اقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

صادرات نفت و گاز به همسایه شرقی تسهیل می‌شود

دولت پاکستان در تازه‌ترین اقدام که بیانگر پیشبرد تجارت با جمهوری اسلامی ایران و کاهش وابستگی به دلار در مبادلات دوجانبه است، فهرست رسمی کالاهای تجاری مشمول سازوکار تهاتر میان دو همسایه را منتشر کرد که بر اساس آن واردات نفت خام و میعانات گازی از ایران به پاکستان تسهیل می‌شود.

به گزارش ماد، وزارت بازرگانی پاکستان امروز با صدور بیانیه رسمی که یک نسخه آن در اختیار دفتر ایرنا در اسلام‌آباد قرار گرفت اعلام کرد که احکام قانونی نظارت برای پیشبرد سازوکار تهاتر میان پاکستان با سه کشور ایران، روسیه و افغانستان اعلام شده و دستورالعمل‌های درج شده در این حکم لازم الاجراست.

اعلام فهرست کالاهای تجاری مشمول سازوکار تهاتر با ایران توسط دولت فدرال پاکستان تنها دو هفته پس از دیدار سران دو کشور همسایه در نقطه مشترک مرزی به منظور افتتاح رسمی بازارچه مشترک مرزی صورت می‌گیرد. شهباز شریف نخست وزیر پاکستان روز ۲۹ اردیبهشت (یک روز پس از دیدار با رئیس جمهور ایران در مرز مشترک) اعلام کرد که اکنون تسریع در نهایی‌سازی پیمان تجارت آزاد میان دو کشور در اولویت خواهد بود.

براساس این گزارش، وزارت بازرگانی پاکستان افزود که تجارت تهاتر با ایران و دو کشور دیگر بدون تبادل هیچ ارزی و با توجه به دستورات ابلاغی و هماهنگی با نهادهای ذیربط بلامانع است و برای تسهیل این فعالیت فهرست کالاهای مورد نظر جهت مبادلات تجارت تحت سازوکار تهاتر اعلام می‌شود.

**نفت خام و میعانات گازی در فهرست تجارت تهاتر ایران و پاکستان

وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد که واردات صیفی جات، مرکبات، آجیل، ادویه، مواد معدنی، فلزات، فرآورده‌های نفتی از جمله نفت خام و میعانات گازی (LPG – LNG)، محصولات شیمیایی، پلاستیک و فولاد از ایران مجاز خواهد بود.

همچنین صادرات لبنیات، غلات، مواد پروتئینی، مرکبات، صیفی جات، اقلام شیرینی، لوازم آرایشی، محصولات بهداشتی، اقلام چوبی، کالاهای نساجی، پوشاک، آلومینیوم، لوازم خانگی، تجهیزات الکترونیکی (به استثنای موتور سیکلت و تراکتور) ، ابزار جراحی و لوازم ورزشی از پاکستان به ایران نیز تحت سازوکار تهاتر مجاز اعلام شد.

ناظران اقتصادی در پاکستان با استقبال از شیوه نامه جدید وزارت بازرگانی در راستای تسهیل واردات و صادرات با ایران مطابق با سازوکار تهاتر، معتقدند که با این روش وابستگی به دلار در تجارت دوجانبه کاهش یافته و جلوی فعالیت‌های غیررسمی تجارت و قاچاق نیز گرفته می‌شود.

شایان ذکر است، اوایل اسفندماه ۱۴۰۰ عالی‌ترین کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان با هدف پیشبرد همکاری‌های دوجانبه تجاری با جمهوری اسلامی ایران، اجرا و قانون‌مندسازی طرح «تهاتر» میان دو کشور را تصویب کرد.

امسال حجم مبادلات تجاری ایران و پاکستان برای اولین بار از ۲ میلیارد دلار عبور کرد و پیش بینی می‌شود با عزم مقام‌های بلندپایه دو کشور برای افزایش همکاری‌های تجاری به ویژه کمک به تسهیل و روان‌سازی تجارت مرزی در آینده نیز حجم تجارت دوجانبه به رقم ۵ میلیارد دلار افزایش یابد.

اواخر مرداد سال گذشته بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با امضای ۴ یادداشت تفاهم نامه برای گسترش همکاری‌های مشترک در اسلام‌آباد برگزار شد.

توسعه صادرات با کشورهای همسایه تاکید و اولویت دولت سیزدهم است. پاکستان به ‌عنوان همسایه شرقی، با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی که پس از عراق طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران محسوب می‌شود، هنوز برای بسیاری از مردم ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی و تاجران به خوبی مورد شناسایی قرار نگرفته در حالی که بازاریابی و صادرات کالا به این کشور ۲۴۰ میلیون نفری ظرفیتی قابل توجه دارد.

آشنایی فعالان اقتصادی و تاجران ایران و پاکستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل در کنار بهره‌گیری از دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی‌، می‌تواند آثار و برکات فراوانی برای دو کشور به ارمغان آورد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا