اجتماعیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

افزایش‌وام اشتغالزایی در سال مهار تورم و رشد تولید

وام اشتغالزایی افزایش یافت

هم‌زمان با نام‌گذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با شعار «مهار تورم، رشد تولید»، افزایش تسهیلات اشتغال رونق گرفته تا تکانی به بازار کار و تولید بدهد.

به گزارش ماد منابع مختلفی از جمله تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ لایحه بودجه، اعتبارات مشاغل خانگی و مشاغل روستایی برای تسهیلات اشتغال‌زایی در نظر گرفته شده است تا به رونق بازار تولید و کار منجر شود.

تبصره ۱۸ قانون بودجه در صورت تحقق درآمدها، بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات اشتغال‌زایی اختصاص خواهد داد.

همچنین اعتبارات اشتغال روستایی حدود هشت هزار میلیارد تومان و اعتبارات مشاغل خانگی حدود چهار هزار میلیارد تومان است که امسال از سوی بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد تسهیلات مشاغل خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با اهتمام دولت سیزدهم در رونق تولید، رشد ۳۳ درصدی داشته است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی بسترسازی اشتغال در کشور است که بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ موظف شده نسبت به ایجاد و تکمیل نظام جامع اطلاعات بازار کار و سامانه‌های مربوطه اقدام کند و نحوه اختصاص تسهیلات به متقاضیان را تا زمان بهره‌برداری مورد رصد قرار دهد.

بر این اساس سامانه رصد اشتغال فعال شده است تا وضعیت ثبت اشتغال توسط دستگاه‌های متولی که خدمات به متقاضیان ارائه می‌کنند و به بانک‌های عامل معرفی می‌کنند را ثبت کند.

افزایش تسهیلات اشتغال‌زایی در سال «مهار تورم، رشد تولید»

ثبت بیش از یک میلیون اشتغال در سامانه رصد اشتغال

طبق آخرین اعلام دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال، یک میلیون و ۱۴۱ هزار نفر در سامانه جامع رصد، پایش و نظارت بر اشتغال خدماتی جمله صدور مجوز، تسهیلات و مشاوره دریافت کردند.

همچنین بیش از ۲ میلیون خدمت اعم از تسهیلات و مجوز کسب و کار از سوی دستگاه‌ها به این یک میلیون و ۱۴۱ هزار نفر ارائه شده است.

هر نوع خدماتی از جمله صدور مجوز، تسهیلات، مشاوره و سایر موارد به متقاضیان که در این سامانه توسط دستگاه‌ها ارائه می‌شود ثبت و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد از این رو کارشناسان با ارتباط دوسویه با متقاضیان به رفع نواقص پرونده و سایر موانع می‌کنند تا به سرعت جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شوند.

۳ مرحله نظارت بر اشتغال در کشور

سامانه رصد اشتغال ۱۸ هزار و ۱۴۱ کاربر فعال دارد، ناظران ملی و استانی ازجمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمانداران، استانداران، مدیران و کارشناسان در بخش دولتی و اجرایی دسترسی به اطلاعات و آمار و نحوه فرایند اشتغال دارند.

این سامانه، امکان نظارت بر طرح‌های ملی اشتغال دارد که بر اساس کدملی، افرادی که خدمات دریافت کرده‌اند، پیگیری‌ها صورت می‌گیرد.

سه مرحله نظارت و صحت سنجی نسبت به مشاغل ایجاد شده در سامانه صورت می‌گیرد، در مرحله اول از سوی وزارت کار پیامکی جهت مراجعه به سامانه استعلام شغلی برای مشاهده داده ثبت شده مجری ارسال می‌شود و در مرحله دوم تماس و در مرحله سوم نظارت به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

این تسهیلات و خدمات‌رسانی در راستای رونق بخشیدن به بازار کار و تولید و رشد اقتصادی است که این مولفه ها در کنترل تورم موثر است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا