آخرین خبراخبار استان هاپزشکی

ایران در آستانه ورود به فاز سه درمان فلج مغزی است

مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: در چند سال اخیر محصول سلولی از بافت بند ناف به دست آمد که نتایج کارآزمایی بالینی آن در درمان فلج مغزی کودکان امیدبخش بوده و بزودی فاز سوم آن به عنوان اولین کشور دنیا در ایران آغاز می شود.

به گزارش ماد، معصومه نوری روز پنجشنبه در نشست خبری مرکز ذخیره سازی خون بند ناف رویان در سنندج، اظهار کرد: ۴۵ سال از شناسایی سلول های خون ساز در بند ناف می گذرد و در طول ۳۵ سالی که از اولین پیوند خون بند ناف گذشته، هشت میلیون واحد خون بند ناف در دنیا ذخیره شده و تعداد زیادی بانک خون بند ناف در گوشه و کنار دنیا مشغول ارائه خدمات بوده و افزون بر ۵۰ هزار خون بند ناف پیوند شده است.

وی افزود: در ۲ دهه گذشته سلول درمانی در بخش های مهم پزشکی بازساختی اهمیت خود را پیدا کرده و سرمایه گذاری های بسیاری در زمینه سلول درمانی انجام گرفته است و در سال های آینده نقشی پررنگ تر از خون بند و ضمایم زایمانی شاهد خواهیم بود.

مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان با بیان اینکه این شرکت اولین بانک خون بند ناف خاورمیانه است که با ۱۸۰ هزار نمونه، پیوندهای موفقی را ثبت کرده است، تاکید کرد: یک یافته علمی باعث شده تا مجموعه صنعتی شکل بگیرد که خروجی آن زنده ماندن افراد است سرمایه‌گذاری روی دانش و یافته‌های علمی اگرچه زمان‌بر است ولی منجر به سامان دادن بسیاری از امور کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرکت فناوری بن یاخته های رویان تحقیقات و خدمات بسیاری انجام گرفته است، افزود: یک بخش از تحقیقات به ثمر رسیده، بخشی در مرحله درمان و بخشی در مرحله مارکت است.

نوری ادامه داد: دسترسی به دانش فنی ذخیره‌سازی بافت بند ناف از تحقیقاتی است که به سرانجام رسیده است و بزودی در این حوزه خدمات رسانی می شود.

(این تکنولوژی امکان ارایه خدمات ذخیره سازی بافت بندناف به عنوان منبع ویژه ای از سلول های مزانشیمی را فراهم می کند و به عبارت دیگر این طرح پیش زمینه دستیابی به دانش فنی ذخیره سازی بافت بندناف برای متقاضیانی است که علاقمند به ذخیره بافت بندناف فرزندشان در ایران هستند).

وی با اشاره به اینکه علاوه بر خون بند ناف، سایر ضمایم زایمانی نیز در درمان بیماری ها کاربرد دارد گفت: پرده آمنیوتیک (غشای نازک دور جنین) به عنوان پانسمان بیولوژیک در درمان زخم های دیابتی و سوختگی کاربرد دارد که بزودی وارد داروخانه می شود.

به گفته مسوول واحد تحقیق و توسعه شرکت فناوری بن یاخته های رویان بخشی از محصولات این شرکت در حوزه تحقیقاتی سرم خون بند ناف در مرحله تحقیقاتی است که در کشت سلولی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

نوری با بیان اینکه تمام تلاش ما کاربردی کردن فعالیت های انجام گرفته است، اظهار کرد: شرکت فناوری بن یاخته های رویان در حوزه فعالیت خود از پیشروترین شرکت های منطقه است که تاکنون ۶۰ پیوند بیماری های خونی، سلول درمانی حدود ۱۲۰ کودک فلج مغزی و بیش از ۴۰۰ پیوند خون بند ناف در کشور انجام شده است.

ایران در آستانه ورود به فاز سه درمان فلج مغزی است

ذخیره ۱۸۰ هزار واحد نمونه خون بند ناف

مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان نیز در این نشست اظهار کرد: بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی با خدف ذخیره و بیمه سلامت راه اندازی شد و در حال حاضر ۴۵ دفتر نمایندگی در همه استان های کشور فعال است.

هادی جوشقانی افزود: تاکنون ۱۸۰ هزار واحد نمونه خون بند ناف ذخیره شده که بیش از ۲ هزار نمونه آن به کردستان اختصاص دارد و در حال حاضر در این استان ۲ مرکز در سنندج و سقز فعالیت دارد و تمهیدات برای فعالیت مرکز سوم در مریوان هم در دست انجام است.

وی گفت: تا پیش از این خون بندناف به عنوان زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد که با راه اندازی مراکز و دفاتر بانک خون بند ناف رویان در حال حاضر از کشورهای خارجی مانند عراق، سوریه، ترکیه و دوبی نیز ایرانی های مقیم این کشورها درخواست ذخیره نمونه های خود را دارند و متقاضیان خارجی اربیل عراق را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم.

مدیر دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر تسهیلات لازم برای پوشش خانواده های کم بضاعت، اظهار کرد: هزینه اولیه ذخیره نمونه، هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است و سالانه ۴۰۰ هزار تومان نیز به عنوان حق نگهداری دریافت می شود که برای خانواده های کم درآمد شرایطی مانند وام بدون سپرده با بازپرداخت ۱۰ ساله، ذخیره رایگان برای خانواده های مددجو، تخفیف برای خانواده های دارای بیماران خونی و تقسیط را در نظر گرفته ایم.

جوشقانی با بیان اینکه پنج هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی نگهداری می شود، افزود: تلاش ما این است که درصد پوشش نرخ موالید را بالا ببریم که این میزان در کشور یک درصد و در کردستان کمتر از یک درصد است و اصفهان تنها استانی است که بیشتر از سه درصد موالید آن منجر به ذخیره خون بند ناف می شود.
نگهداری ۲ هزار و ۶۰۰ نمونه خون بند ناف در کردستان
رییس جهاد دانشگاهی کردستان هم در این نشست اظهار کرد: گردهمایی کارشناسان بانک های خون بند ناف استان های ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان امروز به میزبانی سنندج برگزار می شود تا به ارتقای سطح فعالیت های شعب بن‌یاخته‌های رویان از نظر کمی و کیفی کمک ‌کند.
اکبر اسدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی دانش بنیان علم را به فناوری تبدیل کرده تا در اختیار آحاد جامعه قرار دهد، افزود: فعالیت های دانش بنیان این نهاد از تاکیدات رهبر انقلاب است و لازم است در کشور بسط داده شود تا گره‌های اقتصادی کشور گشوده شود.
وی تاکید کرد: از آنجا که اشتغال دانش بنیان با علم و آگاهی همراه است، ضریب خطا در آن پایین می‌آید.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان ادامه داد: فعالیت های شعبه بن‌یاخته‌های کردستان از ۱۳۸۸ آغاز شده و تا کنون ۲هزار و ۶۰۰ نمونه خون بند ناف جمع آوری و برای فریز و نگهداری در اختیار پژوهشگاه رویان قرار گرفته است.

اسدی گفت: این مرکز در سال های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ به عنوان مرکز برتر کشور شناخته شد.

وی با اشاره به لزوم آگاهی خانواده توسط رسانه‌ها درباره اهمیت این موضو ع و اطلاع از فعالیت های علمی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: ذخیره خون بند ناف یک سرمایه‌گذاری مهم و ضمانتی برای آینده سالم فرزندان است.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان با بیان اینکه ۱۰ نفر در استان در حطیه جمع‌آوری ذخایر بانک خون بند ناف فعالیت دارند افزود: خون بندناف که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود، غنی از سلول‌های بنیادی است که همانند سلول‌های بنیادی خون‌ساز مغز استخوان قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر به ویژه سلول‌های خونساز هستند.

خون موجود در بندناف جدا شده از نوزادان در بدو تولد، همچنان به عنوان ضمائم اضافی زایمانی در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع حاوی کلیه سلول‌های خونی و از همه مهم‌تر درصد قابل ملاحظه‌ای از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که آن را بسیار ارزشمند می‌سازد.

کاربردهای درمانی و پزشکی این سلول‌ها با سرعت زیادی در حال گسترش است. از آنجایی که این سلول‌ها به بدن در بازسازی بافت‌ها و سیستم‌ها کمک می‌کنند، خون بندناف امروزه به عنوان یک عنصر احیاءکننده نیز شناخته می‌شود. بیش از سه دهه از پیوند اولین خون بندناف برای درمان کودک مبتلا به کم‌خونی فانکونی می‌گذرد.

در عصر حاضر از خون بندناف برای درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم مانند اختلالات خونی، نقص سیستم ایمنی، بیماری‌های متابولیک و برخی از سرطان‌ها استفاده می‌شود. تحقیقات پژوهشگران این حوزه، نویدبخش آینده‌ای است که استفاده از سلول‌های خون بندناف فراتر از تصورها خواهد رفت و امید می‌رود با سیر افزایشی مطالعات کارآزمایی بالینی در سراسر دنیا، برای درمان بیماری‌هایی مانند فلج مغزی، سکته مغزی، دیابت و اوتیسم کارایی خواهد داشت و افق‌های کاربردی فراوان‌تری برای استفاده از این سلول‌ها گشوده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا