حوادثخبر ویژه

انتشار بوی بدگاز در شهرستان عسلویه

انتشار بوی بد گاز در شهرستان عسلویه سلامت مردم را به خطر انداخت

انتشار گاه و بی‌گاه بوی بد گاز در شهرستان عسلویه باعث مشکلاتی برای سلامتی مردم محیط پیرامونی صنایع پارس جنوبی شده است که باید توجه بیشتری به سلامت مردم شود.
به گزارش ماد،استان بوشهر میزبان صنایع بزرگ نفت، گاز و پتروشیمی است و از شمال تا جنوب این استان در احاطه صنایع بزرگ و غول‌های نفت و گاز قرار گرفته است ولی بیشترین نصیب مردم استان از این صنایع، آلودگی هوا، زمین، دریا، خاک و.. است که زندگی را برای مردم سخت می‌کند.

پارس جنوبی اگرچه یک نعمت بزرگ برای تأمین انرژی کشور محسوب می‌شود و گاز این صنایع از دل دریا بیرون آمده و تا خانه‌های مردم در دورترین نقاط می‌رود، ولی مصائب فراوانی را برای ساکنین اطراف این صنایع داشته است.

اهالی شهرها و روستاهای پیرامونی صنایع پارس جنوبی سال‌ها است که به سختی نفس می‌کشند و تراکم بالای آلایندگی‌ها در این منطقه مشکلات فراوانی را برای سلامت آنها فراهم کرده است.

طی روزهای گذشته یک بار دیگر شدت آلودگی هوا و انتشار بوی شدید گاز باعث شد تا برخی از اهالی شهرستان عسلویه با مشکلات جدی روبرو شده و راهی بیمارستان شوند که تکرار زنگ خطری برای سلامتی اهالی این منطقه است.

به گفته عبدالمجید احمدیان سوپروایزر بیمارستان نبی اکرم (ص) عسلویه، بوی شدید گاز در شهر عسلویه باعث شد تعدادی از شهروندان به دلیل تنگی نفس و سرگیجه راهی اورژانس بیمارستان شوند.

وی بیان کرد: به علت شدت بوی گاز حدود ۱۰ نفر از شهروندان با علائم تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، حالت تهویه و خارش در گلو به اورژانس بیمارستان مراجعه و مداوا شدند.
سوپروایزر بیمارستان نبی اکرم (ص) عسلویه ادامه داد: متأسفانه شدت بوی گاز به حدی زیاد بود که بیماران بستری در بخش‌های داخلی و اطفال بیمارستان هم با مشکل مواجه شدند.

رئیس محیط زیست شهرستان عسلویه اظهار داشت: متأسفانه دی واترینگ (آب زدایی میعانات گازی) در مخازن متمرکز حاشیه شهر عسلویه انجام شده است که علت بوی نامطبوع همین بوده است.

محیط زیست بر علیه مخازن متمرکز میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی شکایت کرده که دادگاه تجدید نظر استان حکم جابه‌جایی آنها طی ۲ سال داده ولی مسئولان نفتی در این زمینه کوتاهی می‌کنندمصطفی موذنی اضافه کرد: شخصاً به کارشناسان محیط زیست به محل مخازن متمرکز میعانات گازی حاشیه شهر عسلویه مراجعه و موضوع را از نزدیک ارزیابی کردیم.

رئیس محیط زیست شهرستان عسلویه افزود: در این خصوص با مدیر کل محیط زیست استان بوشهر صحبت کرده ام و با مسئولان شهرستان هم مکاتبه کرده ایم.

وی افزود: در گذشته محیط زیست بر علیه مخازن متمرکز میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی شکایت کرده که دادگاه تجدید نظر استان حکم جابه‌جایی آنها طی دو سال را صادر کرده است که این حکم لازم اجرا ولی مسئولان نفتی در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

در گذشته به دلیل برخی بد سلیقگی‌ها توسط نفتی‌ها مخازن متمرکز میعانات گازی در حاشیه شهر عسلویه ساخته شده که مورد تأیید محیط زیست نبوده و استانداردهای لازم را ندارد که هر از چندگاهی بوی نامطبوع گاز مردم شهر را اذیت و سلامتی آنها را تحت شعاع قرار داده است.

با شکایت محیط زیست استان دادگاه تجدید نظر رأی بر جمع آوری آنها صادر کرده و به مجتمع گاز پارس جنوبی ۲ سال فرصت داده است که با جانمایی محل دیگر این مخازن را جمع آوری کنند که حالا یک سال از آن فرصت گذشته است.

مردم شهر عسلویه به دلیل این آلودگی دچار بیماری‌های پوستی، تنفسی و صعب‌العلاج دچار شده اند که دانشگاه علوم پزشکی هم به آن اذعان کرده است.

لزوم توجه به سلامت مردم

احمد نوروزی فعال اجتماعی و عضو کمیته حمایت‌های اجتماعی نیز بیان کرد: چندین سال از فعالیت شرکت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی و شرکت پالایش گاز فجر این غول‌های گازی خاور میانه و پتروشیمی‌های مختلف جنوب استان بوشهر گذشته است و شهرستان‌های عسلویه و روستاهای پیرامونی آن دستخوش تغییرات زیادی شده که متأسفانه کمترین توجه به مسائل حوزه سلامت مردم و محیط زیست شده است.

وی اضافه کرد: ذخایر گازی در جنوب استان بوشهر می‌بایست در رشد و توسعه چهار شهرستان جنوب سهم بالایی داشته باشد ولی متأسفانه تاکنون انتظارات مردم نادیده گرفته و کمترین توجه به مشکلات مردم بخصوص در حوزه سلامت شده است.

نوروزی تاکید کرد: مردم شهرستان جم و عسلویه بیش از ۳۰ سال است که در انتظار خرید حداقل یک دستگاه ام‌آرآی برای خدمات به چند شهرستان و چندین بخش و ده‌ها روستا هستند که متأسفانه با بی توجهی مدیران شرکت‌های فوق مردم جنوب استان بوشهر هنوز در رؤیای داشتن این دستگاه و امکانات دیگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: واقعاً دلیل این قصه تلخ و خواسته بحق مردم مظلوم این حوزه‌ی ثروتمند کجاست که بعد از ۳۵ سال از بودن این تأسیسات در جنوب استان بوشهر هنوز این امکانات اولیه برای مردم فراهم نشده است.

عضو کمیته حمایت‌های اجتماعی افزود: بیش از چند هزار نفر از خانواده‌های کارکنان شرکت پالایش گاز فجر و شرکت پارس جنوبی در جم و عسلویه ساکن هستند و در صورت داشتن مشکلات در حوزه درمان در کمترین زمان کارهای اعزام انجام و در بهترین بیمارستان‌های کلان شهر از جمله تهران به آنها رسیدگی شده و دغدغه‌ای در این خصوص ندارند.

وی گفت: مردم عسلویه و جم و … باید روزانه بوی نامطبوع و استنشاق گازهای سمی که از دهانه ده‌ها فلر پالایشگاه‌ها بیرون آمده را تحمل کنند و مدیران ارشد این شرکت‌ها که بیشتر به‌صورت پروازی هستند سهمی در سلامت روح و جسم مردم ندارند.

نوروزی افزود: برای جلوگیری از به‌وجود آمدن فاجعه انسانی و به خطر افتادن سلامت مردم این حوزه وزارت نفت و مدیران شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی برای الزام رعایت مسائل زیست محیطی و توجه ویژه به سلامت مردم و توسعه و خرید تجهیزات بیمارستان‌های شهرهای جنوب استان بوشهر بخصوص بیمارستان توحید جم ورود کنند که هرچه سریع‌تر موارد فوق رفع شود.

محیط زیست بستر حیات و متعلق به همه شهروندان است و انتظار می‌رود که مسئولان عزمی جدی برای پایان داده به مصائب زیست‌محیطی در پارس جنوبی داشته باشند تا مردم در محیط پیرامونی صنایع با این همه چالش و مشکل در زمینه سلامت خود روبرو نشوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا