آخرین خبراقتصادیاقتصادی

بی نظارتی در بازار موبایل و سوء استفاده از یک رویه ارزی

در چند ماه گذشته با معلق ماندن درخواست یکسان‌سازی ارز واردات موبایل‌ها با قیمت‌های مختلف، نوعی سوء استفاده از رویه واردات از طریق ارز حاصل از صادرات خود اتفاق افتاده و طبق گفته‌ اعضای انجمن واردکنندگان تلفن همراه، موبایل‌های رفرش را که بعضا فاقد کیفیت لازم هستند و در بازارهای جهانی به قیمت پایین‌تر عرضه می‌شوند، در حال حاضر بدون نظارت قیمتی در بازار ایران فروخته می‌شوند.

به گزارش ماد، بعد از آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا مقرر شد موبایل‌های زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی، ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله و بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد شود. اما انجمن موبایل طی نامه‌ای از بانک مرکزی خواست همه موبایل‌ها با ارز تالار دوم مرکز مبادله وارد شود که موافقت شد همه موبایل‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود.

میانه فروردین امسال عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت که با درخواست انجمن برای تخصیص ارز تالار دوم مرکز مبادله برای موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار موافقت شده است. اما در شرایطی که پیش بینی می‌شد این موافقت به زودی به مرحله اجرا برسد، همچنان موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شوند. این در حالی است که طبق اعلام انجمن موبایل، بانک مرکزی هم اذعان کرده صادرکننده باید ارز خود را در سامانه بانکی بفروشد. اما واردات با ارز حاصل از صادرات، بدون نظارت قیمتی انجام و قیمت نهایی کالا با قیمت ارز آزاد محاسبه می‌شود.

البته این همه مشکل موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار که شامل انواع برند آیفون و برخی از پرچم‌داران سایر برندهاست، نیست. چرا که در ماه‌های اخیر انجمن موبایل بارها اعلام کرده که موبایل‌های آیفون برند ۱۳ و قبل از آن که در حال حاضر به کشور وارد می‌شود، عموما رفرش و فاقد کیفیت لازم است.

آن طور که مسئولان انجمن توضیح داده‌اند، در حال حاضر در دنیا معدود کالای اصلی آیفون‌های مدل ۱۳ به پایین پیدا می‌شود، چرا که عملا تاریخ آن‌ها گذشته و این کالاها در مواردی فاقد کیفیت لازم است. به طور کلی وقتی سری جدید آیفون عرضه می‌شود، سایت شرکت ابتدا قیمت محصولات قبلی را ۱۰۰ دلار ارزان می‌کند و بعد تولید آن‌ها را متوقف می‌کند. از طرف دیگر وقتی موبایل آیفون خراب می‌شود، فروشگاه‌های اپل در دنیا این موبایل را از مشتری می‌گیرند و یک محصول نو به آن‌ها ارائه می‌دهند. بعد از مدتی وقتی دوره عرضه موبایل‌های قدیمی تمام می‌شود، موبایل‌هایی که خراب شده بازسازی و با برچسب RF به معنی رفرش عرضه می‌شود.

البته این محصول در بازار کشورهای دیگر هم عرضه می‌شود، اما قیمت آن پایین تر است. با این حال، چون در ایران نمایندگی اپل وجود ندارد، این برچسب روی کالا تغییر می‌کند. البته این موبایل‌ها تقلبی نیست و در خود شرکت اپل تولید شده، اما به هرحال رفرش است که باید با قیمت پایین‌تر عرضه شوند.

بنابراین می‌توان گفت در چند ماه گذشته با معلق ماندن درخواست یکسان‌سازی ارز واردات موبایل‌ها با قیمت‌های مختلف، نوعی سوء استفاده از رویه واردات از طریق ارز حاصل از صادرات خود اتفاق افتاده و همچنان در حال انجام است که به نظر می‌رسد لازم است اقداماتی برای پیش گیری از آن در دستور کار قرار گیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا