اقتصادیبین المللخبر ویژهخبر یک

افزایش تجارت خارجی ایران

چین و امارات بزرگترین مشتریان کالاهای ایرانی هستند

بر اساس آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ماه امسال تجارت خارجی ایران با رشد بیش از ۱۷ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته مواجه شده است و مانند سال گذشته چین و امارات به عنوان بزرگترین مشتری و واردکننده صدرنشین فهرست تجارت خارجی شدند.
به گزارش ماد، طبق جدیدترین گزارش گمرک از جزییات واردات و صادرات محصولات و کالاهای مختلف، در یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بالغ بر ۱۰ میلیون و ۴۷۱ هزار تن و به ارزش سه میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۱۷.۷۶ درصدی در وزن و کاهش ۱۲.۹۳ درصدی از نظر ارزش دلاری داشته است.

همچنین میزان واردات کشور در این مدت با کاهش ۲۴.۷۹ درصدی از نظر وزنی و ۱۳.۰۲ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ارقام یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن و سه میلیارد و ۸۷ میلیون دلار رسیده است.

چین همچنان صدرنشین مشتریان کالای ایرانی
طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار و سهم ۳۱.۲۸ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با ۶۰۹ میلیون دلار و سهم ۱۶.۷۱ درصدی، ترکیه با ۵۵۰ میلیون دلار و سهم ۱۵.۱۰ درصدی، امارات متحده عربی با ۳۲۰ میلیون دلار و سهم ۸.۷۸ درصدی و هند با ۱۲۰ میلیون دلار و سهم ۳.۲۸ درصدی از کل ارزش صورت گرفته است.
امارات بزرگترین واردکننده به ایران
طی یک ماهه نخست سال ۱۴۰۲ امارات متحده عربی با اختصاص رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار و سهمی در حدود ۳۲.۷۲ درصد از کل ارزش واردات در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است. همچنین چین با ۸۷۳ میلیون دلار و سهم ۲۸.۲۸ درصدی، ترکیه با ۳۵۳ میلیون دلار و سهم ۱۱.۴۴ درصدی، آلمان با ۱۲۹ دلار و سهم ۴.۱۷ درصدی و هند با ۱۱۰ میلیون دلار و سهم ۳٬۵۷ درصد از کل ارزش واردات جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات به شمار می‌روند.
ترانزیت کمتر شد
طی یک ماهه نخست سال، ۱۴۰۲ میزان ترانزیت خارجی کشور در حدود یک میلیون و ۸۶ هزار تن بوده است که نسبت به رقمیک میلیون و ۲۳۴ هزار تن در مدت مشابه سال گذشته کاهشی ۱۲.۰۵ درصدی داشته است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا