آخرین خبراجتماعیخبر ویژهخبر یکسلامت

مهمان ناخوانده با دردسر آمده،
نفس برخی از استانها تنگ خواهد شد

در حالیکه امروز و فردا بارش باران در اغلب نقاط کشور پیش بینی شده اما نفس کشیدن برای برخی استانها بخصوص در نواحی غربی کشور سخت شده و گرد و غبار امان مردم استانهایی همچون لرستان، کرمانشاه و همدان را بریده است.
بر طبق گفته ضیائیان، مدیر مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، پیش بینی شده، طی روزهای یکشنبه و دوشنبه در اغلب مناطق کشور به‌ویژه در مرکز، جنوب و استان‌های واقع بر دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید رخ دهد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک می‌شود و متاسفانه همین شرایط سه‌شنبه نیز در مرکز، جنوب و نیمه شرقی کشور انتظار می‌رود.
طی دو روز آینده در نوار غربی کشور نیز وزش باد شدید همراه با نفوذ گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.
پیش از این دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار با تاکید بر اینکه ۲۳ استان کشور دارای کانون گرد و غبار هستند، گفته بود: ۶ استان کشور به ترتیب “خراسان جنوبی”، “کرمان”، “سیستان و بلوچستان”، “خراسان رضوی”، “خوزستان” و “هرمزگان” ۸۵ درصد غبارخیزی کشور را دارند.
به گفته وی، خراسان جنوبی با ۶ میلیون هکتار غبارخیزی در صدر جدول مناطق گرد و غبار قرار دارد و بالاترین میزان غبارخیزی در این استان در مرز ایران و افغانستان در “یزدان‌آباد” است؛ سطح کانون‌های گرد و غبار ۲۳ استان غبارخیز، ۳۴.۶ میلیون هکتار و متوسط مقدار غبارخیزی آنها ۴.۲۴ میلیون تن در سال است. متوسط مقدار غبارخیزی کشور ۱۲۲ کیلوگرم بر هکتار در سال است.
وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۵ استان غربی و جنوب غربی کشور
سازمان هواشناسی روز گذشته، ۲۳ اردیبهشت نیز با صدور هشدار سطح زرد از نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشاری، نفوذ غبار و وزش باد شدید و آلودگی هوا از یکشنبه تا دوشنبه ( ۲۴ تا ۲۵ اردیبهشت) در خوزستان، ایلام، کردستان، لرستان و کرمانشاه خبر داده بود.
در اثر این مخاطره جوی در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت نارنجی هوا در ۶ شهر خوزستان
طبق اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، امروز هوای شش شهر خوزستان در وضعیت “ناسالم برای گروه‌های حساس” بوده است.
هوای همدان برای همه گروه‌های سنی «خطرناک» است
مهدی خدابخشی، مسئول برنامه پایش کیفیت هوای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شرایط هوای خطرناک برای تمام گروه‌های سنی در همدان خبر داد و به ایسنا گفته است: در حال حاضر شرایط هوا در همدان بسیار ناسالم و برای تمام گروه‌های سنی خطرناک است بنابراین تمام گروه‌ها باید از تردد و حضور در فضای باز خودداری کنند.
گرد و خاک یکشنبه از کرمانشاه خارج می‌شود/ احتمال نفوذ دوباره غبار
سعید قاسمی، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان کرمانشاه گفت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد توده گرد و غبار، امروز (۲۴ اردیبهشت) از جو کرمانشاه خارج می‌شود.
وی با اشاره به هشدار نارنجی هواشناسی کرمانشاه در روز گذشته مبنی بر وزش باد شدید و نفوذ گرد و غبار، گفت: این توده گرد و خاک از روز گذشته وارد جو کرمانشاه شد و تقریبا تمامی نقاط استان را تحت تاثیر قرار داد.
هوای شهر کرمانشاه در وضعیت “بحران” قرار گرفت
به گفته احد جلیلیان، مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه، هوای شهر کرمانشاه به دلیل وجود ریزگردها، امروز (۲۴ اردیبهشت) در وضعیت بحران قرار گرفت و سایر شهرهای استان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه از تعطیلی مدارس همه مقاطع تحصیلی نوبت صبح شهر کرمانشاه در روز جاری(یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت) خبر داد.
افشین یگانه ، با اشاره به ورود توده گرد و غبار به جو استان و کاهش کیفیت هوا، گفت: به دلیل آلودگی هوای ناشی از ریزگردها، تمامی مدارس شهر کرمانشاه در نوبت صبح امروز تعطیل است.
آلودگی هوا در لرستان دو تا سه برابر استاندارد است
علی سالاروند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: میزان آلودگی هوا در استان دو تا سه برابر استاندارد است؛ با ورود پدیده گردوغبار به آسمان استان از صبح امروز هوای اکثر شهرهای لرستان آلوده و در وضعیت ناسالم قرار دارند.
کیفیت هوا در شهرستان سردشت روز گذشته ناسالم بوده است
سعید موسوی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هوای کلیه شهرهای استان امروز سالم است. متاسفانه روز گذشته کیفیت هوا در شهرستان سردشت ناسالم و ذرات معلق در هوا در ساعات پایانی روز به ۱۰ برابر حد استاندارد رسیده بود.
وی علت ناسالم بودن هوای سردشت را ورود گرد و غبار از کشور همسایه اعلام کرد و ادامه داد: امروز کیفیت هوا در سردشت و مابقی شهرهای استان سالم است.
هوای زنجان برای همه گروه‌ها ناسالم شد
الناز هاشمی، کارشناس بررسی آلودگی هوا و تغییر اقلیم اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان نیز گفت: هوای زنجان برای همه گروه‌ها، ناسالم است. شاخص کیفی هوای زنجان در ساعات گذشته منتهی به ساعت ۷ صبح امروز، ۱۸۱ ثبت شده است.
پیش بینی خیزش گرد و خاک در مناطق بادخیز غرب خراسان رضوی
یک کارشناس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به کاهش ۱۲ الی ۱۵ درجه‌ای دما در روز سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه، نسبت به امروز در استان گفت: از فردا وزش باد شدید همراه با خسارت خصوصا برای نیمه شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.
زهرا آهنگرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی وضعیت جوی خراسان رضوی اظهار کرد: از عصر امروز، ۲۴ اردیبهشت ماه، به تدریج نواحی غربی استان تحت تاثیر جریانات ناپایدار جوی قرار خواهد گرفت. همچنین افزایش سرعت وزش باد و خصوصا برای ساعات شب بارش‌های رگباری از این مناطق آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود تا چهارشنبه به تناوب امواج ناپایدار از سطح استان عبور کند، افزود: پیامد عبور این امواج شامل وزش باد شدید خصوصا در مناطق بادخیز غرب، بخش‌های جنوبی و نوار شرقی استان همراه با خیزش گرد و خاک خواهد بود.
اضافه می شود که طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ اردیبهشت) شهرکرد و اردبیل با دمای ۵ و ۳ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۳۸ و ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.
ر هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا