از خام فروشی در کشور تاکید کرد و گفت: در این زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان دارای اهمیت است که رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید و توجه دارند؛ زمینه فعالیت این شرکت ها امروز فراهم است و تولیدکنندگان می توانند از این طریق کمیت و کیفیت را ارتقا دهند.
آیت‌الله رئیسی افزود: رشد و تولید کشور را بند به مذاکرات سیاسی نکرده و نخواهیم‌کرد؛ مذاکرات سیاسی روندی دارد که عزتمندانه پیش خواهد رفت. از موضع عزت مذاکره را دنبال کردیم، آمریکا میز مذاکره را ترک کرد و تعهدات را نقص کرد و پیمان شکنی کرد.
وی با یادآوری اینکه بر اساس ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود عمل کرده است‌، اظهار داشت: آنانی که به تعهد خود عمل نکردند اروپایی ها بودند و آنانی که نقض پیمان کردند، آمریکایی ها بودند و مذاکره را نیز ترک‌ کردند.
رئیس جمهور تاکید کرد: ما سخنان عقلانی و حرف متین داریم و این را اروپا اذعان کرده که حرف های ایران قابل دفاع است.
آیت الله رئیسی اظهار داشت: به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی و تجاری را به مذاکرات گره نزده و نخواهیم زد. این یک حوزه‌ای است که کار در آن دنبال و فعالانه پیگیری می‌شود.
رئیس دولت سیزدهم از همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های خواست ضمن حمایت از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان، از صادرات حمایت کنند.
رئیس جمهور گفت: ما توانسته‌ایم از ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشیم که یک رکورد ۴۰ ساله است و این موضوع اراده دولت در صادرات را نشان می‌دهد.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: رونق صادراتی کشور بیانگر آن است که دولت در رونق دادن به تولید در میزان تولید و هم کیفیت تولید مصمم است.
وی با تبیین حمایت های دولت از تولید، اظهار داشت: حمایت واقعی از تولید این است که حمایت حقوقی و حمایت در پرداخت تسهیلات و مالی و هم حمایت در مقررات و قوانین صورت بگیرد تا صادر کننده احساس کند که کالای او سریع به مقصد می‌رسد و می‌تواند به پول برسد و روز به روز بتواند سرمایه‌اش و خط تولیدش را افزایش بدهد و اشتغال را بیشتر کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در برخی حوزه ها بسیار خوب عمل شده است و در حوزه های دیگر هم باید کار جدی صورت گیرد، ابراز امیدواری کرد که برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ سبب آشنایی هرچه بیشتر فعالان اقتصادی کشورهای منطقه با یکدیگر باشد و در جهت رشد صادرات گام بلندی برداشته شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ که پنجمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران به شمار می رود، از امروز در مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران آغاز به کار کرد و تا بیستم اردیبهشت ماه با حضور ۷۵۰ شرکت داخلی و نمایندگانی از ۶۰ کشور برپاست.
امارات، پاکستان، روسیه، ترکیه و چین از جمله شرکت کنندگان در این رویداد هستند که در ۱۲ بخش از جمله صنعت، پزشکی لوازم خانگی، مواد غذایی، پتروشیمی توانمندی های خود را عرضه کرده اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا