آخرین خبرخبر ویژهخبر یکدولتسیاسی داخلی

اعضای کابیه دولت سیزدهم به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند

به گزارش ماد، اعضای کابینه دولت سیزدهم امروز (چهارشنبه 10 خرداد) در حاشیه نشست دولت در جمع اهالی رسانه حاضر شده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

اسماعیلی: ۱۴ هزار نفر تاکنون برای حج اعزام شده‌اند
در همین راستا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حج گفت: در موضوع حج، اعزام حجاج در حال انجام است و تاکنون ۱۴ هزار نفر اعزام شده‌اند و با افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک بین دو کشور، روند اجرایی حج با رضایتمندی در حال انجام است.
وی افزود: در موضوع جشنواره بین‌المللی امام رضا، اختتامیه آن امشب برگزار می‌شود و با ابتکارات خوبی انجام شده است و به یاری خدا بتوانیم این جشنواره را افزایش دهیم. در جشنواره امشب از چند اثر بدیع رونمایی خواهد شد.

صحرایی: برای سال جدید ۱۱ هزار نیروی جدیدالورود و ۳۲۰۰ سربازمعلم خواهیم گرفت
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، هم دولت با تاکید بر اینکه توجه به هویت ایرانی و اسلامی در تمامی ابعاد در اولویت ما قرار دارد، گفت: برای ایران عزیز و قوی باید آموزش و پرورش قوی داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خودم را نماینده رئیس جمهور در جمع معلمان می دانم، افزود: مسیر اقتصاد خوب و جامعه سالم و پر نشاط از آموزش و پرورش قوی است.

وزیر کار: طرح کالابرگ اکترونیکی از هفته آینده اجرایی می‌شود
سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جمع خبرنگاران گفت: قانونگذار در سال ۱۴۰۱ تکلیفی را برای اجرای کالاهای الکترونیکی تصویب کرد اما به دلیل عدم وجود زیرساخت در ابتدای طرح امکان عملیاتی شدن آن فراهم نبود، با دستور و تاکیدات ریاست جمهوری، وزارت کار متولی ساماندهی و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی شد.
وی افزود: این طرح بصورت آزمایشی در چند شهرستان کوچک و سپس استان هرمزگان و بعد در چند استان دیگر اجرایی شد و در اسفندماه در سراسر کشور اجرایی شد. به لحاظ آنکه مشمولان یارانه بین کالابرگ و نقدی مختار بودند، ترجیح‌شان بصورت نقدی بود. با اقبال عمومی مواجه نشد و استقبال اندک بود. در سال جدید در اجرای بند «ی» قانون بودجه به دولت اجازه داده شده به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند.
مرتضوی گفت: در این راستا، مشوق‌هایی را اجرا کردیم، در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلا کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند. یارانه‌بگیران از طریق سامانه ملی اعتبار، یک ماه زودتر از زمان سررسید واریزی یارانه می‌توانند از این فرصت استفاده لازم را به عمل بیاورند. این طرح کاملا اختیاری است و اشخاص بین استفاده از کالابرگ و یا نقدی، می‌توانند انتخاب کنند اما به کسانی که ۷۰ درصد یارانه را از این اقلام خریداری کنند، افزایش یارانه دریافت می‌کنند.

بهادری جهرمی: خودروهای خارجی کارکرده موجود در مناطق آزاد وارد کشور می‌شوند
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (چهارشنبه دهم خرداد) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث واردات خودروهای کارکرده گفت: با ارسال نامه مکتوب رئیس مجلس، آیین نامه واردات خودرو لازم الاعتبار می شود و در مرحله اول خودروهای کارکرده مناطق آزاد وارد کشور می شود.
وی افزود: رئیس مجلس در ابتدا طی نامه ای به دولت اعلام کرد که واردات خودروهای کارکرده از مناطق آزاد خلاف قانون است که خوشبختانه در گفتگوی تلویزیونی رئیس مجلس نظر خود را تغییر دادند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: ما منتظر ارسال نظر مکتوب رئیس مجلس هستیم تا آیین نامه واردات خودرو از مناطق آزاد را اجرایی کنیم.

زارع پور: تلاش می‌کنیم «ویراستی» بستر ارتباطی خوب برای مردم و مسئولان باشد
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در جمع خبرنگاران درباره نرم‌افزار ایرانی «ویراستی» گفت: تلاش می‌کنیم یک بستر ارتباطی خوب برای مردم و مسئولان فراهم کنیم. نظر بر این است که دولتمردان نیز در این پلتفرم حضور داشته باشند و پاسخگوی سوالات مردم باشند.
وی افزود: در وزارت ارتباطات تکلیف کرده‌ایم که تمامی معاونان و مدیران کل استانی در این بستر حضور داشته باشند تا به صورت مستقیم به مشکلات مردم رسیدگی شود. امید است این پلتفرم به یک شبکه اجتماعی برای ایرانیان و بستری برای مطالبه‌گری نیازهایشان و پاسخگویی به خواسته‌های آنها تبدیل شود.
زارع‌پور اظهار کرد: شخصاً در روز حدود دو ساعت برای فضای مجازی وقت می‌گذارم اما به صورت ویژه در نرم‌افزار ویراستی هم زمان می‌گذارم و پیام‌های مردم را می‌خوانم، پاسخ می‌دهم و به بخش رسیدگی ارجاع می‌دهم. این بستری برای آن است که در جریان مطالبات عمومی قرار بگیریم و امید است روزی این سکوهای بومی به محل تعامل مستقیم مردم با مسئولان تبدیل شود.

وحیدی: طالبان مرزبانانشان را توجیه کنند تا برخی اتفاقات مرزی رخ ندهد
احمد وحیدی وزیر کشور هم درباره وضعیت مرزهای ایران و افغانستان اظهار کرد: اکنون وضعیت در مرزهای ایران و افغانستان آرام بوده و ترددها در حال انجام است.
وی افزود: بر اساس اشتباهی که مرزبانان افغانستانی انجام داده و تیراندازی کرده بودند، درگیری ها اتفاق افتاد و ما شهید هم داشتیم از طرف افغانی هم افرادی کشته شدند؛ بنابراین با دقت و تدبیر طرف جمهوری اسلامی و دقت و ورود به موقع طالبان و حکومت مرکزی کابل، مسأله حل شد و ما الان در مرز مشکلی نداریم. متأسفانه تاکنون چند نوبت اتفاقات از این دست داشته ایم به مسئولان طالبان و افغانستان توصیه می کنیم که دقت کنند و مرزبانان خود را توجیه کنند تا از این دست اتفاقات رخ ندهد.
وحیدی یادآور شد: برخی افراد غیرمسئول یا در رده های مسئولیت پایین افغانستانی اظهاراتی علیه ایران داشته‌اند که بر اساس گزارش های دریافتی، آنها را برکنار کرده اند چون اظهارات بی جا و غیر منطقی زده شده بود؛ اکنون با حاکمان افغانستان در تعامل هستیم و هر حرفی باشد از طریق گفت وگو باید حل و فصل شود.

عین‌اللهی: خبر تجهیز بیمارستان‌های اندونزی وارونه منعکس شده است
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴۰ درصد نیاز کشور را تولیدات داخلی تامین می‌کنند و نمایشگاه ایران هلث تولیدات خوبی به نمایش گذاشته شده است.
وی افزود: درباره خبر تجهیز بیمارستان‌های اندونزی باید گفت ما قرار است صادرات انجام دهیم و پول‌ آن را دریافت کنیم که افتخاری برای کشور است که برخی این خبر را وارونه منعکس کردند.

ضرغامی: مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس آزاد شد
سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هم درباره بازداشت مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس گفت: خانم ادهم همکار خوب، متخصص، کارشناس، متعهد و مومنه ما بعد از دو شب بازداشت امروز صبح با قید وثیقه آزاد شد.
وی ادامه داد: در دولت درباره این مساله بحث شد، ارزش‌های خانم ادهم برای ما محرز است، اما اگر هرگونه رفتار مغایر با فرهنگ و اصول اجتماعی مردم در جایی انجام شود که نسبتی با بخش‌های دولتی داشته باشد، طبق قانون باید در هیات تخلفات اداری که جایگاه قانونی دارد بررسی شود و در صورت صحت نسبت به آن تصمیم گیری شود. بازداشت مدیر شایسته‌ای که یک هفته قبل مورد تقدیر وزارتخانه و دولت قرار گرفته و در جریان سفرهای نوروزی رکورد همه بازدیدها را جا به جا کرده، از مسافران نوروزی تا شب‌های احیا که کار متفاوتی را سامان داد آن هم به دلیل اینکه یک اتفاقی در یک محلی ظرف چند دقیقه انجام می‌گیرد نباید انجام می‌شد، در حالی که او اقدامات در رابطه با این رخداد را هم بلافاصله اعلام می‌کند.
قاضی زاده هاشمی: سرانه درمان جانبازان در بودجه امسال ۵۷۰ هزار تومان است
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز (چهارشنبه دهم خرداد) در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره توییت اخیر یکی از فرزندان شهدای مطرح کشور اظهار داشت: پدران اینها افرادی بودند که در راه انقلاب و مکتب امام (ره) به شهادت رسیدند و ممکن است فرزندان آنها دچار مشکلاتی شده باشند در همه گروه های جامعه هم اینگونه است، در این خانواده هم معدود و اندک وجود دارد.
وی امروز برای هزینه های درمان جانبازان نیز خبر خوشی داشت و اظهار کرد: تورم بخش بهداشت و درمان از متوسط تورم جلوتر است حال آنکه سرانه درمان در بودجه امسال ۵۷۰ هزار تومان دیده شده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ میزان سرانه درمان ۱۷۴ هزار تومان بوده است که این عدد اکنون سه برابر شده و امید است با کنترل تورم و جلوگیری از رشد قیمت ها در حوزه درمان و دارو تا آخر سال کافی باشد.
جبلی: صدا و سیما خود را موظف به حضور فعال در جهاد تبیین می‌داند
پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما هم در رابطه با حاشیه های رادیو تبیین و فلسفه تشکیل آن گفت: رادیو تبیین موج ۹۵.۵ اف ام، مناسبتی است و در مناسبت های مختلف سال اسامی مختلف پیدا می‌کند و از اول محرم به رادیو محرم و در اربعین به رادیو اربعین تغییر نام می دهد.
به گفته وی، این رادیو تا ابتدای محرم با نام رادیو تبیین فعالیت می کند.
رییس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: نامگذاری رادیو تبیین به معنای این نیست که تمام تبیین در این این رادیو خلاصه شده است.
اوجی: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد
جواد اوجی وزیر نفت هم در جمع خبرنگاران درباره تعامل ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی گفت: ترکمنستان چهارمین قطب گازی جهان است و سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بحث تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره‌های قبل را پیگیری کرده است.
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر خوبی که اندیشیده شد، ظرف همین مدت ۲۰ ماه در سه قسط مطالبات طرف ترکمن را به‌طور کامل پرداخت کردیم و اصل بدهی تسویه شده است.
وزیر نفت یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم ملاقات و مذاکراتی با طرف ترکمنی داشتیم خوشبختانه قضیه مبادله (سوآپ) گاز را در سال ۱۴۰۰ و در نخستین سفر خارجی من به ترکمنستان پیگیری کردیم که خوشبختانه سال گذشته این میزان به دو برابر از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت آذربایجان رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا