آخرین خبراقتصادیاقتصادی

معاون وزیر نفت خبر داد:
امضای ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین نفتی در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد با اولویت توسعه میادین مشترک امضا شده است، گفت: امروز نیز ۴ قرارداد با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار به امضا رسید.

به گزارش ماد، امروز (یکشنبه ۲۷ خرداد) آیین امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله و بندکرخه با هدف تولید روزانه به ترتیب ۶۰ و ۱۸ هزار بشکه نفت و همچنین قراردادهای خرید خدمات فرآورش نفت خام با استفاده از تاسیسات سریع احداث کارخانه‌ای (Skid Mounted) در قالب قرارداد مشارکت عمومی- خصوصی ساخت، مالکیت و بهره‌برداری (B.O.O) به امضا رسید.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین، گفت: در ۲.۵ سال گذشته حدود ۲۲.۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی و گازی امضا کردیم که ۸۰ درصد آن مربوط به توسعه میادین مشترک نفتی و گازی است.

وی افزود: در دولت گذشته طی ۸ سال ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد در صورتی که در دولت سیزدهم طی ۲ سال ۲۲ میلیارد قرارداد امضا کردیم؛ یعنی سالانه ۶ برابر دولت گذشته قرارداد به امضا رسید.

معاون وزیر نفت ادامه داد: سال گذشته در استان ایلام قرارداد میدان آذر به امضا رسید و امسال نیز میدان چنگوله را با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلاری برای ۲۱ حلقه چاه امضا خواهیم کرد که هدف آن تولید ۶۰ هزار بشکه نفت در روز است. عواید این قرارداد برابر با ۱۳ میلیارد دلار با اشتغال‌زایی ۶۵۰۰ نفر خواهد بود.

خجسته‌مهر بیان کرد: دومین قرارداد مربوط به طرح توسعه بند کرخه در خوزستان با حفر ۱۴ چاه با برای تولید ۱۸ هزار بشکه نفت در روز با سرمایه‌گذاری ۴۳۴ میلیون یورویی است.

وی گفت: دو قرارداد دیگر نیز به صورت B.O.O بوده که به نوعی از قراردادهای جدید و جذاب است. یک قرارداد با شرکت مپنا با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلار با زمان ۱۲ ماه بوده که ۱۰ سال نیز خرید خدمت کرده‌اند.

مدیرعامل شکرت ملی نفت ایران گفت: قرارداد دیگر در حوزه فرآورش میدان منصوری با ظرفیت ۷۵ هزار بشکه در روز امضا شد که میزان سرمایه‌گذاری آن برابر با ۱۵۰ میلیون دلار خواهد بود.

خجسته‌مهر در پایان اعلام کرد: ارزش ۴ قراردادی که امروز امضا شده ۲ میلیارد دلار خواهد بود که عواید آن برابر با ۱۷ میلیارد دلار است.

به گزارش ایرنا، قرارداد میدان نفتی چنگوله همسو با برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های مشترک، بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) امضا شد.

این میدان حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیون بشکه نفت‌خام درجا دارد. وزارت نفت دولت سیزدهم همسو با برنامه‌های پنج ساله توسعه کشور مبنی بر توسعه و تولید حداکثری از میدان‌های نفتی، به‌خصوص میدان‌های مشترک، پس از مذاکرات فنی، قراردادی و مالی فشرده، قرارداد طرح توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی چنگوله را با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) نهایی و امضا کرد. مدت این قرارداد ۲۰ سال است و در طول دوره قرارداد به مقدار تولید برآوردی تجمعی حدود ۲۲۸ میلیون بشکه نفت خام از این میدان مشترک تولید خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا