پزشکیخبر ویژهخبر یکسلامتعلم پزشکی

در ایران پیوند لوزالمعده نیز برای بیماران انجام می‌شود

رئیس جامعه جراحان ایران: بیش از ۶ هزار عمل پیوند کبد در کشور انجام شده است

به گزارش ماد، رئیس جامعه جراحان ایران به انجام بیش از ۶ هزار پیوند کبد در کشور اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه پیوند کلیه و کبد در سال‌های اخیر دستاوردهای چشمگیری داشته است و اکنون پیوند لوزالمعده نیز برای بیماران با موفقیت انجام می‌شود.
ایرج فاضل با اشاره به جایگاه رفیع جامعه پزشکی کشور، افزود: گسترش توانمندی پیوند اعضا و تسری دادن آن به سراسر کشور مهمترین اقدام در سال‌های گذشته بود و در کل از نظر پیوند اعضا در کشور به نقطه خوبی دست یافته‌ایم.
وی با اشاره به انجام بیش از ۶ هزار پیوند کبد و بیش از پنج هزار پیوند کلیه در کشور، اظهار داشت: بعد از دوران همه گیری بیماری کرونا، انجام عمل پیوند برای بیماران نیازمند روند رو به افزایشی دارد.
این پزشک تصریح کرد:در سال‌های گذشته ضوابطی برقرار کردیم که خرید و فروش اعضای بدن، حتی حضور خارجی‌ها برای پیوند اعضا در کشور ممنوع اعلام شده است.
فاضل تصریح کرد: در همه نقاط دنیا خرید و فروش اعضای بدن انسان، خلاف قوانین بوده و ممنوع اعلام شده است. کلیه عضوی از بدن انسان است که به دلیل جفت بودن امکان اهدای آن از فرد زنده وجود دارد، البته بخش‌هایی از کبد نیز قابلیت اهدا از فرد زنده به فرد بیمار را دارد.
وی با اشاره به برگزاری چهل و چهارمین کنگره جامعه جراحان ایران پس از سه سال وقفه به دلیل همه‌گیری کرونا، در روزهای ۲۳ تا ۲۷ اردیبهشت در مرکز همایش‌های رازی، ادامه داد: جامعه پزشکی نیز همانند سایر حرفه‌ها و صنوف در تعیین تعرفه‌های خود باید حق اظهار نظر کارشناسی داشته باشد تا خدمات باکیفیت و شایسته به مردم ارائه شود.
رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه مردم برای حفظ سلامت خود، ورزش و تغذیه سالم داشته باشند از ارسال نامه‌ای به استاندار استان فارس و رئیس شورای شهر شیراز خبر داد و خواستار درج نام علی ملک حسینی پایه گذار پیوند کبد ایران و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یکی از میادین یا خیابان‌های اصلی شهر شیراز شد.
فاضل تصریح کرد: استاد علی ملک حسینی یکی از پنج جراح برتر پیوند کبد در دنیا است که اکنون در بیمارستان نمازی شیراز از مراکز صاحب نام پیوند کبد در کشور به خدمات ارزنده خود در درمان بیماران و آموزش به پزشکان ادامه می‌دهد.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حال حاضر تمامی پیوندها در کشور ما اعم از پیوند کبد، روده، پانکراس، کلیه‌ها، قلب و ریه‌ها و پیوند روده در یک مرکز، پیوند قلب در ۱۱ مرکز، پیوند کبد در ۱۲ بخش و پیوند کلیه نیز در ۳۰ مرکز انجام می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا