آخرین خبربین المللخبر ویژهگردشگری

رئیس جامعه هتلداران ایران از مذاکره با عربستان برای ساخت هتل می گوید
برای هتل سازی با عربستان مذاکره کرده ایم

به گزارش ماد، رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به ابراز علاقه‌مندی بخش خصوصی عربستان برای هتل‌سازی در ایران گفت: با گروهی از فعالان صنعت گردشگری عربستان برای ساخت هتل‌های جدید در ایران به صورت مستقل یا مشارکتی، مذاکراتی انجام شده است؛ به توسعه همکاری با آنها بسیار خوشبین هستیم.
جمشید حمزه‌زاده درباره توسعه همکاری با عربستان در بخش هتل‌داری و هتل‌سازی اظهار داشت: بعد از اعلام روابط جدید با عربستان، چند هیات فعال حوزه گردشگری از عربستان وارد ایران شد. به همراه برخی از جامعه هتل‌داران با افرادی از این تشکل‌ها دیدار و مذاکراتی داشتیم. یکی از هیات‌های عربستانی اعلام آمادگی کرد که در شهرهای مختلف ایران از جمله شهرهای زیارتی مثل مشهد و قم و حتی در شهرهای سیاحتی مانند شمال کشور و سایر استان ها، تورهایی برقرار شود. این تورها بعد از برقراری پروازها بین دو کشور انجام خواهد شد.
رئیس جامعه هتلداران گفت: مدتی پیش گروهی از فعالان بخش خصوصی در حوزه هتل‌داری عربستان به ایران آمدند و برای ساخت هتل‌های جدید در ایران چه به صورت مستقل و چه به صورت مشارکتی با ایران، مذاکراتی انجام شد. به توسعه همکاری با آنها بسیار خوشبین هستم، آنها هم خیلی علاقه‌مند هستند.
حمزه‌زاده درباره توسعه همکاری با چین در حوزه گردشگری و هتلداری نیز گفت: در حاشیه اجلاس کشورهای عضو اکو در اردبیل، با (چانگ هوآ) سفیر چین در ایران دیدار و گفت‌وگوهایی داشتیم، هتل‌داران چینی نبود غذاها و رستوران‌های چینی در ایران را بزرگترین مشکل گردشگران چینی اعلام کردند؛‌ البته ما هم توضیح دادیم به محض ورود گسترده گردشگران چینی، این آمادگی را داریم که رستوران‌های چینی را در هتل‌هایمان تاسیس و غذاهای آنها را با بالاترین کیفیت در هتل‌ها عرضه کنیم. البته این متناسب با استان‌هایی است که گردشگران چینی به آن سفر می‌کنند و بر اساس مسیر و مقصد سفر آنها طراحی و ساخته می‌شود.
رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: با چینی‌ها هنوز در زمینه همکاری در صنعت هتل‌داری و هتل‌سازی مذاکره‌ای نکرده‌ایم، باید در دستور کار قرار دهیم و پیگیری کنیم. در سفرهایی که داشتم از هتل‌های آنها بازدید داشته‌ام. آنها در صنعت هتل‌داری بسیار موفق هستند و هتل‌های فوق العاده لوکس و استاندارد می‌سازند.
حمزه‌زاده درباره نرخ ارزی برای میهمانان خارجی هتل‌ها گفت:‌ چند هفته پیش در اردبیل در حاشیه اجلاس اکو (اردبیل ۲۰۲۳)، جلسه مشترک با اعضای هیات مدیره هتل‌داران ایران و رئیس جامعه تورگردانان داشتیم. بحث‌های مختلفی از جمله در ارتباط با تورهای ورودی، نحوه ارائه تخفیف‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی فعال، کیفیت خدمات، تنوع خدمات و غیره داشتیم. از جمله مباحثی که مطرح شد بحث نرخ ارزی بود. در حال حاضر ما نرخی که از خارج‌ ها برای اقامت در هتل می‌گیریم نرخ یارانه‌دار است.
رئیس جامعه هتل‌داران افزود: یک هتل ۵ ستاره شبی ۲۰ تا ۲۵ دلار از یک گردشگر خارجی می‌گیرد، و البته صبحانه و خیلی چیزهای دیگر آن هتل نیز رایگان است. یا یک هتل دو ستاره شبی ۱۰ دلار می‌گیرد. خود گردشگر خارجی وقتی نرخ هتل را می‌بیند می‌خندد و می‌گوید «مگر این نرخ‌های پایین امکان پذیر است؟»
«نرخ دلاری ما بیشتر برای حمایت از گردشگران داخلی است. چون با توجه به روند پر شتاب تورم نمی‌توانیم نرخ هتل‌هایمان را برای گردشگران داخلی گران کنیم و این کار اصلا جواب نمی‌دهد. از آن طرف نمی‌توانیم به گردشگران خارجی به خصوص در شرایط فعلی یارانه بدهیم. در شرایط فعلی می‌طلبد هماهنگ با سایر کشورها عمل کنیم»
حمزه‌زاده اظهار داشت: یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران داخلی و به ویژه خارجی در صنعت هتل‌داری ما سرمایه گذاری نمی‌کنند همین دریافت نرخ ریالی برای گردشگران خارجی است. بعد از برجام با ۶۰ کشور جلساتی را در ارتباط با سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌داری ایران داشتیم.
یک هتل ۵ ستاره شبی ۲۰ تا ۲۵ دلار از یک گردشگر خارجی می گیرد و صبحانه و خیلی چیزهای دیگر آن هتل نیز رایگان است. یا یک هتل دو ستاره شبی ۱۰ دلار می‌گیرد. گردشگران خارجی وقتی نرخ هتل را می‌بینند می‌خندند و می‌گویند مگر این نرخ های پایین امکان پذیر است؟وی افزود: هیات‌های مختلفی از این کشورها به ایران آمده بودند تا این موضوع را بررسی کنند. آنها چند سال روی این مساله مطالعه کردند و در نهایت همه بدون حتی یک مورد استثنا اعلام کردند «در کشوری که در آن نرخ‌ها دستوری باشد سرمایه‌گذاری نمی کنیم، ما فقط در کشوری سرمایه گذاری می‌کنیم که قیمت‌های آن بر اساس عرضه و تقاضا باشد»
«در حال حاضر سیاست هتل‌داران این است که افرادی که از طریق دفاتر خدمات مسافرتی وارد کشور می‌شوند چه به صورت گروهی و چه انفرادی، همچنان مثل سابق با نرخ ریالی و با اعمال تخفیفات لازم در هتل‌هایمان به آنها خدمات‌رسانی شود»
حمزه‌زاده تصریح کرد: مشکل اصلی هتل‌داران ما، افراد خارجی بودند که از طریق شرکت‌های بزرگ مثل پتروشیمی و پالایشگاه می‌آیند و هیچ هزینه‌ای هم نمی‌کنند. در نهایت یک توافق کلی صورت گرفت که از این گروه، نرخ ارزی بگیریم. اما توافق کلی به این معنا نیست که بلافاصله اجرا شود. الزاماتی دارد که باید قبل از اجرای توافق، انجام شود. لذا تصویب شد کارگروهی مشترک تشکیل شود تا برای نحوه اجرای این توافق کلی، دستورالعمل تهیه و بحث نحوه اقدام و سایر موارد مشترک انجام شود.
رئیس جامعه هتلداران کشور گفت: قرار شد که توافق‌مان را با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مطرح کنیم و نظر دوستان وزارتخانه را هم دریافت کنیم که البته این روند کمی زمان‌بر است. با این حال ما یک قدم جلوتر آمده‌ایم، ولی اجرای این توافق، مستلزم هماهنگی‌های بعدی با وزارتخانه و بعضی دستگاه‌های دیگر است که امیدواریم اجرایی شود.
حمزه‌زاده توضیح داد: مجمع تشکل‌های گردشگری کشور در حقیقت ۱۵ عضو دارد که هر یک از اینها اعضای مجمع تشکل‌های گردشگری هستند. این مجمع یک هیات مدیره ۷ نفره دارد که مجمع آنها را انتخاب کرده است. هدف مجمع این است که موارد مشترک مثل بیمه، مالیات و مشکلات مربوط به گردشگری را به نمایندگی از کل تشکل‌ها پیگیری کند. در واقع قرار است مجمع زبان مشترک همه فعالان صنعت گردشگری کشور باشد. مثلا هنگام وضع قوانین جدید مربوط به تشکل‌های گردشگری، این مجمع ایفای نقش می‌کند.
اکنون همه استان‌ها و مناطق آزاد ما تبدیل به جامعه حرفه‌ای شده اند و یک دست و یک صدا اهداف و مشکلات صنعت هتلداری را دنبال می کنند. در حقیقت نوعی انسجام ملی در حوزه صنعت هتل داری به وجود آمدهرئیس جامعه هتلداران کشور هدف اصلی مجمع تشکل‌های گردشگری را انسجام همفکری، همدلی و در نهایت هم‌افزایی بین اعضا دانست و گفت: خوشبختانه این مجمع تاکنون اقدامات خوبی در راستای تحقق وظایف خود انجام داده است. برای نمونه در زمینه تغییر ساختار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه، این مجمع و جامعه هتل‌داران کشور نقشی اساسی داشتند؛ همین‌طور در زمینه معافیت‌های مالیاتی مثل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد؛ این مجمع نقشی تعیین کننده را در چند سال گذشته داشته است.
حمزه‌زاده گفت: جامعه هتل‌داران اکنون حرفه‌ای و یکدست شده، انسجام کشوری بین تشکل‌های استانی و مناطق آزاد به وجود آمده است. همین باعث شده که در حوزه هتل‌داران دیگر همه چیز بر مبنای ساختار پیش برود. این ساختار است که هیات مدیره این تشکل را انتخاب می کند. همچنین همین ساختار وظایف هیات مدیره و سیاست‌های هتل‌داران را مشخص می‌کند.
وی افزود: در استان تهران، اتحادیه و در استانی دیگر انجمن صنفی هتلداران باشد. اکنون همه استان‌ها، حتی مناطق آزاد تشکل هتلداران به جامعه حرفه‌ای تبدیل شده‌، یک دست و یک صدا اهداف و مشکلات صنعت هتلداری را دنبال می‌کنند. در حقیقت نوعی انسجام ملی در حوزه صنعت هتل‌داری به وجود آمده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا