آخرین خبرایلام

استان ایلام آماده آغاز مراودات با کشور عراق از طریق مرز چیلات است

استاندار ایلام با بیان اینکه بازارچه چیلات دهلران در دولت تصویب و زیرساخت‌های آن تکمیل شده است ، گفت :استان ایلام آماده آغاز مراودات با کشور عراق از طریق مرز چیلات است.

به گزارش ماد _دکتر حسن بهرام‌نیا در نشست مشترک با استاندار میسان کشور عراق اظهار داشت: استان مرزی ایلام از گذشته‌های دور به واسطه هم‌جواری با كشور عراق دارای اشتراكات قومی، مذهبی، تجاری و فرهنگی زیادی با استان‌های هم‌مرز خود بوده  و به واسطه این اشتراکات دینی و قومی، مراودات تجاری دو استان ایلام و‌ میسان همواره برقرار بوده است.

 

وی افزود: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به ظرفیت‌های حوزه انرژی، تجاری، گردشگری، توریستی در شهرستان دهلران اشاره کرد که در این راستان نسبت به تکمیل زیرساخت‌های مرز چیلات این شهرستان در دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام شده است.

 

دکتر بهرام‌نیا یادآور شد: استان ایلام و شهرستان دهلران ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل نظیر گردشگری، نفت، گاز، تجارت و پتروشیمی دارد که با بازگشایی مرز چیلات و واردات و صادرات بین دو استان ایلام و میسان، می‌توان از این ظرفیت‌ها بیشتر بهره گرفت.

 

وی افزود: بازارچه چیلات دهلران در دولت تصویب و زیرساخت‌های آن تکمیل شده است. با عنایت به تکمیل زیرساخت‌ها،  استان ایلام آمادگی دارد مراودات را آغاز کند.

 

نماینده عالی دولت در استان ایلام ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان دهلران، استان ایلام آمادگی دارد تبادلات تجاری، اقتصادی، گردشگری و خدمات فنی و مهندسی را به استان میسان عراق آغاز کند.

 

وی با بیان این‌که مرز چیلات علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی، می‌تواند محل تردد زوار عتبات عالیات باشد، گفت: مرز چیلات علاوه بر پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری می‌تواند مرزی مهم برای تردد زوار اربعین باشد. بازگشایی این مرز و فعال شدن این بازارچه، قطعاً برای هر دو کشور عراق و ایران و استان‌های ایلام و میسان می‌تواند نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

 

دکتر بهرام‌نیا از استاندار میسان و رئیس مجلس محلی استان میسان خواست برای اخذ مجوز واردات و صادرات این مرز و فعال شدن مرز چیلات همه تلاش خود را به‌کار گیرند.

 

وی تصریح کرد: این مرز از گذشته محل تردد تجار بوده است. خوشبختانه اکنون جاده دسترسی از طرف ما تکمیل شده است و منتظریم استان میسان هم زیرساخت‌ها را آماده کند.

 

وی پیشنهاد کرد تا حصول نتایج نهایی برای فعال شدن بازارچه مرزی چیلات، در قالب تیم مشترک هر ماه یک نشست با محوریت فعال شدن این بازارچه برگزار شود.

 

استاندار ایلام همچنین خواستار فعال شدن بازارچه های موقت مشترک تا زمان صدور مجوزات از سوی دولت مرکزی عراق شد.

 

وی گفت: آمادگی داریم سایر زیرساخت‌ها از جمله برق و آب را تامین کنیم زیرا اطمینان کامل دایم که این مرز، یک مرز مطمئن برای دو استان است.

 

وی اضافه کرد: مرز ایلام نزدیک‌ترین مرز برای تردد زوار و ترانزیت کالا به کشور دوست و همسایه عراق است که امیدواریم از این ۲ ظرفیت به بهترین شکل بهره گیریم.

 

وی با اشاره به دو درخواست استاندار میسان و رییس مجلس محلی استان میسان مبنی بر تکمیل زیرساخت‌های بازارچه چیلات در آن سوی مرز

و حضور سرمایه‌گذاران و تجار به استان میسان، گفت: برای تکمیل زیرساخت‌های بازارچه چیلات در آن سوی مرز، در حد توان کمک خواهیم کرد و در خصوص دیگر درخواست‌های طرف عراقی، با اهتمام اتاق بازرگانی استان، سرمایه‌‌گذاران و تجار در  استان میسان حضور خواهند یافت و با این اقدام زمینه مراودات تجاری فراهم می‌شود.

 

دکتر بهرام‌نیا یادآور شد: نمایندگانی به منظور برقراری ارتباط بیشتر و بهتر میان استان میسان عراق و ایلام برای بازگشایی مرز چیلات معرفی می‌شوند که از طرف استان ایلام؛ معاون امور اقتصادی استاندار، فرماندار دهلران و مشاور امور بین‌المللی استانداری ایلام نمایندگان تام‌الاختیار خواهند بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا