آخرین خبراجتماعیخبر ویژهخبر یک

با حضور نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شد؛
برنامه نامزدهای ریاست جمهوری برای نظام تعلیم و تربیت

نمایندگان ستادهای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به مباحث پیرامون نظام تعلیم و تربیت در کشور پرداختند.

به گزارش ماد، مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر یکشنبه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مناظره موضوعاتی همچون رتبه‌بندی معلمان، سند تحول و استخدام معلمان مطرح شد.

البته سید محمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش که نماینده مسعود پزشکیان بود، در این مناظره حضور پیدا نکرده و فردی را هم جایگزین خود معرفی نکرده بود.

سند تحول بنیادین و ارتقای کیفیت مدارس دولتی

سید بابک هاشمی نکو نماینده محمدباقر قالیباف در این برنامه با بیان اینکه در کل موافق مدارس سمپات هستیم؛ گفت: تنوع مدارس باید کاهش یابد. واگذاری باید توجه به مدارس دولتی و ارتقای کیفیت مدارس دولتی مورد توجه جدی قرار گیرد. باید نیاز کشور به مدارس سمپاد رعایت شود در حالی که در حال حاضر بیش از اندازه مورد نیاز ما شاهد مدارس غیرانتفاعی و مدارس سمپاد هستیم.

محمود حدادی نماینده مصطفی پورمحمدی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌هایی برای اجرای سند تحول دارید گفت: در ده سال اخیر نه وزیر را در آموزش و پرورش شاهد بودیم. در قدم اول جناب دکتر پورمحمدی ثبات را به آموزش و پرورش باز می‌گرداند و از قوی‌ترین نیروهای خود را به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب خواهد کرد. البته آقای پورمحمدی به این مسئله توجه دارند تا مدیرانی را انتخاب کند که مهارت ارتباط قوی با مجموعه خود را داشته باشد.

عباسعلی زارعی نماینده سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که داوطلب شما چه برنامه‌ای برای کاهش فاصله کیفیت مدارس دولتی و مدارس غیرانتفاعی دارد گفت: متأسفانه در شرایطی هستیم که بسیاری از دانش آموزان مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. اقدامات متفاوتی برای جبران این وضعیت باید انجام شود. ما باید به معلمان به صورت ویژه توجه کنیم. هم باید اقداماتی را انجام دهیم که منزلت معلمان حفظ شود و هم به زیرساخت‌های آموزش و پرورش توجه کنیم.

زارعی با بیان اینکه دوره توانمندسازی معلمان خصوصاً معلمان دولتی را باید به طور جدی پیگیری کنیم گفت: این دوره‌ها باید به شکل کارگاهی برگزار شود همچنین خانواده‌ها باید در امر تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند تا کارآمدی مدرسه افزایش یابد. باید به شوراهای مدارس به طور جدی توجه کنیم. امروزه مدارس دولتی شوراهای دانش آموزی دارند اما چندان به این شوراها توجه نمی‌شود.

نماینده قاضی زاده هاشمی گفت: تمام مواردی که منجر به اخذ هزینه اضافی برای خانواده‌ها می‌شود در دولت آقای قاضی زاده هاشمی برطرف می‌شود. سیاست‌هایی که به تشویق و ارتقای علاقه‌مندی‌های دانش آموزان کمک می‌کند؛ در دولت آقای قاضی زاده پیگیری خواهد شد.

وی با اشاره به تعلل در اجرای سند تحول گفت: این تعلل‌ها و نوشتن چند باره تبصره‌ها برای اجرای سند تحول منجر به این مسئله شد که رهبر معظم انقلاب این تذکر جدی را به دولت شهید رئیسی بدهند که ما فقط یک سند داریم و تلاش دولت باید این باشد که تمام ابعاد همین یک سند اجرایی شود.

اختلاف مدارس دولتی و خصوصی مزیت‌هایی دارد

عباس رمضانی نماینده علیرضا زاکانی در خصوص مدارس دولتی و خصوصی گفت: نخبه یابی و نخبه پروری از جمله اهداف روش‌های جدید منتورینگ در مدرسه داری است. البته ما هم چاره‌ای جز این نداریم اما نباید به این توجه کنیم که وجود اختلاف بین مدارس دولتی و غیر دولتی مزایایی هم دارد. از نظر آقای زاکانی مدارس دولتی باید آنچنان قوی شوند که همانطور که مردم به مدار دانشگاه‌های دولتی رغبت بیشتری دارند؛ به مدارس دولتی بیشتر توجه کنند. اگر مدارس غیردولتی ما آمدند و بهترین امکانات را هم عرضه کردند؛ مدارس دولتی مثل دانشگاه صنعتی شریف داشته باشیم که مردم ترجیحشان این باشد که فرزند خود را به مدرسه دولتی بفرستند.

وی بر لزوم ارتقای کیفیت کتب درسی هم اشاره کرد و گفت: کتب درسی باید به سمت الکترونیکی شدن هم پیش بروند.

ای کاش آقای بطحائی پاسخگوی عملکرد خود بودند

محمد مهدی کاظمی نماینده جلیلی هم در این مناظره گفت: یکی از مسائل مهم ما در نظام تعلیم و تربیت اجرای سند تحول است. متأسفانه در دهه ۹۰ شاهد بلاتکلیفی و عدم اجرای سند تحول بودیم. ای کاش نماینده آقای پزشکیان حضور داشت و به این مسئله پاسخ می‌داد که چرا سند تحول در دهه ۹۰ اجرایی نشده و به اسناد غربی همچون سند ۲۰۳۰ توجه شد. آقای پزشکیان هم در مناظره اول خود بر خصوصی‌سازی مدارس تاکید کردند برگزار شد و البته در مناظره دوم به ارتقای کیفیت مدارس دولتی هم اشاره‌ای کردند همین امر نشان می‌دهد رویکرد آقایان برنامه دقیقی برای نظام تعلیم و تربیت ندارند.

کاظمی با بیان اینکه نظام پاداش و ارائه خدمات به فرهنگیان از جمله موضوعات مهم در سند تحول است؛ گفت: از نظر آقای جلیلی مدرسه یک سلول برای جهش کشور است و طبیعتاً معیشت و منزلت معلم از موضوعات اساسی است که باید به آن پرداخته شود و آقای جلیلی هم همواره بر این مسئله تاکید کردند.

وی با اشاره به اینکه رتبه‌بندی در دولت شهید رئیسی اجرا شد؛ گفت: البته ما در دولت آینده باید به فکر بازنگری آئین نامه آن و ارتقای وضع معیشت و منزلت معلم باشیم که در دولت جلیلی به آن توجه ویژه داریم.

هاشمی نکو نماینده قالیباف با بیان اینکه اجرای سند تحول نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌هاست گفت: دیدگاه آقای روحانی در دولت پیشین واگذاری مدارس دولتی بود و اگر مجلس در برنامه ششم مانع این مسأله نمی‌شد؛ ۷۰ درصد مدارس غیر دولتی می‌شدند.

نماینده قالیباف گفت: در دولت آقای روحانی در دانشگاه فرهنگیان، جذب دانشجو معلم به شدت کاهش یافته بود و در صندوق ذخیره فرهنگیان، شاهد اختلاس هشت هزار میلیاردی بودیم. آقای بطحائی باید امروز در جلسه حضور پیدا می‌کرد و پاسخگوی عملکرد خود بود.

حدادی نماینده پورمحمدی هم با بیان اینکه تقویت مدارس دولتی همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است؛ گفت: اگر جناب آقای دکتر پورمحمدی به ریاست جمهوری برگزیده شوند؛ با استفاده از تجربه‌های پیشینی امکان سنجی خواهد شد که مدرسه و مدیر مدرسه تا چه حد می‌توانند استقلال داشته باشند. خصوصاً در موضوعات اقتصادی این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت که مدارس تا چه حد می‌توانند درآمدزایی داشته باشند و مشکلات مالی خود را حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه دادن اختیار بیشتر به مدارس دولتی ضروری است، گفت: در دولت دکتر پورمحمدی به این مسأله توجه خواهد شد. همچنین از ظرفیت اولیای دانش‌آموزان برای ارتقای کیفیت و استقلال مدارس استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به این مسئله که هوش با استعداد متفاوت است گفت: نمی‌توان انتظار داشت که همه مدارس دولتی همچون مدارس سمپاد عمل کنند. در همه مدارس دولتی به استعدادها توجه خواهد شد اما طبیعی است که مدارسی هم برای دانش آموزان با هوش بالا در نظر گرفته شود.

دانشگاه فرهنگیان و استخدام معلمان

عباس رمضانی نماینده زاکانی در خصوص نحوه جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان گفت: دوم خردادی‌ها همواره تلاش داشتند که راه‌های ورودی متفاوتی را برای استخدام معلم داشته باشند. آنها در تلاش بودند تا ظرفیت دانشگاه تربیت معلم را به صفر برسانند. در دوره آقای روحانی بحث استخدام معلم از طریق آزمون استخدامی بلای جان آموزش و پرورش شد.

وی با بیان اینکه یک معلم باید قبل از شروع به کار در کلاس درس جامع پذیر شده باشد گفت: این جامعه پذیری هم نمی‌تواند در یک دوره یک ساله پودمانی صورت گیرد. آقای رئیسی یک طرح جدیدی را پیش گرفتند که اگر فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها بتوانند در یک آزمون با هم رقابت کنند؛ برگزیدگان در این آزمون استخدامی در یک دوره ۲ ساله در دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. این مسئله‌ای بود که پیش از شهید رئیسی مورد غفلت دیگر دولت‌ها قرار گرفته بود.

محمدمهدی کاظمی نماینده جلیلی در پاسخ به این سوال که دولت شما چه برنامه‌ای برای جذب معلم دارد گفت: طبیعی است که تنها راه مطلوب برای جذب معلم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است.

اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان

هاشمی نکو نماینده قالیباف در خصوص وضع معیشتی فرهنگیان و قانون رتبه بندی معلمان گفت: رتبه‌بندی در دولت روحانی آنچنان با بودجه کمی مواجه شده بود که اگر رتبه‌بندی در دولت روحانی اجرا می‌شد موجب شرمندگی دولت می‌شد. در دولت شهید رئیسی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بابت رتبه‌بندی پرداخت شد و تاکنون هم خوشبختانه این قانون اجرا می‌شود. واقعاً باید به دولت شهید رئیسی درود فرستاد.

هاشمی نکو با بیان اینکه اجرای رتبه‌بندی با اشکالاتی مواجه است، گفت: باید این موانع در رتبه‌بندی برطرف شود. وزیر پیشین این موضوع را مطرح کرده بود که به همه معلمان رتبه یک را بدهیم و در فرصت مناسب رتبه هر معلم به وی داده شود. اما در دولت، دوستان عجله داشتند تا رتبه‌بندی به صورت کامل ولو ناقص اجرایی شود.

هاشمی نکو با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش باید بیشتر از ۲۰ درصد بودجه دولت باشد؛ گفت: ممکن است این رشد بودجه در یک سال محقق نشود اما قطعاً ما افزایش بودجه آموزش و پرورش را در نظر داریم.

وی در خصوص افزایش بهره وری در نظام آموزشی هم گفت: هم فضا و هم امکانات باید مورد توجه باشد تا بهره‌وری نظام تعلیم و تربیت افزایش پیدا کند. در همین شهرهای بزرگ کشور شاهد بلااستفاده ماندن امکانات آموزشی هستیم.

حدادی نماینده پورمحمدی با بیان اینکه بسیاری از معلمان از مدارک بالایی برخوردار هستند گفت: باید بتوانیم از ظرفیت معلمان بیشتر بهره‌مند شویم. همچنین باید صندوق ذخیره فرهنگیان برای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان اقداماتی انجام دهد. برای اینکه صندوق بتواند عملکرد بهتری داشته باشد باید انتصاب مدیران بهتر باشد. مدیران صندوق ذخیره به دلیل اینکه این صندوق سودآوری بالایی دارد؛ چندان به کیفیت و عملکرد خود توجهی ندارند. در حالی که ما معتقدیم صندوق ذخیره می‌تواند بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را حل کند.

زارعی هم در تشریح برنامه‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی برای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سال‌هاست معلمان و بازنشستگان نتوانستند از مزیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان استفاده کنند. معلم اگر در صندوق مالکیت دارد پس صاحب شرکت است و باید در تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های صندوق دخیل باشد. در دولت آقای قاضی‌زاده هاشمی ارزش مالکانه به صورت ۱۰۰ درصدی محقق خواهد شد. حسابرسی‌های مالی با استانداردهای دقیق و با حفظ استقلال صندوق صورت خواهد گرفت.

نماینده قاضی‌زاده هاشمی گفت: متولیان فعلی در صندوق ذخیره فرهنگیان باید بازنگری‌هایی در اداره صندوق داشته باشند. باید اصلاح ساختاری در صندوق صورت بگیرد تا سودآوری صندوق به حداکثر برسد. همچنین تنوع بخشی به پرتفوی صندوق باید مورد توجه باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا