آخرین خبرپزشکی

آخرین وضعیت بیماری «تب دنگی» در جنوب فارس

طی هفته های گذشته موارد جدیدی از مبتلایان به بیماری «تب دنگی» که بر اثر گزیدگی نوعی پشه به انسان منتقل می شود، در برخی شهرهای کشور از جمله شهر های جنوبی فارس شناسایی شده و با وجود اقدامات بهداشتی انجام شده توسط مسئولان امر، روند افزایشی داشته است.

به گزارش ماد «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است؛ البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری فقط بر اثر گزش پشه اتفاق خواهد افتاد.

این بیماری علائم مختلفی از جمله تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع، بثورات پوستی و خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن دارد.

اواخر هفته گذشته شهنام عرشی، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره این موضوع هشدار داد و از هموطنانِ دارای علائم «تب دنگی» که به تازگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر داشته، خواست که چنانچه اخیرا به این کشورها سفر کرده و تا ۱۰ روز پس از برگشت دارای علائم هستند، به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

طبق آخرین اعلام معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان که شهرستان های اوز، جویم و لارستان را تحت پوشش دارد، تا تاریخ ۱۵ خردادماه سال جاری، ۱۴ مورد مبتلا شناسایی شده که نسبت به اعلام قبلی، پنج نفر افزایش پیدا کرده است.

حسن فزونی عنوان کرده که از این تعداد، سه نفر بستری و ۱۰ نفر تحت مراقبت سرپایی در منزل هستند که حال عمومی همه آنها خوب است و متاسفانه یک نفر نیز فوت شده که البته ابتلا، تشخیص و فوت این فرد در خارج از کشور اتفاق افتاده و صرفا در زادگاه خود خاکسپاری شده است.

فزونی اظهار کرد: طبق بررسی های صورت گرفته تا کنون مدرکی دال بر وجود پشه ناقل در منطقه وجود ندارد، اما باید تمام مکان های مناسب برای سکونت و استقرار پشه را از بین برد که در این زمینه جلساتی برگزار شده و آموزش های لازم توسط همکاران داده شده است.

به گفته وی کارشناسان معاونت بهداشتی روزانه در نقاط مختلف که احتمال وجود این پشه وجود دارد حضور یافته و آزمایش های لازم را انجام می دهند.
روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش نیز آمار خود را اینگونه اعلام کرده که از ۲۹ اردیبهشت تا ۱۴ خردادماه سال جاری، ۱۳ مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که در این میان ۲ بیمار با تشخیص نهایی «تب دنگی» و یک بیمار مشکوک به این بیماری در بیمارستان گراش بستری هستند که همه این افراد از مسافرین کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و بقیه ترخیص شده اند. البته پیش از این، آمار رسمی از سوی این دانشکده ارائه نشده، اما شنیده ها حاکی از افزایش معدود مبتلایان در این شهرستان در یک هفته گذشته است.

طبق اعلام این روابط عمومی تا کنون این پشه در شهرستان گراش نیز مشاهده نشده است ولی با توجه به اینکه پشه در استان های هرمزگان و بوشهر شناسایی شده مردم باید هوشیار باشند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

همچنین در هفته جاری، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان لامرد نیز از شناسایی یک مورد قطعی مبتلا به بیماری ویروسی «تب دنگی» در این شهرستان خبر داد.

علی علی‌پور اظهار داشت: مورد شناسایی شده مسافری از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که علائم گزیدگی پشه آئدس در آن ها مشاهده شده و این موضوع نشان دهنده ورود این بیماری به لامرد است و باید با رعایت موارد بهداشتی مراقب بود.

وزارت بهداشت راه های پیشگیری از این بیماری را پیشنهاد داده که از جمله آنها می توان به تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب مانند گلدان ها و ظروف آب پرندگان، جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله ها و ضایعات جامد، پوشیدن لباس های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب، استفاده از پشه بند در صورت استراحت در طی روز در فضای باز، نصب توری روی درب و پنجره ها و اطمینان از سالم بودن آنها و پرهیز از بیرون رفتن در ساعات پرگزش روز مانند، قبل از طلوع آفتاب و هنگام غروب اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا