کرمانشاه

۳۰ هزار بافنده فرش در کرمانشاه داریم که معادل کل اشتغال صنعتی استان است

کرمانشاه اختتامیه اولین جشنواره “نوآوری و کارآفرینی زنجیره ارزش قالی” استان کرمانشاه با حضور جمعی از مدیران و فعالین حوزه قالیبافی برگزار شد.
محسن دارابی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه در این مراسم از اهمیت فرش یاد کرد و با تاکید بر لزوم تکمیل زنجیره ارزش فرش در استان کرمانشاه، گفت: کارهای خوبی در بخش جمع‌آوری پشم و شست‌شوی آن انجام شده و اکنون باید بر ریسندگی و رنگرزی متمرکز شویم و سپس با توسعه بخش شور و پرداخت، کار را نهایی کنیم.
وی همچنین بازآفرینی طراحی و نقشه‌های فرش را نیز متناسب با سلیقه روز بازارهای داخلی و خارجی ضروری دانست.
مدیرکل صمت استان کرمانشاه تامین مالی و بیمه قالیبافان را نیز از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد و عنوان کرد: متاسفانه چون برخی فرش را کار اقتصادی نمی‌دانند، در زمینه تامین مالی آن با چالش مواجهیم.
دارابی از سخت‌گیری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به این بخش نیز گلایه کرد و ادامه داد: امروز اشتغالزایی در حوزه فرش نسبت به سایر حوزه‌ها مقرون به صرفه‌تر است، زیرا در حال حاضر سرانه اعتبار مورد نیاز برای ایجاد هر شغل در حوزه صنعت بین ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان است، اما با ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌توان در بخش فرش اشتغالزایی کرد.
وی از فعالیت حدود ۳۰ هزار بافنده قالی در کرمانشاه خبر داد که معادل کل شاغلین بخش صنعت استان است ‌و خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود هشت هزار نفر هم بیمه شده هستند.
به گزارش ماد، عزیز نوری مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه نیز در این مراسم از آمادگی برای ارائه آموزش‌های مهارتی در بخش فرش خبر داد.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد هنر تولید فرش ما صادر می‌شود، گفت: باید بتوانیم این هنر را به مهارت و ثروت تبدیل کنیم.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه بر لزوم گسترش آموزشگاه‌های آزاد با محوریت آموزش فرش نیز تاکید کرد.
قدرت‌الله احمدی مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه نیز از قدمت چند هزار ساله قالی ایران یاد کرد و گفت: قالی سنقر کرمانشاه نیز به عنوان یکی از قالی‌های شناخته شده ایران قدمتی حدود ۷۰۰ ساله دارد.
وی سپس از فراز و نشیب‌هایی که فرش تا به امروز پشت سر گذاشته هم یاد کرد که مهمترین آن در بخش صادرات بود.
احمدی اضافه کرد: در حالیکه برخی سال‌ها صادرات فرش ممنوع بود، اما رکورد صادرات دو میلیارد دلاری فرش را را در سال ۱۳۷۳ داشته‌ایم.
صادق امیری دبیر جشنواره نیز هدف از برپایی این جشنواره را گسترش پژوهش و نوآوری و استفاده از ایده‌های خلاقانه در رونق زنجیره ارزش فرش دستباف کرمانشاه عنوان کرد.
وی گفت: چهار محور اصلی این جشنواره نیز روش‌های بهبود زنجیره تامین مواد اولیه، طراحی و تولید فرش، رنگ زاهای طبیعی استان، فرصت کارآفرینی و بازارها و روش‌های نوین فروش بوده است.
در پایان این جشنواره از فعالین عرصه فرش کرمانشاه و ایده‌های برتر قدردانی شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا