آخرین خبراقتصادیاقتصادی

آیا همکاری گازی ایران و ترکمنستان ایران را به قطب انرژی در منطقه تبدیل می کند؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه باید از ظرفیت مناسب سوآپ گاز بین ایران و ترکمنستان استفاه کرد، گفت: همکاری گازی ایران و ترکمنستان می‌تواند ایران را به قطب انرژی در منطقه بدل کند.
به گزارش ماداز وزارت نفت، مالک شریعتی‌نیاسر با اشاره به اینکه تقویت دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت وزارت نفت در دولت سیزدهم به شمار می‌آید، اظهار کرد: در شرایطی که در گذشته همه نگاه‌ها به سمت کشورهای غربی معطوف بود و حتی با بدعملی و بی‌اطلاعی در حوزه دیپلماسی انرژی، قرارداد گازی با ترکمنستان را تخریب و خسارت‌هایی به کشور، حوزه گاز و حتی تجار و بازرگانان تحمیل کردیم، اما در این دولت با دیپلماسی فعال انرژی روابط با همسایگان به‌ویژه ترکمنستان مجدد احیا شد.

وی افزود: همکاری گازی ایران و ترکمنستان می‌تواند ایران را به هاب انرژی در منطقه بدل و بخشی از نیاز گازی ما را در شمال و شمال‌شرق کشور تأمین کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: باید از ظرفیت مناسب سوآپ گاز میان دو کشور ایران و ترکمنستان استفاه کرد. امروز با رویکردهای مثبت در حوزه دیپلماسی انرژی بدهی گازی ما به ترکمنستان تسویه شده و روابط اقتصادی دو کشور در حال گسترش است.

جواد اوجی، وزیر نفت نهم خردادماه در حاشیه دیدار با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: خوشبختانه با آغاز دولت مردمی سیزدهم سوآپ گاز را طی قراردادی با جمهوری آذربایجان با حجم سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب آغاز کردیم و با توافق طرف‌ها یک سال پیش حجم سوآپ گاز حدود دو برابر شد.

وی تصریح کرده بود: به‌زودی قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان امضا می‌شود که بر اساس آن ایران از همین ماه (خرداد) واردات گاز را آغاز می‌کند، ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌ منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد، از این رو بنا داریم سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) خود در منطقه را افزایش دهیم، این موضوع می‌تواند برای هر دو کشور مزایای زیادی به همراه داشته باشد.

در همین حال، سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی خبری مشترک با قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان که به‌تازگی به تهران آمده بود، وجود مرز مشترک میان دو کشور را فرصتی برای همکاری بیشتر در حوزه مرزی دانست و با اشاره به مذاکرات سازنده خود با رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، بر اراده دو طرف برای توسعه همکاری در حوزه انرژی به‌ویژه ارتقای حجم سوآپ گازی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور در این زمینه تأکید کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا